Hoe overleef ik de Klimaatwet?

Lomito

Het klussen zou voor mij geen punt zijn, zelfs de kabel doorvoeren door werkelijk het hele huis gaat me sowieso lukken. Bij de verbouwing van de zolder heb ik een coaxkabel over de volle lengte van een geïsoleerde zolderwand gelegd in een mantelbuis, zo kan ik van de ene naar de andere kant van de zolder komen zonder kabels in het zicht. De coax gebruiken we niet meer en kan gelijk gebruikt worden om de stroomkabels door de wand te trekken. Vervolgens kan ik achter een knieschot doorsteken naar de zolder van de bijkeuken waar de omvormer op de BG komt te hangen. En vanaf daar is het door een spouwmuur naar de meterkast.

Montagerails op pannendak en het plaatsen van de zonnepanelen zelf is voor mij ook geen uitdaging maar de elektrische contacten komen volgens mij best wel precies en daar heb ik geen kaas van gegeten. Het zou mooi zijn als één van onze leden ervaring heeft met zelfplaatsing en die wil delen.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Ik heb gekeken naar Enphase. 1 mini omvormer per paneel. Zag er redelijk foolproof uit. Kabel naar beneden en dakdoorvoer ligt er al. Electricien inhuren voor het meterkast deel.
Keertje samen doen Chris?
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Lomito

Awv schreef: 28 nov 2018, 18:13 Ik heb gekeken naar Enphase. 1 mini omvormer per paneel. Zag er redelijk foolproof uit. Kabel naar beneden en dakdoorvoer ligt er al. Electricien inhuren voor het meterkast deel.
Keertje samen doen Chris?
Mijn meterkast moet sowieso aangepast worden, ouderwetse stoppenzooi, dus een mooie aanleiding om daar nu eindelijk werk van te maken. Leuk dat je het aanbiedt Anne Wim en daar wil ik ook zeker gebruik van maken, uiteraard in wederkerigheid. Voordeel van die mini omvormers is dat je geen last van schaduw hebt op één paneel (schoorsteen, dakkapel) maar de prijs ligt wel een stuk hoger dan een installatie met centrale omvormer.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik heb ook het Enphase systeem (6x Enphase 250, 6x BenQ 290WP panelen en een Envoy). Vanwege beperkt dakoppervlak kon ik maar 6 panelen kwijt verspreid over 3 verschillende hoeken/vlakken, hierdoor was enkele aansturing zwz noodzakelijk.
Het micro-omvormer systeem is per paneel inderdaad duurder dan een centrale omvormer, maar biedt wel een aantal voordelen, ook naast de aansturing per paneel. Om schaduwwerking per paneel tegen te gaan biedt een centrale omvormer ook de mogelijkheid tot gebruik van optimizers. In nederland is SolarEdge hier de marktleider in. Dit zorgt natuurlijk ook voor een hogere prijs, dus kom je weer meer in de buurt van de micro-omvormers.
In de praktijk blijken nu juist de omvormers nog wel eens de geest te geven, waardoor je bij een centrale dan weer tegen een hoge prijs aanloopt voor vervanging.
Verder kan je bij de micro-omvormers je systeem naar wens uitbreiden (of inkrimpen) door er simpelweg een volgende string bij te plaatsen in hetzelfde systeem. Ook is het geen probleem om verschillende merken/types zonnepanelen door elkaar heen te gebruiken (voor de marktplaats snuffelaars).
Een laatste voordeel wat nog mee kan tellen is dat je direct onder het paneel al naar 230 Volt wisselstroom gaat, waardoor de kans op sluiting en vonken (rieten dak) kleiner is.

Meterkast vervangen moet je laten doen indien een zegel verbroken moet worden. Anders kun je het zelf nog doen, maar weet dan echt wel wat je doet!

Een groep bijplaatsen voor zonnepanelen is behoorlijk plug en play. Kijken wat voor groep erin zit, 1-tje bijkopen, aardlek uit, kast open, groep erin, 2 draadjes naar de groep, kastje dicht, aardlek aan. En bij aansluiten panelen, zelfde riedel, maar dan de draadjes vanaf de omvormer vastmaken + de aarding.
Met een beetje googlen is de juiste info vrij makkelijk te vinden. En verder natuurlijk alleen aan beginnen als je je er zeker genoeg bij voelt en weet wat je doet (wat dat betreft is het net als sleutelen aan een Stromer).

Oja, Enphase is idd lekker makkelijk aan te sluiten, van te voren eerst wel even je plan uittekenen en checken wat voor kabel je nodig hebt (landscape of portrait, of beide zoals ik) en wat voor connectoren e.d. Eindkapje vond ik handig, de Enphase Cable Connector vond ik geldklopperij, daarvoor kan je gewoon een simpele waterdichte lasdoos voor gebruiken die je op de rail vastzet met tie-wraps.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Dat installatie gemak van de enphase, zoals jij beschrijft Wiebe, kan hoge installatie kosten door derden voorkomen, en daarmee voordelig! Wiebe, jij mag ook meedoen! Groet Anne Wim
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Ik ben getriggerd en benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

Lomito schreef: 27 nov 2018, 22:30 Vandaag viel een folder van Zelfstroom in de bus met het geweldige aanbod om zonnepanelen te huren in plaats van te kopen onder de wervende titel "Zonnepanelenproject in de gemeente Overbetuwe" daarmee ten onrechte suggererend dat er een samenwerkingsverband is met de gemeente Overbetuwe om vertrouwen te wekken.
Zelfstroom is op meer locaties actief. (ook gemeente Nieuwkoop)

Ook de opbrengst van de 20 jaren na de 10 jaar huur is:

1) veel te hoog
2) gebaseerd op saldering naar mijn mening (dus dubbel te hoog)
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
Lomito

Sorry, ik had het woord "geweldig" tussen aanhalingstekens moeten zetten. Uiteraard is het aanbod van Zelfstroom niet de moeite waard, daarom ook mijn advies om er vooral niet op in te gaan.
Lomito

Energierekening van een gemiddeld huishouden gaat komend jaar met liefst 20% omhoog, vooral door belastingverhoging op gas en een flinke toename van de Opslag Duurzame Energie waarmee windmolens en Canadese houtsnippers gesubsidieerd worden. En dit is alleen het effect van het SER Energieakkoord van 2013 dat nu financieel gevoeld wordt en komende jaren verder gaat groeien. Ten opzichte van de Klimaatwet is het Energieakkoord echter een dwergje met een kostenpost van ca. 80 miljard euro (16 Betuwelijnen), de Klimaatwet gaat in ieder geval naar 600 miljard euro (120 Betuwelijnen), waarschijnlijk zal daar nog wel wat Betuwelijnen bijkomen door tegenvallers.

We staan dus slechts aan het begin van een lange reeks energieprijsverhogingen. Wat het effect zal zijn op het huishoudboekje van miljoenen gezinnen laat zich raden... ik voorzie een gouden toekomst voor incassobureau's, gerechtsdeurwaarders en schuldsaneringsconsulenten. En op straat zal het wel wat drukker worden.

https://www.ad.nl/economie/energiereken ... ~a618d338/
https://www.ad.nl/economie/we-hebben-ge ... ~a1a23f80/
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/aan ... erdubbeld/
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Lomito schreef: 05 dec 2018, 11:33 We staan dus slechts aan het begin van een lange reeks energieprijsverhogingen. Wat het effect zal zijn op het huishoudboekje van miljoenen gezinnen laat zich raden... ik voorzie een gouden toekomst voor incassobureau's, gerechtsdeurwaarders en schuldsaneringsconsulenten. En op straat zal het wel wat drukker worden.
Sorry Lomito, maar dit is er eentje van het niveau Wilders/Baudet; ik wil wel eens zien hoeveel schulden er veroorzaakt zijn door de energierekening. Ik durf de gok wel aan dat in 9 vd 10 gevallen er een compleet andere oorzaak (dure electronica, gokken, roken, drank, etc) is van de basisschuld en dit los staat van de energieprijzen.
Plaats reactie