Hetregentbijnanooit.nl is ermee gestopt

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Na tien jaar statistieken bijhouden over fietsen in de Nederlandse weersomstandigheden op https://www.hetregentbijnanooit.nl/site/ is de eigenaar er onlangs mee gestopt. Idee was om te laten zien door metingen en statistieken per jaar, dat het argument van mensen dat het vaak te slecht weer is om te fietsen eigenlijk best wel mee valt. Hoor ook regelmatig van niet-fietsende mensen om me heen dat in het Nederlandse weer je de helft van de tijd door de regen zou fietsen, waarop ik dan uitleg dat het aantal keren dat ik door de regen fiets echt heel erg meevalt. De statistieken ondersteunen dat dus ook. En van de keren dat het regent helpt vaak een regenpak ook prima natuurlijk. En als het echt erbarmelijk weer is kunnen mensen altijd nog besluiten om of alternatief vervoer te kiezen of misschien in geval van een kantoorbaan thuis te werken.
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Waarbij opgemerkt dat de statistieken gebaseerd zijn op op de terugweg even buienradar controleren en eventueel 10-30 minuten later vertrekken...

Ik doe dat niet, als mijn werk klaar is ga ik. Maar dan nog steeds word ik maar weinig nat van de regen. Het zal meer dan 10% zijn, met natuurlijk een flinke piek in de herfst. Maar het blijft op jaarbasis gewoon weinig.

Kortom: het regent vaak genoeg om een goede waterdichte tas aan te schaffen voor je laptop/tablet/etc maar ruimschoots niet vaak genoeg om je er druk over te maken :mrgreen:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

FreddyH schreef: 07 sep 2018, 10:24 Waarbij opgemerkt dat de statistieken gebaseerd zijn op op de terugweg even buienradar controleren en eventueel 10-30 minuten later vertrekken...
Ik controleer ook standaard bij slecht uitziende luchten en/of weersverwachtingen buienradar en sinds het verschijnen van die site/app heb ik ook vrij vaak precies kunnen inplannen om even een half uurtje te wachten of eerder weg te gaan, om op die manier net tussen de buien door te kunnen fietsen. Zeker sinds de resolutie sinds een paar jaar nog hoger is geworden.
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Bobke
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jun 2018, 13:25
Locatie: Antwerpen

Ik heb persoonlijk weinig problemen met in de regen rijden.

Enkel in ijzel en sneeuw rijden vind ik veel te gevaarlijk, maar vooral lokale ijzel is moeilijk correct te voorspellen in de winter...
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Mijn persoonlijke statistieken zijn deze week niet zo florissant :? helaas
Voor de rest valt het hard mee, soms geluk er net tussendoor, soms pech en afgelopen zomer natuurlijk fantastisch.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ik fiets al een tiental jaren woon-werk, de eerste 4 jaar 6 km, daarna 8, 14, 17 en inmiddels 45 km enkele reis...
qua regen: minder dan 5% van de tijd, maar wel ongeveer 10% van de ritten. Soms een buitje, soms de hele weg regen, soms doorweekt van de miezer...
De afgelopen week geen druppel. ;-) De afgelopen 3 mnden 2 keer stortbui, verder geen regen...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

FreddyH schreef: 07 sep 2018, 10:24 Kortom: het regent vaak genoeg... maar ruimschoots niet vaak genoeg om je er druk over te maken :mrgreen:
:az
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik heb hier vlakbij iemand met een super duper weerstation online, met alle gegevens die ik maar wil uit het verleden: weerstationransberg.be
Hij heeft ook historische gegevens, van de laatste twee jaar

Voor 2018 tot nu toe 100 regendagen (op 251 dagen) met meer dan 0,2 mm neerslag, waarvan slechts 44 dagen meer dan 2 mm, en slechts 3 dagen met meer dan 20 mm neerslag...

Maw : je moet moeite doen om nat te worden wanneer je fietst (van 't zweten). De kans dat je een nat pak hebt is zeer klein, pakweg 1 dag op 5 dat het voldoende regent (> 2mm) om nat te worden. Maar dan moet het nog net regenen wanneer jij fietst. Ik ben dit jaar nog niet nat geworden op de fiets (iets meer dan 80 ritten) ik ben wel vijf keer met de auto gaan werken gereden vanwege code geel/oranje onweersaankondiging, maar op die dagen heeft het ook maar één keer gerekend (wel héél erg flink die dag).
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie