Nieuwe Europese satelliet toont actuele luchtverontreiniging

Plaats reactie
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Interactieve kaart nav. satellietbeeld van luchtverontreiniging door Nieuwe Europese satelliet.
https://energydesk.carto.com/builder/4c ... %3A7%7D%7D
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik kan helaas niet anders concluderen dan dat ik hier toch wel droevig van wordt. Ik leef gewoon in de grootste vervuilde plek van Europa....
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Lomito

Wiebe schreef: 05 nov 2018, 10:48 Ik kan helaas niet anders concluderen dan dat ik hier toch wel droevig van wordt. Ik leef gewoon in de grootste vervuilde plek van Europa....
Deze reactie is precies wat men beoogd met dergelijke kaarten... Ik kijk er anders naar: de concentraties lopen uiteen van 0,00 naar 0,60 Dobson eenheden, waarbij in onze contreien de concentraties variëren van 0,05 in Friesland/Groningen tot ongeveer 0,20 in Zuid-Holland, Noord-Brabant en Limburg. Dat is nog altijd beter dan de 0,30 die in Antwerpen gemeten wordt of de 0,40 in Keulen. Voor de 0,60 zul je moeten inzoomen in de regio Beijing/Tianjin.

Ik word er dan ook niet droevig van maar ben juist blij dat we in Nederland in redelijk schone lucht kunnen leven. Bij ons heb je geen mondkapjes nodig zoals in China heel gebruikelijk is. Dat neemt niet weg dat er nog ruimte is om de lucht verder te verbeteren maar dat is met staand beleid al het geval.

Jammer dat die kaart slechts een momentopname is en niet de verandering in NOx-concentraties laat zien vanaf de jaren '50 toen hier nog met steenkool de huizen verwarmd werden. Pas dan kun je zien waar we vandaan komen en hoeveel verbetering we al bereikt hebben.
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 145
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Om het droevige gevoel om te zetten in iets positiefs is er nog een ander overzicht van de overheid, het Compendium voor de Leefomgeving waar ook te zien is dat de verontreiniging een dalende trend is. Het doel komt steeds dichterbij.
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Nee Chris, dat is niet wat men beoogd met deze kaart. Deze kaart geeft gewoon zonder oordeel de huidige situatie weer.
Wanneer ik ergens bv vlakbij Lyon had gewoond had ik kunnen zeggen dat er helemaal niks aan de hand is. Had je dan ook gezegd dat dat het beoogde doel van de kaart was?
Het is gewoon een feit dat ik momenteel in een van de meest (qua NO2) vervuilde gebieden op aarde woon ( ik zit net boven Rdam hè). Dat weet ik dat natuurlijk wel, maar om dat zo op de kaart te zien is gewoon confronterend.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Lomito

Wiebe schreef: 05 nov 2018, 15:14 Nee Chris, dat is niet wat men beoogd met deze kaart. Deze kaart geeft gewoon zonder oordeel de huidige situatie weer.
Wanneer ik ergens bv vlakbij Lyon had gewoond had ik kunnen zeggen dat er helemaal niks aan de hand is. Had je dan ook gezegd dat dat het beoogde doel van de kaart was?
Het is gewoon een feit dat ik momenteel in een van de meest (qua NO2) vervuilde gebieden op aarde woon ( ik zit net boven R'dam hè). Dat weet ik dat natuurlijk wel, maar om dat zo op de kaart te zien is gewoon confronterend.
De kaart geeft niet zomaar een oordeelvrije weergave van de luchtkwaliteit. Je weet bijvoorbeeld niet welke concentratie bij welke kleur hoort en ook wordt niet duidelijk gemaakt welke concentraties gevaarlijk zijn. De gele kleur voor de laagste concentratie (0,05) suggereert eerder dat er iets mis is terwijl dat niet zo is. Bovendien heeft men verzuimd de dalende trend van de concentraties weer te geven waardoor het ten onrechte als een vast gegeven voorgesteld wordt. Voor de argeloze gebruiker van de kaart zal al snel de indruk gewekt worden dat het heel erg gesteld is met de luchtkwaliteit en dat is precies de bedoeling ervan. En gezien jouw reactie "ik woon in één van de meest vervuilde gebieden op aarde" is men in die opzet geslaagd. Want we wonen absoluut niet in één van de meest vervuilde gebieden op aarde maar juist op een redelijk schoon stukje aarde, zeker als je meeweegt met hoeveel mensen we hier per vierkante kilometer leven. En die lucht wordt gelukkig ook nog steeds schoner.

Geen reden tot pessimisme dus. Wel tot realisme: het kan schoner en dat gaat ook zeker lukken.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Lomito schreef: 05 nov 2018, 18:34 Want we wonen absoluut niet in één van de meest vervuilde gebieden op aarde maar juist op een redelijk schoon stukje aarde, zeker als je meeweegt met hoeveel mensen we hier per vierkante kilometer leven. En die lucht wordt gelukkig ook nog steeds schoner.

Geen reden tot pessimisme dus. Wel tot realisme: het kan schoner en dat gaat ook zeker lukken.
Komt nog bij dat de haven van Rotterdam en Antwerpen erg geconcentreerde industriezone's zijn. Waar we allen meer of minder onze welvaart aan te danken hebben. Ook dat we met ze'n allen ouder worden is een goed indicator dat het allemaal niet zo zwart is als ze ons willen doen geloven.
Ik maak me sterk dat sinds het begin van de industriële revolutie de lucht nog nooit zo schoon is geweest. En zoals Chris het al gezegd heeft, het gaat nog beter worden... :d3:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie