Hoe overleef ik de Klimaatwet?

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Of een heel klein beetje oorlog zoals Stijn Meuris van Monza wel eens zong.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Lomito

Het uitdunnen van de wereldbevolking heeft ook enkele nadelen, onze welvaart en welzijn is namelijk gebaseerd op groei en ga je de bevolking (laten) decimeren dan valt ook een flink deel van de afzetmarkt voor consumentenproducten weg... Ofwel het kind en het badwater.

Hetzelfde geldt voor het ontmoedigen van het gebruik van auto's, dat is een mooi verhaal dat graag opgehangen wordt als het gaat om gezondheid, milieu en zelfs klimaat, maar in werkelijkheid mag het autogebruik niet al te veel afnemen want onze overheid verdient jaarlijks 25 miljard euro aan automobiliteit en die melkkoe moet vooral in stand gehouden worden. De ontmoediging is dan ook vooral bedoeld om de aanwas van autoverkeer in te dammen omdat anders weer geïnvesteerd moet worden in kostbare infrastructuur.

En dan ons aardgas... de Groningse kraan wordt binnenkort geheel afgesloten maar dat betekent niet dat van het gas af zijn, Nederland heeft niet voor niets miljarden geïnvesteerd in de zogenaamde gasrotonde waarmee goedkoop gas ingekocht kan worden, opgeslagen om weer duur te verkopen. Om dat handeltje veilig te stellen heeft men niet per se Gronings gas nodig, dat kan ook prima met Russisch gas. Wat overblijft is het verlies aan inkomsten door de winning van Gronings gas te stoppen... daar kan men na de diverse aardbevingen echt niet meer onderuit zodat men met een fors gat in de begroting zit in de orde van 7-8 miljard euro per jaar.

In 2008 brak de bankencrisis uit en vanaf dat jaar is men de aardgaswinning gaan verdubbelen om de nodige middelen te genereren om enkele banken te redden. Gevolg daarvan is echter dat het aantal aardbevingen snel gestegen is en men nu de kraan noodgedwongen moet sluiten. Dat is nu niet zo'n groot probleem, de crisis is achter de rug en momenteel draait de economie op volle toeren waardoor het verlies aan inkomsten uit aardgas gemakkelijker geabsorbeerd kan worden.

De Klimaatwet zie ik als een vervangende inkomstenbron die het deels wegvallen van de aardgasbaten moet opvangen door onder het mom van het voorkomen van CAGW de belastingen op gas en stroom drastisch te verhogen. Want iedereen kan op z'n klompen aanvoelen dat de verkoop van aardgas onverminderd door zal gaan, als het niet is aan de gasstokende huishoudens dan is het wel aan gascentrales die de benodigde stroom opwekken voor de warmtepompen.
Lomito

Vandaag in het AD het bericht dat de energierekening volgend jaar fors omhoog gaat: https://www.ad.nl/economie/energiereken ... ~ae2f3844/

Voor een gemiddeld huishouden betekent dat een verhoging met € 150 en dat is nog slechts het begin. Voor de meeste van ons is dat bedrag nog te overzien maar aan de onderkant van de samenleving gaat dit hard aankomen. Naarmate de energierekening blijft stijgen zal ook het aantal gezinnen dat in financiële problemen komt toenemen.

En dat allemaal om een niet-bestaand en daardoor ook niet-oplosbaar probleem te bestrijden... Wat wél echt is is het feit dat enkele grote bedrijven en banken via de machtsmonopolie van de overheid schatrijk worden van ons.
Gebruikersavatar
marco-hlv
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 426
Lid geworden op: 27 sep 2017, 15:30
Locatie: Hooglanderveen
Merk SP: Stromer ST2 Belt Royal Blue
Km-stand: 50.063

Als ik moet kiezen tussen 2-3 merken (JA-Solar, S-Energy en Benq) zonnepanelen, waar kan ik die dan het beste vergelijken?Als ik ergens zoek staan de panelen die me aangeboden worden er vaak niet bij en echt een mooi overzichtje met vergelijkingscijfers heb ik nog niet gevonden. Gaat maar om een paar honderd euro verschil in aanschafwaarde van 16 panelen, maar kwaliteit en uiteindelijke opbrengst zou ik wel graag willen vergelijken of ik die euro's uit moet geven of net zo goed in mijn zak kan houden.
Stromer ST1X 10-2017 / 07-2023 45.300km
Stromer ST2 belt 07/2023 / ... 4.700km Royal Blue
Dagelijks Hooglanderveen - Veenendaal (31 km) en terug :)
Lomito

Daar kan ik je helaas niet bij helpen, ik heb me er nog niet in verdiept behalve dan dat ik pas naar zonnepanelen ga kijken wanneer die verkocht gaan worden voor zo'n € 800 per kWp. Nu zitten we ongeveer op € 1.200 dus nog ruim te duur. Uiteraard wordt de terugverdientijd korter naarmate de stroomprijs verder stijgt en aangezien het hele klimaatbeleid is versmald tot energiebeleid wordt de miljardenrekening voor afkoeling van de aarde vooral op de energierekening van huishoudens en MKB afgewenteld.

Eerder heeft men aangekondigd dat ter stimulering van warmtepompen en het terugdringen van gasketels de energiebelasting op gas verdubbeld wordt en die op stroom gehalveerd... Daaruit moet niet de conclusie getrokken worden dat de uiteindelijke stroomprijs aan de slimme meter lager wordt, de energiebelasting is namelijk één onderdeeltje van de enorme verzameling kostenposten die WEL gewoon verhoogd worden en ook niet een beetje. Gas wordt zodoende fors duurder en stroom eveneens maar dan net iets minder fors.

Je kunt je gasketel dan ook met een gerust hart laten hangen en zelfs de gasketel vervangen door een nieuwe wanneer deze aan het einde van zijn levensduur komt. De meeste gebouwen in NL zijn ongeschikt voor overstap naar een warmtepomp of alleen tegen zeer hoge kosten geschikter te maken... kosten die je nooit gaat terugverdienen met een lagere energierekening.

Het vervelende van zonnepanelen is dat ze vrijwel niets opleveren op het moment dat je ze het hardst nodig hebt, namelijk in de winter. Dan staat de zon lager en is de opbrengst weinig tot nihil. Voor gebruik (via warmtepomp) voor ruimteverwarming heb je er alleen iets aan tijdens de tussenseizoenen wanneer de zon nog niet op z'n laagst staat. Een beetje geïsoleerde woning heeft dan echter ook genoeg aan de directe zoninstraling waardoor de verwarmingsbehoefte minimaal is.

Ik kan zonnepanelen wel aanbevelen wanneer je om wat voor reden dan ook een hoge koelingsbehoefte hebt. Dat zal doorgaans in de zomer zijn, dan doen die zonnepanelen het juist weer perfect met de meeste stroomproductie op het heetst van de dag.
jick
Pro
Pro
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2018, 16:08
Locatie: Kapelle (met een K), Zeeland

Stromend schreef: 05 aug 2018, 18:12 Het probleem waarmee te dealen is de welvaartsverslaving. Wanneer iedereen een voldoende stap terugzet door gedragsverandering of aangekondigde black-outs is het klaar.
(...)
Volgens mij ligt hier idd het hart van het probleem. Zolang ons egoïsme de boventoon voert en we ten koste van anderen (of de wereld) onze eigen positie beter willen maken, zullen we deze problemen houden. Voor zover het mij/ons aangaat: de reden dat ik nu een stromer heb is het elimineren van auto kilometers. Gaat hard in CO2 uitstoot. Vlees eten doen we bijna niet meer, en vliegvakanties doen we niet aan. We zijn onszelf steeds aan het aanleren om met minder tevreden te zijn. Maar ja, impopulaire voorstellen vrees ik..
ST1X 2018 ><>
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het klinkt mij anders als muziek in de oren! Misschien vind je dit duo ook wel interessant om te volgen:

https://www.theminimalists.com/
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

marco-hlv schreef: 12 sep 2018, 23:01 Als ik moet kiezen tussen 2-3 merken (JA-Solar, S-Energy en Benq) zonnepanelen, waar kan ik die dan het beste vergelijken?Als ik ergens zoek staan de panelen die me aangeboden worden er vaak niet bij en echt een mooi overzichtje met vergelijkingscijfers heb ik nog niet gevonden. Gaat maar om een paar honderd euro verschil in aanschafwaarde van 16 panelen, maar kwaliteit en uiteindelijke opbrengst zou ik wel graag willen vergelijken of ik die euro's uit moet geven of net zo goed in mijn zak kan houden.
Lastige keuze, zelf heb ik Benq 290 Wp black met Enphase microomvormers. En ben tevreden.
Wat ik je kan adviseren is om even de technische info in te duiken en daaruit het rendement te halen. Vervolgens de opbrengst garantie en levensloop verwachting. De prijs per Wp per m2. Evt temperatuurcoëfficiënt (panelen brengen minder op naar mate deze warmer worden). En natuurlijk wat je het beste vind smoelen op je dak.
Kortom, best lastig, want er staat een hoop gelul op het internet en echte info is idd lastig te vinden.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Ik wacht ook nog even totdat ze wat goedkoper zijn. De prijzen zullen nog flink dalen komende jaren. Via mijn werk heb ik contact met bedrijven die grote zonneweides aanleggen. Zij bevestigen dat. Ook verdwijnt de terugleververgoeding. Dus moet je niet meer neerleggen dan wat jezelf verbruikt. Maar aan de andere kant zouden we eigenlijk zoveel mogelijk daken vol moeten leggen dus ik verwacht nog wel een stimulering om meer neer te leggen dan jezelf verbruikt.

Ik ga eerst mijn huis beter isoleren, betere dakisolatie, HR++ en ik ben mij nu aan het verdiepen in de mogelijkheden die ik heb met mijn spouwmuur. Een 2 onder 1 kap woning uit 1963 en medio jaren '70 nageisoleerd; helaas.... Volgeblazen met steenwol die nu waarschijnlijk grotendeels onderin de spouw is gezakt. De spouw zal denk ik niet veel breder dan 5 cm zijn. Hoge kosten en matig rendement is mijn eerste inschatting.
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
jick
Pro
Pro
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2018, 16:08
Locatie: Kapelle (met een K), Zeeland

Stromeur schreef: 17 sep 2018, 20:05 Het klinkt mij anders als muziek in de oren! Misschien vind je dit duo ook wel interessant om te volgen:

https://www.theminimalists.com/
Interessant, ik heb eens wat rondgeneusd. Ik vind de basishouding wel mooi, tevreden zijn met minder, 'ontspullen', minder consumeren en aandacht hebben voor mensen om je heen en de natuur. Ik heb iets minder met al die 'health dingen', maar dat is misschien ook omdat ik op dat vlak helemaal niets te klagen heb. Voor mij volgen die andere dingen trouwens ook automatisch uit mijn geloof, maar helaas wordt dat lang niet altijd weerspiegeld door 'de kerk' :? .
ST1X 2018 ><>
Plaats reactie