Hoe overleef ik de Klimaatwet?

Lomito

Stromeur schreef: 05 okt 2018, 10:18Als bewoner van een huurhuis met weinig tot geen invloed op wat er aan apparatuur in mijn huis wordt geïnstalleerd (+ een HR ketel op gas die pas 4 jaar oud is) is dit toch weer goed nieuws, zij het enkel financieel en niet klimaat-technisch, en op korte termijn dan...
Ook als bewoner van een huurwoning zijn er diverse mogelijkheden om je energieverbruik te verlagen zonder aan comfort in te leveren. Uiteraard kun je ook met een dikke trui in huis gaan lopen of 's nachts onder een stapeltje dekbedden wegkruipen voor de kou in de woning maar dat zie ik als energiearmoede... minder-met-minder.

Veel interessanter zijn de meer-met-minder maatregelen, zaken die het gas- en stroomverbruik verlagen en dan liefst ook nog met een geringe investering en waar mogelijk zelf uit te voeren om de kosten laag te houden.

Ik heb ze al eens eerder genoemd maar het kan geen kwaad ze nogmaals op te sommen:
- maak het dak luchtdicht door alle kieren en naden in het dak en tussen dak en omringende constructies af te dichten met een blijvend elastische kit, bijvoorbeeld acrylaatkit. Zo'n tube kost een paar euro en het is gemakkelijk zelf aan te brengen
- stel de CV in op een lagere aanvoertemperatuur, de meeste gasketels zijn te hoog ingesteld (60-80°C) waardoor de HR-ketel niet goed kan condenseren en de HR niet gehaald wordt. Schroef de temperatuur terug naar 55°C en je gasketel wordt een stuk zuiniger in gebruik. Merk op dat de ketel langer gaat stoken maar op een lager pitje.
- neem een waterbesparende douchekop, de Bestsaver kost slechts een tientje en verdient zich in enkele maanden terug
- loop alle kieren na tussen kozijnen-vensternbanken-muren en dicht deze af met acrylaatkit
- plaats radiatorfolie op de muur achter de radiatoren
- controleer alle ramen en deuren op kieren door slecht aansluitende tochtstrips, waar nodig vervangen of verplaatsen
- maak de vloer winddicht door alle naden en kieren af te dichten. In geval van laminaat op houten vloer kun je een isolerende ondervloer plaatsen met aluminiumfolie waarbij je de naden afplakt en een doorlopende dichte laag ontstaat
- let vooral ook op de meterkast waar de buizen vanuit de vloer omhoog komen, ook hier kieren afdichten met acrylaatkit.

De winter komt er aan dus nu is het een mooie gelegenheid om die klusjes uit te voeren, dan heb je er gelijk profijt van. De stroombesparende maatregelen zal ik later opsommen.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Hof houdt in Hoger Beroep Staat tegen Urgenda, uitspraak 2015 overeind:
https://www.nu.nl/klimaat/5503196/hof-s ... deren.html
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Stromend schreef: 09 okt 2018, 11:06 Hof houdt in Hoger Beroep Staat tegen Urgenda, uitspraak 2015 overeind:
https://www.nu.nl/klimaat/5503196/hof-s ... deren.html
Onbestaanbaar inderdaad. De rechter die op de stoel van de wetgever gaat zitten... Ik heb begrepen dat de overheid het vonnis wél gaat uitvoeren maar in cassatie gaat vanwege de principekwestie dat een rechter de scheiding der machten niet respecteert. Dit kan zeer grote gevolgen hebben voor andere beleidsterreinen waar ondemocratische organisaties via de rechter invloed op het beleid kunnen uitoefenen.

In ieder geval is duidelijk dat ons land nog dieper in energie-ellende wordt ondergedompeld dan nu al het geval is. In Duitsland begint men eindelijk door te krijgen welke heilloze weg men 7 jaar geleden is ingeslagen met hun zogenaamd duurzame Energiewende. De Duitse bevolking kreunt onder torenhoge energielasten en de CO2-uitstoot is nog met geen gram minder geworden. In plaats van leergeld te trekken uit die dwaasheid gaan wij het dunnetjes overdoen... :av
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Lomito

Wow, die gaat binnenkort met pensioen...

Jan Roos is flink op z'n bek gegaan met zijn politieke uitstapje maar inmiddels heeft hij een podcast met toch wel heel erg interessante gasten zoals emeritus hoogleraar Natuurkunde Kees de Lange. Als je ook even die angstaanjagende berichten over het klimaat zat bent dan is dit een heerlijke podcast om je politiek incorrecte hart aan op te halen:
(even doorspoelen naar 5:35 voor het echte werk).
Martin

Dan blijft voor mij nog steeds de conclusie waarom de klimaatwet is geïntroduceerd: pure belastingmaatregel om de aardgasbaten die nu weg vallen doordat de gaswinning in Groningen is gestopt te compenseren. :aq
Lomito

Dat is zeker waar maar het is veel breder, er wordt goud geld verdiend door bedrijven en banken aan gesubsidieerde investeringen in twijfelachtig duurzame energie. De crux zit voor mij in het feit dat die subsidies niet uit de lopende begrotingen van overheden worden gefinancierd en zo onderworpen zijn aan controle door onze volksvertegenwoordiging maar wel via het geweldsmonopolie van de overheid afhandig gemaakt wordt van burgers.

Vandaar mijn insteek om precies DAT te doen wat de overheid met de mond belijdt maar in werkelijkheid zoveel mogelijk wil voorkomen. Zie het stimuleren van de speed pedelec door toch effe 7% bijtelling in rekening te brengen in plaats van de SP volledig vrij te stellen. Dus isoleer je woning en verlaag zo je energieverbruik tot een minimum, laat de auto staan door zoveel mogelijk met de Stromer te rijden en ontwijk zo de geldroof van onze overheid.

Het is ook een kwestie om niet langer te geloven in het fabeltje dat de overheid voor en door de bevolking is. Zij is een eigen identiteit geworden die een eigen leven is gaan leiden en vooral de persoonlijke belangen van de eigen overheidsmedewerkers dient. De overheid breidt zich jaarlijks uit en plaatst een evenredig groter beslag op de publieke sector.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

De Roverheid is een nooit genoeg krijgend vraatzuchtig beest. Follow the money, in B is het geen haar beter. :aq
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Interesante podcast van Kees de Lange. Klinkt me als muziek in de oren. :cool2:
Nu ja die Jan Roos heeft een vreselijk irritante stem maar dat is in dit geval niet echt belangrijk.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Lomito

Voor wie geïnteresseerd is in de impact van onze Klimaatwet kan ik een artikel van wetenschapsjournalist Marcel Crok aanbevelen, schrijver van het boek 'De Staat van het Klimaat'. Niet geheel onverwacht kan ik zijn visie geheel onderschrijven. Controversieel maar eerlijk.

https://www.destaatvanhet-klimaat.nl/20 ... bezinning/
Plaats reactie