Winterfietsdip

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Na in nov en dec vol goede moed door weer en wind naar werk te hebben gefietst staat het mij nu al twee weken flink tegen. Geen motivatie om weer die donkere kou met vaak nog een motregentje of harde wind tegen in te gaan. In donker en kou weg, en vrijwel geen enkele morgen mooi fietsweer. Grijs en grauw wat de klok slaat.
Ik kan mij er dan gek genoeg wel redelijk toe zetten om ‘s avonds op de Tacx Neo te kruipen voor een rondje Zwift of BigringVR.

Toch eens zien of ik de enige ben of zijn er meer met een ‘winterdip’?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Heb er geen last van gelukkig. Maar het helpt dat ik woon-werk verkeer met de auto gewoon nog minder fijn vind. Regen en koude heb ik weinig problemen mee: daar kan ik me tegen kleden. Donker? Elke keer dat ik door het donker rijd ben ik weer opnieuw aan het genieten van die enorme lichtbundel voor me, dus geen problemen mee...

Dus nee, ik kan niet zeggen dat ik een winter(fiets)dip heb. Maar ik ben sowieso iemand die het liever wat kouder heeft dan warm (alles boven de 25 graden vind ik niet prettig).
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Ik heb een ingecalculeerde winterstop., om dezelfde redenen: 2x duisternis geen lol aan, duister en nat betekent nog meer risico op ongelukken (en dat risico is al boven gemiddeld) en de trein rijdt ook.
Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Absoluut geen last van. Ik heb wel twee dagen van de fiets moeten blijven wegens een spierontsteking op de rug. Maar ik heb ondertussen al 765 km op de teller staan dit jaar.
Met de juiste kledij is die (mot)regen en die koude eigenlijk geen probleem. En veiligheid? Ik ben niet overtuigd dat in 't donker rijden zoveel gevaarlijker is dan overdag rijden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Beetje last van.... afgelopen 2 weken telkens NW wind kracht 4 à 5. En dat betekent momenteel in het donker, tegen de eind, op stand 2 (want actieradius stort in) "ploeteren" naar het werk.
Daarentegen ga ik van de auto of OV ook echt niet vrolijker worden....
Dus gaan we lekker door en genieten op de terugweg in het laatste licht dus gewoon van de rugwind. Gelukkig draait de wind inmiddels weer wat naar ZW, dus weer gemiddeld meer op de flank.
Verlangen naar beter en lichter weer doe ik inmiddels wel
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Hier ook wel een beetje.......had er toe ik nog wedstrijdjes reed ook wel "last" van maar veel minder dan nu.
Daar is het woon<>werk fietsen uit voort gekomen na het werk nog even 70km trainen weer of geen weer met voeten, handen als ijsklompen onder de douche tokkelen.

Ben blij dat dit niet meer hoeft, zoonlief heeft niet voor niets bij de profs altijd "overwinterd" met een paar ploegmaats in Portugal of Zuid-Spanje dit weer is ongezond voor een sporter vocht, kou, korte dagen etc. Aan de zee en in de bergen trainen daar bouw je weerstand op en je V02max blijft lekker hoog.
Fiets wel elke dag naar het werk, bij veel regen of kou met de DF maar rij liever met de st5 :mrgreen:

Ga soms boven een paar kilometer roeien op de Tunturi........muziek heftig aan en rammen maar.....

We noemen het winterdip en dat is het ook.....je adem wordt afgesneden, spieren&gewrichten hebben minder souplesse, thermokleding, Buffy, nee ik ben echt meer een zonnemens hoor scheelt zeker 12-18% in vermogen en zin........ :hy: :hy:
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Lomito

Afgelopen dagen heb ik regelmatig recreatieve ritten gemaakt, telkens als de zon schijnt ben ik niet te houden en het werk kan wel even wachten. Maar ook enkele ritten in het donker gemaakt, zonder bouwlamp was dat minder vanzelfsprekend.

Ik heb eigenlijk vooral een hekel aan vorstperiodes waarin sneeuwresten en opgevroren wegdelen het fietsen gevaarlijk maken. Gelukkig is dat hooguit enkele weken per jaar.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 15 jan 2019, 23:08 Ik heb eigenlijk vooral een hekel aan vorstperiodes waarin sneeuwresten en opgevroren wegdelen het fietsen gevaarlijk maken. Gelukkig is dat hooguit enkele weken per jaar.
Jep, en periodes van twijfel-vorst: zo'n nachtvorstje van -2 en 's ochtends bij vertrek is het net 0,5 graden en regent het zachtjes... ofwel: ijzel!

Die 2 omstandigheden zijn zo ongeveer de enige situaties waarbij ik mijn fiets laat staan. Da's gewoon lijp.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Niet direct. Vanochtend wel toen ik met wind tegen weg reed en bleek dat het (mot)regende. Toen had ik wel zoiets, waarom niet in de lease auto gestapt. Onder het viaduct regenpak aangedaan en verder gereden. Heb een leenfiets en daar zit geen BF op en dat merk ik inmiddels wel ...
Als ik dan weer achter het bureau zit ben ik het al weer vergeten. Stromeren blijft lekkerder dan filerijden (zeker als ik hoor dat collega's gisteren anderhalf uur in de auto zaten en ik een uurtje fietsen), ik mis wel de muziek af en toe.

Vorig jaar ook hele winter en voor-najaar gestromerd, ga ik dit jaar ook zo lang mogelijk volhouden, moet wel de lease auto regelmatig gebruiken, al is het maar voor de bühne ...
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

WFVst5 schreef: 15 jan 2019, 23:06 Hier ook wel een beetje.......had er toe ik nog wedstrijdjes reed ook wel "last" van maar veel minder dan nu.
Ik ook; de verplichtte uren D1 training om je basis te leggen voor het nieuwe seizoen. Vond het toen al niks, maar wist dat het keihard nodig was.
We noemen het winterdip en dat is het ook.....je adem wordt afgesneden, spieren&gewrichten hebben minder souplesse, thermokleding, Buffy, nee ik ben echt meer een zonnemens hoor scheelt zeker 12-18% in vermogen en zin........ :hy: :hy:
Ik ook zomerliefhebber. Afgelopen jaar was een topzomer vond ik :hy: :hy:
Ook wel cyclo's in de stralende zon gereden, met ruim 30gr de Alpe d'huez op; veel drinken en gewoon gaan. Totaal geen moeite mee.

De kou enzo is best nog wel te overzien nu, het is meer het grijze, grauwe, natte weer. Andere jaren had je ook met enige regelmaat mooie ochtenden; neveltje, rijp, ochtendgloren. Nu al weken niks van dat alles.
Maar ach, nog week of wat en dan zal het allemaal wel weer beter gaan :ay
Plaats reactie