Dieselverboden DE

Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

En laten we dan gelijk maar weer onze afgewerkte olie weer in het riool dumpen, de spuitbussen vol met cfk's stoppen, de ftalaten weer in het plastic, de leidingen weer van lood, al het afval weer verbranden (of gewoon dumpen), etc etc etc, want dat was natuurlijk allemaal ook onzin.......

Het bijzondere van (laten we even generaliseren) de heren en dames climategate is dat alles wat niet in hun straatje past onzin, belachelijk, een complot is, en vooral wordt bedacht om hun te pesten.

Terwijl zonder mensen die zich druk maken om hoe het eraan toegaat in de wereld / directe omgeving er compleet niets zou veranderen en we dus nog steeds dezelfde vervuilde lucht ipv de schoonste lucht ooit (heel bijzondere term trouwens, dat "ooit" aangezien de grote vervuiling pas sinds de industriële revolutie instaan is) aan het inademen zouden zijn.
Wat ik vooral proef in veel commentaar van de criticasters is een ongelooflijke angst om iets van verworven luxe en comfort in te leveren voor een beter leefklimaat.
Ik mis uit die hoek heel erg de constructieve kant. Het is voornamelijk afzeiken en afgeven op wat iemand anders zegt/denkt en vervolgens zelf alleen maar kunnen zeggen dat we gewoon moeten blijven doen wat we doen omdat ze zelf klaarblijkelijk geen ideeën hebben.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
buco

En over 50 jaar als de temperatuur binnen de perken is gebleven: zie je nu wel dat er niets aan de hand was :roll:
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Ieder z'n geloof. Probleem nr 1 is en blijft: Overbevolking. Geldgewin zal altijd de bepalende factor zijn, in gelijk welke menselijke materie. Jan Jacobs z'n verslag bestaat wel uit onderbouwende vaststellingen. Klimaatveranderingen zijn er altijd geweest en zullen er ook altijd komen, ongeacht wat de mens uitspookt. Maar als je 10 konijnen op 1m2 kan voeden, besef je dat je er op dezelde oppervlakte geen 20 kan voeden. Een product producerend bedrijf heeft er alle belang bij om zoveel als mogelijk hun product af te zetten en hoe meer zielen er zijn, hoe meer de markt voor hun kan groeien. Als de bevolkingstoename afneemt dienen ze in te binden met hun productie, wat hun natuurlijk niet zint. Op het eind van de rit is het de modale burger die de kost in z'n schoenen geschoven krijgt en als de klimaatvoodoo een verzachtende pil mag zijn, wordt deze ingezet.
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Lomito schreef: 20 nov 2018, 08:45 Dat begrijp ik niet. De luchtkwaliteit is enorm verbeterd en zal met staand beleid verder verbeteren. Er zijn echter nog wel enkele gebieden en specifieke locaties waar de grenswaarden soms overschreden worden en dat zou dan enkel globaal aangepakt kunnen worden ???
Dat is omdat je alle problemen op één hoop gooit. Over welke luchtvervuiling heb je het immers? NOx? Fijn stof? CO? Dioxines? ... de lijst is lang en heeft allemaal een andere oorzaak.

Een aantal jaren geleden wilde een (ik dacht Duits) bedrijf een gigantische kolencentrale bouwen in de Antwerpse haven. Daar is toen fel tegen geprotesteerd omdat net rond die periode de groenen het fijn stof hadden "ontdekt" in het Oosterweeldossier. (die extra 1000MW hadden we nu goed kunnen gebruiken :lol: )
Die bron van fijn stof en smog is er nu dus niet, maar niemand heeft de Duitsers kunnen tegenhouden om hun land vol te bouwen met bruinkoolcentrales om hun kerncentrales te vervangen. En wanneer de wind uit het oosten komt... precies!
Globale of Europese regels hadden dit kunnen voorkomen, want door de hoge schouwen is er rond zo'n centrale niet veel te meten, maar tientallen of honderden kilometers verder, afhankelijk van het weer, komt die wolk (verdund weliswaar) terug naar beneden.
Scheldelaan-Stromer
Lomito

Ik heb het over de verhoogde concentraties fijnstof en NOx die het gevolg zijn van grote hoeveelheden verkeer op sommige wegen/kruispunten in stedelijke gebieden. Dit kan ook plaatsvinden in gebieden met een lage achtergrondconcentratie van deze stoffen met andere bron (industrie, veeteelt, natuurlijke bronnen) en eventueel andere oorsprong (Ruhrgebied, Antwerpen, Rotterdam, Peel). Die verhoogde concentraties ten gevolge van verkeer zijn vooral lokaal een probleem voor omwonenden en dat kan dan ook het beste lokaal opgelost worden door de verkeersintensiteit op die plaatsen drastisch te verlagen.

Het verbieden van oudere diesels lost het probleem van die hotspots niet op zolang de verkeersintensiteit op die plaatsen onveranderd blijft of zelfs stijgt. De overheden maken nu omtrekkende bewegingen door in de periferie wat te knabbelen aan de luchtkwaliteit zonder de kern van het probleem (te veel verkeer met verbrandingsmotoren) aan te willen pakken. Dat ze dat niet doen valt eenvoudig te verklaren uit de onwil om de miljarden inkomsten uit automobiliteit uit de algemene middelen te halen.

Met het feit dat automobiliteit een flink deel (9%) van de rijksinkomsten uitmaakt, voor gemeentes weet ik niet hoe dat ligt maar ik neem aan dat dit met parkeergelden/boetes ook om forse bedragen gaat, is het begrijpelijk dat telkens gekozen wordt voor symboolpolitiek die geen enkele bedreiging vormt voor die inkomstenbron. Milieuzone-bordjes ophangen is lekker goedkoop (geen infrastructurele aanpassingen), goed zichtbaar voor iedereen, meeste inwoners van een stad hebben er geen last van en na 10 jaar kun je vrij risicoloos roepen dat het beleid gewerkt heeft omdat de luchtkwaliteit (opnieuw) verbeterd is.

Om te begrijpen HOE lokaal het vervuilingsprobleem van verkeer is moet je eens de volgende sites bekijken:
- https://klimaat.stad.gent/nl/resultaten ... euzeneuzen
- https://valkenburgerstraat.wordpress.co ... kwaliteit/
Plaats reactie