Winterfietsdip

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Mijn FM gaf vanmorgen zelf aan dat de ST3 op de standaard banden niet heel wintervriendelijk zijn. In vergelijking tot zijn oude ST2 op Winterconti’s was het qua grip een flinke stap terug.
Levertijd Stromer winterbanden kan wel medio februari worden of later.....
ik wacht eerst wel of Conti deze zomer met 27.5 bandjes komt.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 19 jan 2019, 11:01 ...
Ik had eigenlijk alleen koude aan mijn hoofd (een tweede buf zou daar al kunnen helpen) en rondom mijn ogen (gewone fietsbril, helm zonder vizier).

Hier heerst toch nog twijfel of ik volgende week met de fiets naar 't werk ga rijden.
  • er moet maar één gladde plek zijn op de tocht van 50 km om mij misschien weken van de fiets te houden
  • 10 km en 50 km is een flink verschil. Mijn grootste zorg is de koude rondom mijn ogen. Ik zou eventueel een skibril kunnen opzetten
  • de batterij liep erg vlotjes leeg
  • ik vrees toch de impact van de pekel
Enfin, we zijn er dus nog niet uit. We hebben nog 40 uur om te beslissen :lol:
Hoofd is altijd lastig warm houden zonder te warm te zijn. En als het wel lukt dan beslaat je bril gelijk... Gisterenavond en vannacht had ik enorm last van het beslaan van mijn fietsbril. Normaal gebeurt dat wel met stilstand en is het snel weg als je weer fietst. Nu gebeurde het ook tijdens het fietsen, mist in combinatie met kou.

Zelf gebruik ik een balaclava van GripGrab en die is in het gezicht best fijn. Je kunt een dunne flap op je kin zetten, maar je kunt die ook over je mond of zelfs tot over je neus zetten. Alleen had ik vannacht met de koude en vochtige wind wel wat koude oren. Hij had net ietsje winddichter mogen zijn bij de oren.

Over het stuk "één gladde plek"... dat blijft altijd een moeilijke. Maar die geldt natuurlijk onder alle omstandigheden. Er hoeft maar 1 steen net iets te ver omhoog te steken, er hoeft maar 1 verkeersdeelnemer te zijn die je verkeerd inschat, ... Hiermee wil ik het niet bagatelliseren, maar je hebt "gewoon" een extra punt om extra alert op te zijn. Of je dat teveel risico vindt of niet moet iedereen voor zichzelf inschatten.

Batterij: ik heb vannacht met vrij kalme wind gemiddeld (heen+terug) zo'n 17,8 Wh/km gebruikt. Da's best fors voor windkracht 2. Op de terugweg had ik wel een koude accu, dat helpt niet.

Impact van pekel: daar maak ik me niet zo druk om. Je ketting en tandwielen slijten wat harder en je moet die wat vaker schoonmaken. Ik giet regelmatig wat water over mijn fiets om een groot deel van het zout weg te spoelen, verder komt het wel goed.

Succes met je keuze. Met mijn 24km enkele reis ga ik gewoon lekker fietsen, maar voor ruim de dubbele afstand wordt het inderdaad allemaal kritischer.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

pvg schreef: 18 jan 2019, 21:43 Ha. Ik had ook een poging gedaan: na 1 val (bij uitrijden voor een stoplicht, ‘geen schade’) en 20km(!) besloten om om te draaien. Na 1.5u fietsen alsnog de auto uitbikken... :bj
Echt genoten... not. Vooral omdat ik na het werk niet terug kon fietsen.
Temperatuur vond ik goed te doen.
Ja dat was puntje 2 de zon heeft hier de hele dag geschenen dus ik baalde als een 64polige stekker dat ik met de auto was en geen vrijmibo (alcoholvrij) van frustratie :aq
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gerard S
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 nov 2018, 11:34
Locatie: Wageningen

Heerlijk gefietst vrijdag.
Het was fris (-6)

Was mijn 1e testdag om te zien of 55 km woon-werk haalbaar is.
Omdat het gladdig was, rustig aangedaan. Uiteindelijk toch 34 km/uur gedaan. Inclusief beetje de weg zoeken en echt wel rustig door de bochtjes heen. Zeker in de ochtend waar ineens een glad plekje. Bij een stoplicht nota bene. Maar ach dat was vooral nattigheid opgevroren in de schaduw. Was het licht groen, dan had ik het niet eens gemerkt. Nu een glibberend voetje.

Heen nog iets van 6% accu over (beetje meten, want op 15 km te gaan besloten dat standje 3 echt wel kon). Mooier nog, ik was stip top tijd voor mijn afspraak (ok, 2 min. te laat).
Terug was het boven 0 en klein beetje wind mee. Ook hier weer rustig aan. Gem. snelheid weet ik niet (app is niet geüpdatet), maar gokje 36-37 km/uur. Hier op 20 km te gaan standje 3. Vreemde was dat 45 km/uur haast niet haalbaar was. Nu einde rit 22% over. Lekker.

Was het koud? Nee, gestopt om buff uit te doen (pfff warm). Terug ook geen regenbroek meer aan (weg was droog).
Dus warme winterlaars, spijkerbroek, 3 dunne laagjes en een katoenen jas (Scandinavisch concept, dun, goede ventilatie, maar houdt miezer redelijk tegen). Oh en handschoenen, het gekke is op de stromer minder snel koude handen dan op de gewone fiets.

Conclusie:
ST3 kan prima 55 km op 1 accu in de winter. wel beetje doseren
Gladdigheid? Kies een schone route. Wel rustig door de bochten. Heel rustig, nog langzamer dan ik op de gewone fiets zou doen. Een stromer is toch een stukje zwaarder om mee te glijden. Bij sneeuw/ijzel is het heel anders. Dan stap ik toch in een stuk blik. Dit is al een heel erg lange (trek)fietservaring, waar ik heel vaak fietsers heb zien vallen, inclusief ik zelf.
Koud? Nee, eerder de neiging te warm te kleden om daarna al snel laagjes te verwijderen.
pvg
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 336
Lid geworden op: 07 nov 2018, 07:32
Locatie: Noord-Brabant

WFVst5 schreef: 19 jan 2019, 15:16ik baalde als een 64polige stekker
Techie? “Balen als een Harting” :lol:
38 km enkel, 3x per week
ST2 2018, 983 Wh zwart + CTCW2P 26x2.2” + Ortliebs + Kinekt 2.1 + Cratoni Vigor + Abus Pedelec 2.0 Ace + Van Zijp + Ergotec M88
ST1X 2017, 983 Wh wit + Schwalbe BB + Kinekt 2.1 + Lazer Anverz + Van Zijp + Ergotec M88
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Gerard S schreef: 19 jan 2019, 18:59 Conclusie:
ST3 kan prima 55 km op 1 accu in de winter. wel beetje doseren
Aan 34 km/h op de Omni display, dat is dus in werkelijkheid 32 km/h. 't Zou echt wel erg zijn als hij dat niet zou halen. Dat haalde ik met de 450 Watt batterij op mijn Bosch e-bike ook.
Ik vind de autonomie die ik nu haal gewoon onvoldoende: 55 km met de wind in de rug op stand 3, met koppelsensor op 40 % en de pret is over.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Heeeerlijk vanochtend. :d3:
Eén extra laagje (fietsjasje), balaclava, dikkere handschoenen en de neopreen overschoenen. Bij vertrek -7, geen moment echt koud gehad. Windstil, dus fantastisch weer om te fietsen. Bij aankomst een fantastische zonsopgang vanaf de brug over Amsterdam Rijnkanaal richting Utrecht kijkend, echter geen foto gemaakt. Was een mooie beloning. :ba
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
JeroenH
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 353
Lid geworden op: 01 mei 2018, 08:29
Locatie: Antwerpse Kempen
Merk SP: ex-RD10 . ST2BLE
Km-stand: 24k.18k

-8,5 toen ik vertrok, met de bloedmaan als decor. Niks winterdip, gaan met die banaan :cool2:
ST2 "Blauwe Geschelpte" - Thule Shield Pannier L v2- Lazer Urbanize NTA MIPS
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Dat las ik zojuist op nos.nl, wist niet dat zo'n maan er aan zat te komen. Vond de vorm opvallend van de maan, maar zag er weinig bloed in, dacht dat er een wolk voor zat :bn: .
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik zat vanmorgen in de auto te balen dat ik niet met de fiets kan vandaag. Wat een prachtige ochtend zeg :cool2:
Plaats reactie