Hoe overleef ik de Klimaatwet?

LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Nou....kinderschoenen....dat valt allemaal nog wel mee.
In Scandinavie is de lucht/ water warmtepomp één van de meest voorkomende verwarmingssystemen voor woningen.
Dat het voor ons, als gasland, nieuw is, betekent niet dat de techniek nieuw is.

Hoewel er ongetwijfeld sneller doorontwikkeld kan worden bij een stijgende vraag en de systemen wellicht efficienter worden.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Lomito

Ik moest wel grinniken om het nieuwsbericht dat cv-ketels ongekend populair zijn en de verkoop zelfs een groei laat zien waar je een krimp zou kunnen verwachten als je in duurzame sprookjes gelooft. Ik heb eerder al eens voorgerekend dat een gasketel de goedkopere optie is, zelfs als de energiebelasting op gas verdubbeld en die op stroom halveert ben je in een gemiddelde woning beter af met een gasketel.

Ten onrechte wordt in de berichtgeving de gasketel afgeschilderd als een vervuilende warmte-opwekker maar dat is niet terecht. Gas is één van de schoonste energiebronnen met veel lagere emissies dan bijvoorbeeld de duurzaam geachte pelletkachels en warmte in centrales opgewekt met biomassa. In veel EU-landen worden steenkoolcentrales vervangen door gascentrales omdat die veel minder uitstoot van milieubelastende stoffen geven en bovendien minder CO2 emitteren.

Je kunt met een gerust hart je oude gasketel vervangen door een nieuwe gasketel. Met de hogere rendementen en lager stroomverbruik (door gelijkstroompomp) kun je weer 15-20 jaar onbezorgd je woning verwarmen, ook als de temperatuur 's winters onder de ontwerptemperatuur van -10°C zakt.
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Martin schreef: 23 aug 2018, 13:33 Het gaat te snel en de technologie van vooral warmtepompen staat nog in de kinderschoenen.
Kinderschoenen? Hoelang bestaan ijskasten al? De technologie is exact hetzelfde, alleen gebruik je de andere kant van het proces.
Ik verwarm al 15 jaar mijn huis met een warmtepomp water/water. Per kW stroom wekt die 4kW warmte op, en dat is geen fabeltje. Lucht/water en lucht/lucht hebben lagere rendementen, maar nog altijd een pak meer dan de beste CV's op gas. En voor je het vraagt: ja, ik warm er ook het sanitair water mee op.
Toen ik bij het bouwen naar de technologie ging informeren, was het echter nog zoeken naar een speld in de hooiberg, ondertussen hebben alle firma's die mijn vraag toen weggelachen hebben, zélf warmtepompen in het aanbod. En daar zaten gevestigde namen tussen, neem het van me aan.
Scheldelaan-Stromer
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Stoppen (of iig heel veel minderen) met het eten van rundvlees en melkproducten levert meer op dan alle verbouwingen ;)
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Lomito

Stoppen... anderen je wil opleggen... ik pas! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Zespri
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2017, 00:53
Locatie: derde boom rechts

ik doe al wat aan de klimaatwet ...... ik rij een stromer st1x :ay ..



ps ze zeggen dat de aarde op warmt ... vond het vandaag maar ehh koud
Lomito

Ze zeggen dat de aarde niet alleen catastrofaal opwarmt maar ook dat dit door de mens wordt veroorzaakt. Ofwel de catastrophic anthropogenic global warming (CAGW), het einde der tijden veroorzaakt door de mensch zelf en om dat tegen te gaan zullen we moeten boeten door ons besteedbare inkomen af te staan aan overheden die ons geld gaan besteden aan mitigatie.

Tenminste... dat is de theorie.

De werkelijkheid is dat de wereld wat erg vol begint te worden en dat de rijken der aarde hinder ondervinden van al die mensen die met hun aanwezigheid de bewegingsvrijheid van rijken belemmeren. De CAGW is daarbij een prima middel om al die vervelende burgers financieel klem te zetten en daarmee hun bewegingsvrijheid zoveel mogelijk te beperken zodat de lucky few minder gehinderd worden door al die kutburgers.

Zo kunnen klimaatgoeroes Al Gore en Leonardi diCaprio veel gemakkelijker met hun privé jet de hele aarde afreizen om allerlei klimaat awards in ontvangst te nemen als er eindelijk wat ruimte komt in het overvolle luchtruim en op uitpuilende vliegvelden. Maar noem ook alle files op wegen en de drukte in steden waar je steeds weer over die alom aanwezige burgers struikelt. En had ik al genoemd dat zo'n doemscenario een prima verdienmodel voor met name internationale bedrijven is...

Dat er plezier wordt beleefd aan het rijden op een Stromer is dan weer niet de bedoeling, je zult moeten zwoegen en pijn lijden, niet alleen fysiek maar vooral financieel. In Duitsland is men er al in geslaagd om 7 miljoen huishoudens (17%) in energiearmoede te drukken waardoor deze gezinnen het water aan de lippen staat en nauwelijks meer in staat zijn nog iets te ondernemen. En dit lichtende voorbeeld wordt nu gekopieerd naar Nederland waar we vergelijkbare financiële offers zullen moeten brengen.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Oftewel, tijd voor een goed pandemietje
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22830
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

:bj
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Een gemeen virusje is inderdaad de gedroomde entlösung, wel eerst voor een extreem kostbare 'bescherming' zorgen... Onlangs zag ik de film Inferno gebaseerd op een verhaal van Dan Brown, naast het gebruikelijke Dan-Brown-gepuzzel in de mooiste gebouwen van de wereld is het gebaseerd op het hierboven omschreven scenario. De film 2012 is in dit opzicht ook een aanrader. Ofwel genoeg materiaal om het weekend door te komen... :lol:
Plaats reactie