Deel je talent!

Lomito

Beschik jij over talenten/vaardigheden/kennis in hobby of (bij)beroep waarmee je anderen op dit forum kunt helpen, laat dat dan hier weten. Geen commerciële bedoelingen hier, maar gratis hulp.

Als bouwkundig ingenieur kan ik mensen op weg helpen om hun woning stapsgewijs energiezuinig te maken zonder een groot beslag te leggen op eigen middelen of zelfs leningen te moeten afsluiten. De truc is om met laaghangend fruit te beginnen en met de besparingen op de energierekening nieuwe investering te doen.

Komende jaren gaat de energierekening zeer snel stijgen als gevolg van het SER-Energieakkoord uit 2013 waaruit nu jaarlijks 12 miljard euro (elk jaar 6 nieuwe Deltawerken of 3 nieuwe Betuwelijnen) wordt uitgedeeld/verjubeld aan SDE+ subsidie voor duurzame energie. Daarboven komen nog extra tientallen miljarden vanwege het klimaatakkoord van Parijs. Bij gelijk energieverbruik, gemiddeld is dat zo'n 3.500 kWh stroom en 1.500 m³ aardgas per huishouden waar je nu € 1.700 per jaar (€ 142 per maand) voor betaald, ga je over 8 jaar zo'n € 2.700 moeten ophoesten... weg vakantiegeld! Maar pas op voor de installatie-val: duurzame (dure) installaties zoals zonnepanelen, zonneboilers en warmtepompen zijn alleen duurzaam als je eerst je woning goed geïsoleerd hebt en energieverspillende apparaten hebt vervangen of beter afgedankt. Anders ben je alleen de verspilling aan het verduurzamen... Algemene vragen in deze topic, specifieke vragen via PB.

Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Wat een leuk idee.

Wat ik kan bieden als taal- en letterkundige zijn mijn schrijfvaardigheden in de breedste zin van het woord, inclusief het redigeren van teksten op o.a. spelling, grammatica, inhoudelijke correctheid (voor zover mijn kennis van het onderwerp reikt) en "tone of voice". Dit kunnen bijvoorbeeld sollicitatiebrieven of CV's zijn, maar ook webteksten, brochures, presentaties, cursusmateriaal etc. Ook kan ik vertalen van Engels en Duits naar het Nederlands.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

De hoge kwaliteit van jouw bijdragen qua schrijfvaardigheid was me inderdaad opgevallen. Het leest gewoon prettig als de tekst verzorgd is. :ay
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dank dank :)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Ik kan helpen bij programmeerspullen :-)

iOS, Android, mac, web, het maakt niet zo veel uit. Ik ben van alle markten thuis.
Enkel als het over Windows gaat ga ik passen...

Ook op vlak van fotografie kan ik helpen. Ik ben namelijk fotograaf in bijberoep...
Lomito

pclaerhout schreef: 04 sep 2017, 20:10 Ik kan helpen bij programmeerspullen :-)

iOS, Android, mac, web, het maakt niet zo veel uit. Ik ben van alle markten thuis.
Enkel als het over Windows gaat ga ik passen...

Ook op vlak van fotografie kan ik helpen. Ik ben namelijk fotograaf in bijberoep...
Ik wil nog steeds een website maken voor mijn bedrijf. Ik kan programmeren in Pascal, Fortran en AutoLisp maar een website bouwen... ergens heb ik een afslag gemist. Oh ja, ik kan ook nog programmeren in "Bouwen met blokken" :mrgreen:
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Programmeren in Pascal (Delphi) heb ik vroeger ook nog gedaan... Lang geleden, toen de dieren nog spraken ;-)
Lomito schreef: 04 sep 2017, 22:16
pclaerhout schreef: 04 sep 2017, 20:10 Ik kan helpen bij programmeerspullen :-)

iOS, Android, mac, web, het maakt niet zo veel uit. Ik ben van alle markten thuis.
Enkel als het over Windows gaat ga ik passen...

Ook op vlak van fotografie kan ik helpen. Ik ben namelijk fotograaf in bijberoep...
Ik wil nog steeds een website maken voor mijn bedrijf. Ik kan programmeren in Pascal, Fortran en AutoLisp maar een website bouwen... ergens heb ik een afslag gemist. Oh ja, ik kan ook nog programmeren in "Bouwen met blokken" :mrgreen:
Lomito

pclaerhout schreef: 05 sep 2017, 08:00 Programmeren in Pascal (Delphi) heb ik vroeger ook nog gedaan... Lang geleden, toen de dieren nog spraken ;-)
Ja, we praten dan over 1981-1987... na een hack-actie ben ik nog 2 weken geschorst geweest van het computerlokaal van de HTS. De systeembeheerder vond het niet leuk dat ik de inlogprocedure had nagemaakt om inlogcodes van iedereen, inclusief de beheerder, te bemachtigen. Pas na enkele weken kwam hij er achter, ik beschikte toen al over vrijwel alle inlogcodes. Achteraf kon hij er wel om lachen.

Programmeren was wel een heel gedoe met ponskaarten, heb daarmee een kostenanalyse gemaakt voor het gebruik van tunnel- en tafel/wandbekisting in relatie tot de projectgrootte (aantal woningen). In mijn afstudeerjaar (1985) heb ik een programma geschreven in Pascal om de wapening van betonkolommen te berekenen omdat ik het onzin vond dat je voor die berekening een tabellenboekje met M-kappadiagrammen nodig had. Het is immers gewoon natuurkunde, evenwicht van krachten en momenten. Het resultaat was een flinke formule die met iteratie convengeert, op papier is dat niet te doen, vandaar die tabellenboekjes, maar voor de computer is dat appeltje-eitje. Mijn berekening bleek 5-10% minder staal op te leveren dan de tabellen die een marge hadden ingebouwd voor afleesfouten.
Martin

Lomito schreef: 04 sep 2017, 15:41 De hoge kwaliteit van jouw bijdragen qua schrijfvaardigheid was me inderdaad opgevallen. Het leest gewoon prettig als de tekst verzorgd is. :ay
Dat viel mij ook al op. Het leest inderdaad erg prettig.
@Stromeur: daar moet je echt wat mee doen in het dagelijks leven. Journalistiek niet wat voor je? :)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is het zeker. Na mijn letterenstudie heb ik zelfs nog een postdoctoraal in de journalistiek gevolgd, maar de perswereld is er één met een veel hoger aanbod aan journalisten dan vraag. Om daar tussen te komen moet je goed met je ellebogen kunnen werken. Ik ben daar helaas niet zo bedreven in, destijds als eind-twintiger al helemaal niet. :oops:

Naast mijn dagelijks werk in de ICT klus ik wel bij als webtekstschrijver. Veelal voor bedrijven / particulieren die ook weer wat voor mij terug kunnen doen. Mijn insteek is dus dezelfde als die van Lomito toen hij dit topic opende. Ik vind dat een mooie, vriendelijke en leuke manier van economie bedrijven.

Zo heb ik voor een manege op Terschelling waar ik al jaren als gast kwam over al hun 34 Friese paarden een stukje geschreven, waarin ik ze voorstel aan het publiek. Een leuke uitdaging, want de belangrijkste doelgroepen zijn aan de ene kant de paardenmeisjes van ca. 8-14 jaar, en aan de andere kant de ouders die de ritten voor hun meisjes moeten betalen. De toon die ik voor zoiets hanteer om beide partijen in slechts enkele regels tekst enthousiast te maken is heel anders dan dat ik hier op het forum doe. Voor dit werk heb ik geen geld gevraagd; ik krijg er een flinke reeks gratis buitenritten te paard door de prachtige Terschellinger natuur voor terug en daar word ik veel blijer van.

https://puur-terschelling.nl/onze-paarden-en-ezels
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie