Redenen om dit forum te verlaten

Stromer Community Lounge.
Barry
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter

Re: Redenen om dit forum te verlaten

Bericht door Barry » 08 aug 2018, 20:53

Pieter schreef:
08 aug 2018, 20:15
Ik heb nooit het idee gehad dat hierin verkeerd is gemodereerd. Integendeel.

(...)

Stromeur doet hierin een uitstekende job.
Hear hear!!

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 08 aug 2018, 21:27

Ik ben blij dat we nu weten waarom Michiel vertrokken is, ik heb geen probleem met zijn keuze hoewel ik het niet met hem eens ben. Stromeur steekt ontzettend veel tijd in het forum en doet haar best om alles in goede banen te leiden. Daarbij maakt zij keuzes die misschien niet voor iedereen optimaal zijn maar dat is ook gewoon onmogelijk. Ga er maar aanstaan om een forum met meer dan 1.000 leden in de lucht te houden.

Dat er vroeg of laat hommeles zou komen was onvermijdelijk en ik voelde hier en daar ook al wat onderhuidse ergernissen en onuitgesproken woorden. Deze topic was dan ook bedoeld om eens de knuppel in het hoenderhok te gooien om te zien wat er nu werkelijk speelt. Ik wist werkelijk niet van het vertrek van Michiel en had ook geen signalen gekregen dat hem iets stoorde. Michiel heeft mij enige tijd een PB gestuurd waarin hij liet zien dat het frame van een ST2 niet stabiel is als met losse handen gereden wordt. Dit was volgens mij naar aanleiding van de constatering dat je met de ST5 wél met losse handen kunt rijden. En verder zag ik Michiel vaak in de topics over accessoires, blijkbaar heb ik wat belangrijke berichten gemist maar ik ben dan ook geen moderator en lees soms maar half-half.

Ik heb er geen moeite mee dat leden het forum verlaten, het is hier geen Hotel California, bevalt het niet dan ga je gewoon zonder opgave van reden, hoewel ik wel liever verneem wat het probleem is, tenslotte kun je zelf ook dingen over het hoofd zien of verkeerd interpreteren. En nog steeds niet te oud om te leren. :az
Waar het :ba vol van is...

Tony Mb
Veteraan | Forum Supporter

Bericht door Tony Mb » 08 aug 2018, 22:09

Pieter schreef:
08 aug 2018, 20:15
Het is zo gemakkelijk om dit forum te laten vervallen in een klaagzang over Stromer en zijn kwaliteitsproblemen. Ik heb nooit het idee gehad dat hierin verkeerd is gemodereerd. Integendeel.
Ik deel deze mening. Trouwens door dit forum weet ik juist dat er verschillende problemen zijn met Stromer. Dus dat ze verzwegen of weggewuift worden is niet juist. Het klopt wel dat er regelmatig een halt wordt toegeroepen om de discutie te bedaren. Ik vind dat niet verkeerd.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 8000Km... and counting

Fastedde
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door Fastedde » 08 aug 2018, 23:04

Ik hoop dat we het een leuk en vooral leerzaam forum kunnen houden, tsja en we blijven Nederlanders, klagen zit in t bloed :D

Als ik niet meer op t forum zou komen, leg ik de tablet even aan de kant en bezoek ik gewoon toch even niet meer? Maar ja dan mis je wel veel te veel leuke en leerzame zaken! Keep up the good work mede forummers, klaag, rapporteer, geef feedback, borrel, Stromer, en wees vooral blij dat we zo’n mooi forum hebben dankzij de input van ons allemaal en een zeer toegewijde moderator, met een grote liefde voor dit exclusieve merk :ay hear hear
+ST2S and n-joying it to the max...

WFVst5
Pro
Pro

Bericht door WFVst5 » 08 aug 2018, 23:28

Ik begin er nu wel wat meer grip op te krijgen.
Als "nieuwkomer" even kort het volgende: ben 30jr. werkzaam geweest, laatste 20jr. als leidinggevende, en verantwoordelijk voor de technische staat van het materieel.
In deze organisatie was het "redelijk normaal" collegae als iets niet goed ging af te branden.
Het opleidingssysteem stak ook zo in elkaar dus.....

Om onze kwaliteit zo hoog mogelijk op te schroeven hebben wij besloten dat wij elkaar, van hoog tot laag moesten gaan beoordelen; extern adviesbureau erbij, iedereen moest aan een cursus "feedback ontvangen" deelnemen en de beoordelaars zijn getest op capaciteiten en moesten ook aan een cursus "feedback geven" deelnemen.
Om te voorkomen dat de beoordeelde meteen met de hakken in het zand ging moest er dus eea. omgebogen worden in de communicatie :bc

Goede communicatie en feedback is soms niet gemakkelijk.

Als ik goed tussen de regels door sommige reacties van Stromeur of Lomito lees kan ik mij wel vinden in de reacties en de gevolgen daarop maar dat zijn keuzes.

Henry
Expert
Expert

Bericht door Henry » 08 aug 2018, 23:56

Ik heb even wat langer nagedacht of ik in dit draadje wel een reactie zou plaatsen. Ik besef heel goed dat alleen door irritaties en ergenissen met elkaar te delen zaken kunnen veranderen. Omdat ik dit forum een warm hart toedraag, er het beste mee voor heb, deze bijdrage van mij.

Ik wil beginnen met het zeggen dat ik me heel goed realiseer dat het in de lucht houden van een forum als dit Stromer Forum een enorme klus is, waar dagelijks heel veel uren onbetaald vrijwilligerswerk in gaat zitten en dat dit dan ook een enorme aanslag is op de tijd van enkele activelingen. Ik realiseer me ook dat het in de lucht brengen en houden geld kost en ik realiseer me ook goed dat je het als moderator nooit iedereen naar de zin kunt maken (zo bezien is het moderatorschap eigenlijk een ondankbare taak). Alleen al om deze redenen wil ik mijn mijn dank uitspreken aan de initiatiefneemster Stromeur voor het starten en het dagelijks leiden van dit forum met haar hulpkracht(en). :ay Het aantal aangemelde en daarvan weer het aantal actieve leden toont aan dat er behoefte aan was.

Aangezien het niet mijn forum is en ik soms wel moeite heb met een aantal zaken zoals die hier tot op heden zijn gegaan, heb ik -sinds ik me hier heb aangemeld- voor mezelf al een paar keer een time-out genomen. Ik had op die momenten een sterke behoefte om tot rust te komen omdat ik zaken niet wilde laten escaleren. Uiteindelijk kwam ik elke keer afgekoeld weer terug, omdat het hier toch fijn toeven is en omdat het over een van mijn interesses gaat waarover ik met gelijkgestemden kan communiceren. Daar komt nog eens bij dat de sfeer over het algemeen genomen hier best wel goed is.

Ik onderschrijf wel de kritiek van Michiel Houtman. Voor mij waren de belangrijkste reden voor een time-out dan ook:
  • De kritiek op het product Stromer werd te vaak weggewuifd en gebagatelliseerd.
  • Het stak me dat er met twee maten werd gemeten.
  • Het soms door elkaar lopen van de rol van moderator en die van enthousiaste Stomer-gebruiker.
Ik zal deze punten hieronder toelichten.

Openlijke kritiek van mij op het product Stromer werd zeker in het begin vaak wegwuifd & gebagatelliseerd. Dit heeft (als ik het juist gezien heb) mij de twijfelachtige eer opgeleverd dat het eerste bericht dat hier op dit forum verwijderd is, een kritische noot van mij over het wegwuiven & bagatelliseren is geweest. Tijd voor een eerste time-out dus en het is voor mij niet bij deze ene time-out gebleven.

Na een flink aantal maanden constateerde ik dat het structureel wegwuiven & bagatelliseren al minder is geworden en bijvoorbeeld in het draadje van de ST5 soms zelfs was omgeslagen in het meehuilen met de wolven in het bos, waarna ik bijna "live" getuige werd van een tweede schoningsactie. Ik ben het helemaal eens dat het hier geen plek moet worden waar je eens lekker min of meer anoniem "los kunt gaan" op Stromer, maar tussen het wegwijven & bagatelliseren en het lekker "los gaan" zit nog een groot gebied van eerlijke kritiek, gebaseerd op feiten.

Net als Michiel ben ik nog steeds van mening dat het niet goed is dat er zoveel mis is bij de lancering van een nieuw model (ik heb het niet specifiek over de ST5). Ik heb dit eerlijk gezegd nog niet eerder meegemaakt en ja, niet alle zaken liggen bij Stromer, sommige issues liggen bij de fietsenmaker die de nieuwe speed pedelec in een juiste conditie moet afleveren. Dat de Stromer-concurrenten ook last van hebben van problemen bij oplevering, maakt dit niet minder erg. Als je een een flink pak geld moet neerleggen voor een speed pedelec uit het topsegment, dan mag je verwachten dat je daar ook topkwaliteit voor in handen krijgt, tenminste dat verwacht ik wel. Ik heb al eerder hier de opmerking gemaakt dat je voor het bedrag van een willekeurige Stromer Speed Pedelec een nette tweedehandse auto kunt kopen, een ST5 met wat extra accesoires komt al snel in de buurt van een kleine nieuwe auto (bijvboorbeeld een Toyota Aygo, Peugeot 108 of Hyundai i10).

Ook het meten met twee maten stoorde me. Van mij mogen bijvoorbeeld alle dealers gewoon met naam worden genoemd. Een recente actie om alle namen te veranderen in "de dealer in de plaats XYZ." vind ik een doorgeslagen reactie en volstrekt onnodig, temeer er niet eens zoveel Stromer-dealers zijn in de verschillende plaatsen. Iemand die wil weten over welke dealer we het hier hebben, kan daar eenvoudig achter komen.

Het derde punt is een hele lastige. Ik weet dat het heel erg moeilijk is om de rol van moderator en die van enthousiaste Stromer-Forumgebruiker gescheiden te houden. Dit wordt nog ingewikkelder als je ook nog eens de oprichter en eigenaar bent van het forum en zeer enthousiast bent over je eigen Stromerfiets. Het feit dat je oprichter, eigenaar en beheerder van het forum bent, mag je niet belemmeren om ook te genieten van je eigen forum door mee te doen aan discussies, meningen te geven en kennis te delen. Alleen al om deze reden vind ik het logisch dat bij een verschil van mening ik degene was die even een time-out moest nemen.

Nogmaals ik realiseer me heel goed dat het in de lucht houden van een forum zoals het Stromer Forum een enorme klus is waar dagelijk heel veel vrijwilligerswerk in gaat zitten, dat het niet iets is wat kostenloos kan en dat de taak van moderator niet de makkelijkste en misschien wel de meest ondankbare taak is, zeker omdat je als oprichtster en tevens enthousiaste Stromer-gebruikster ook recht heeft op het plezier wat het forum je biedt en de spin-off daarvan. Wat dat betreft nogmaals alle lof naar de initiatiefneemster Stromeur en haar hulpkracht(en).

Ik hoop dat ik via mijn bijdrage het forum heb geholpen. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde: het delen van je hobby/interesse/passie met gelijkgestemden en zo een extra dimensie toe te voegen aan het rijden op een elektrische fiets. Mocht de ruimte voor mij uiteindelijk toch te beklemmend zijn, dan zal ik met pijn in het hart afscheid van dit forum moeten nemen.

Tot slot: een Stromer afzeik-topic vind ik echt overbodig en ook weer een voorbeeld van het onnodig doorslaan naar de andere kant.

Update: Heb ik het goed gezien dat mhoutman (Michiel) weer terug is op het forum? :ay

mhoutman
Pro
Pro

Bericht door mhoutman » 09 aug 2018, 12:30

@Henry klopt helemaal en ik heb zelfs nog overwogen om onder de naam Heintje Davids terug te keren. :mrgreen:

Dan toch nog even serieus. Dat mijn actie en het openen van dit draadje geen toeval is zal wel nooit duidelijk worden, maar feit is dat na het opheffen van mijn IP ban, ik het weer kan gaan proberen.

De uiteenlopende reacties op dit draadje hebben wat mij betreft aangetoond dat er ruimte is voor meer discussie over ‘lastige’ onderwerpen en dat is voor mij het grote winstpunt.

Gezien genomen ‘maatregelen’ in het verleden lijkt mij het openen van een afzeikdraadje niet het meest geschikte middel maar goed ook dat moet kunnen :ay

guus
Pro
Pro

Bericht door guus » 09 aug 2018, 13:24

Ik heb een tijd niet meer meegelezen en gereageerd hier: mede ook omdat ik momenteel niet heel veel kilometers maak en weinig te melden heb en heb de fricties inhoudelijk niet mee gekregen, kan daar dus ook niet op reageren. Wel denk ik dat ik de opbouw daar naar toe al in de kiem heb zien ontstaan.

Er zijn in mijn ogen zaken die aan de basis staan daar van:

1: Het forum is in heel korte tijd enorm gegroeid. Hoe groter de groep, hoe meer verschillende meningen en hoe meer mensen met foute bedoelingen (onder foute bedoelingen versta ik niet het geven van een andere mening, maar spam, trollerij of dat soort zaken).

2: Ikzelf ben er altijd voorstander van om met minimaal twee mensen een forum te modereren, omdat er altijd iemand onder de tram kan fietsen, maar ook omdat er altijd discussie zal zijn over het handhaven van forumregels, zoals je nu juist ook ziet. In mijn ogen kom je met meerdere personen tot een meer afgewogen oordeel, juist ook als de zienswijze van moderatoren verschilt. Hoe groter een forum, hoe meer moderatoren wenselijk zijn, want des te meer zal er gebeuren.

Lomito
Veteraan
Veteraan

Bericht door Lomito » 09 aug 2018, 14:28

mhoutman schreef:
09 aug 2018, 12:30
Dat mijn actie en het openen van dit draadje geen toeval is zal wel nooit duidelijk worden...
Ik kan je verzekeren dat jouw vertrek/ban mij onbekend was en ik alleen voelde dat er onweer in de lucht zat dat een condensatiepuntje nodig had voor een stevige ontlading. Vandaar ook de weinig subtiele topictitel. Ik heb er totaal geen moeite mee dat leden vertrekken, we hebben een welkomstopic, dan kan er net zo goed een afscheidstopic zijn. Kunnen we wellicht nog wat van opsteken. C'est tout...
Waar het :ba vol van is...

Golvas

Bericht door Golvas » 10 aug 2018, 18:51

mhoutman schreef:
09 aug 2018, 12:30
feit is dat na het opheffen van mijn IP ban, ik het weer kan gaan proberen.
Welcome back mhoutman ! :ay
Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - 983 Wh

Gesloten