Radio Kootwijk

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ach, je kunt het ook andersom zien. De meeste niet-Nederlanders interpreteren de directheid van ons Nederlanders als buitengewoon grof en onbeleefd. Dat zijn gewoon cultuurverschillen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Tringtring... zaterdagmorgen, voordeurbel gaat maar ik verwacht niemand. Blijkt een pakjesbezorger en dat verwacht ik dan weer wel, er moet een pakje komen met monsters van gevelbeplating voor een lopend project. Maar het aangeboden doosje is te klein en te licht voor genoemde monsters en dus ben ik extra benieuwd wat hier in huize Lomito gearriveerd is.

Een snelle scan van de verpakking levert mij voldoende aanwijzingen over de herkomst: pakketje van Reinout! Inhoud: Spices (Za'atar) volgens douaneverklaring...

Ik ben gek op verrassingen maar als die uit Israël komen zit ik helemaal op het puntje van mijn stoel. Enkele weken geleden werd ik al verrast op een doosje Baclava uit Israël en die lekkernij heeft het slechts 2 dagen overleeft.

In de doos zit een flinke zak met kruidenmix en het begeleidend schrijven van Reinout moedigt mij aan: hoi Chris, DIPPEN! Nou, dan ben je bij mij aan het juiste adres. De Za'atar is een kruidenmix zoals Provençaalse kruiden uit Frankrijk bestaande uit wilde oregano, sesamzaad, Sumak (zure besjes) en zout. Helaas was ik gisteren te druk met allerlei afspraken en tekenwerk om de Za'atar uit te proberen. Maar vandaag heb ik het werk kunnen afronden en ben er eens goed voor gaan zitten.

Dus een Tap6 opengetrokken en harde broodjes gesneden, bakje met olijfolie en Za'atar gemengd en genieten maar! Wat een heerlijke kruidenmix is dit, best pittig mede door de sesamzaadjes en niet al te zout, maar de sesam overheerst niet en ik kan de oregano proeven. De kruidenmix is volgens Reinout razend populair in Israël en ik begrijp waarom. Je kunt de kruiden gebruiken voor salades, als vleeskruiden en als dip.

Reinout bedankt weer voor deze kennismaking met een compleet onbekende cultuur, wij gaan de kruidenmix op alle voorgestelde manieren uitproberen. Sowieso bedankt dat je de tijd en moeite neemt om naast je drukke werkzaamheden de moeite neemt om zo'n leuke geste te doen, wordt hier zeer gewaardeerd.

Desondanks kan ik niet anders eindigen dan de gebruikelijke oproep:

Reinout, bent U daar?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Za'atar kruiden zijn heerlijk, net als ras el hanout trouwens. Je kunt dat hier in de supermarkt ook wel kopen, maar dat is in werkelijk niks te vergelijken met de real deal uit het land van herkomst. Als ik in Marokko ben geweest, gaat er ook standaard voor meerdere personen ras (plus saffraan recht van het land) mee naar huis.

Goeie keus Reinout!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Stromeur schreef: 11 nov 2018, 14:54 Ach, je kunt het ook andersom zien. De meeste niet-Nederlanders interpreteren de directheid van ons Nederlanders als buitengewoon grof en onbeleefd. Dat zijn gewoon cultuurverschillen.
Helaas Sylvia, was het maar zo eenvoudig.
Ik heb serieuze en lange ervaring met vele diverse nationaliteiten (oa. China, Japan, Rusland, Costa Rica, Colombia, Italie, Israel) maar de Balkan en Israel zijn echt een soort van slapende vulkanen. Staat echt los van de door jou (wel terecht) benoemde punten.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen allemaal,

dank voor de leuke reacties !
Heel leuk te zien hoeveel de foto's al weer bekeken zijn. Het is natuurlijk een topic wat feitelijk niet in het Stromerforum hoort ...

Om weer in stijl Chris te bentwoorden: "Hier Reinout; over...."
Goed om te horen dat de Za'atar netjes is overgekomen. Mooi en smakelijk product. Als je hier naar een lokaal kruidenwinkeltje gaat (of naar de markt) word je ook langs alle verschillende versies geleid. Een beetje winkel heeft minimaal 3 versies van deze lokale mix en ze zijn maar wat enthousiast om dit aan je te verkopen. Niet alleen om de centjes maar ook omdat je hier mee laat blijken interesse te hebben voor hun (culinaire) cultuur.
Natuur ben ik met dit pakje vooral een 6-pack Eisbock via jou aan het reserveren.........…

Was je al aan de ST3-test op m'n fiets begonnen ?

Ik had natuurlijk ook een ander lokaal en populair product kunnen opsturen: gearomatiseerde pijptabak. De waterpijp is serieus populair en ieder stadsdeel heeft wel haar eigen waterpijpwinkel. Als je 's avonds door de stad loopt komen de exotische walmen te tegemoet.
Maar ik rook niet; jij ook niet en promoten van tabakswaar zit me gewoon niet lekker.
De sisha-shop
De sisha-shop
DSCN1113.JPG (307.9 KiB) 2496 keer bekeken
Zonder gekheid en ingaand op eerder genoemde reacties: het is hier een prachtig land en als men hier eens echt zou gaan beseffen hoe rijk men in dat opzicht is......zou het toerisme opeens een substantieel deel van 's lands inkomen kunnen worden; zou de huidige werkeloosheid deels kunnen worden opgelost, etc etc.
Maar zoals Daniel1975 aangeeft: het is echt een explosief volkje. En dat geldt voor beide partijen ! Men heeft zich helemaal vastgevreten in diepgewortelde haat jegens elkaar......er is nog veel werk te verzetten.
De landen die Daniel aanhaalde (Balkan, Israel) zijn dan ook precies de landen waar ik naartoe ben uitgezonden. En daar komen dan nog 3 uitzendingen Afghanistan bij. Nog zo'n WAANZINNIG mooi land......waar mensen heel extreem kunnen denken. En het maakt niet uit of het extreem links of rechts is, of je het ultra-orthodox of iets anders noemt en of het over geloof of wereldse zaken gaat......direct als 1 bevolkingsgroep "de waarheid" proclameert EN verwacht/eist dat de rest van de wereld dit implementeert gaat het mis.

Even wat fotootjes Afghanistan uitzending 2008/2009 geplakt. Natuurlijk de mooie fotootjes. De foto's met bermbommen, slachtoffers, gehangenen, kindermishandeling, etc etc doe ik maar even niet. Het gaat om dezelfde redenering als boven: een fantastisch fraai stukje aardbol dat tot mijn grote spijt vooral verpest wordt door een deel van de bevolking.
En zo kan ik ook de meest fraaie "toeristische" plaatjes van de Balkan laten zien die ik heb genomen op uitzending aldaar. …..explosieve volkjes.
En als je die foto's ziet is het bijna niet voor te stellen dat om de volgende hoek iemand je mogelijk gaat beschieten, je op een explosief trapt of dat je vervoermiddel wordt opgeblazen.
Rijden over de vlakte
Rijden over de vlakte
bewaar 29.jpg (168.48 KiB) 2496 keer bekeken
Bijzondere gewassen (papaver....opium)
Bijzondere gewassen (papaver....opium)
bewaar 37.JPG (126.11 KiB) 2496 keer bekeken
Fraaie omgeving
Fraaie omgeving
bewaar 47.jpg (79.07 KiB) 2496 keer bekeken
Zeer vruchtbaar. Wie water heeft ….is rijk
Zeer vruchtbaar. Wie water heeft ….is rijk
bewaar 61.JPG (114.66 KiB) 2496 keer bekeken
Slechts een kort bloei/groeiseizoen; maar dan doen de gewassen het ook !
Slechts een kort bloei/groeiseizoen; maar dan doen de gewassen het ook !
DSCF2914.jpg (185.55 KiB) 2496 keer bekeken
Van geen kwaad bewust.....
Van geen kwaad bewust.....
P5040017.JPG (218.92 KiB) 2496 keer bekeken
Het leven gaat ook hier weer gewoon door. Gisteren op terugweg van het werk stond ik in de file; en een paar honderd meter naast je begint een oproer waarbij traangas wordt gebruikt. Ik heb dan ook niet voor niets een gasmasker paraat bij me. Ook heb ik altijd een scherfvest in de auto voor als er toch weer wordt geschoten. Let op: dit is tijdens woon-werk-verkeer !

Groetsels vanuit de zandbak
Reinout
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Reinout-ST3 schreef: 12 nov 2018, 05:13 voor als er toch weer wordt geschoten. Let op: dit is tijdens woon-werk-verkeer !
:ai
Nee, daar kunnen wij ons hier gelukkig niks bij voorstellen...
Anders geformuleerd: er zijn dagen dat ik geen gasmasker of scherfvest bij me heb :ck:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Reinout-ST3 schreef: 12 nov 2018, 05:13 Natuur ben ik met dit pakje vooral een 6-pack Eisbock via jou aan het reserveren.........…
Was je al aan de ST3-test op m'n fiets begonnen ?
Die Tap6-on-steroids zoals Freddy het noemt wordt voor je geregeld. En de ST3 wil ik komende week gaan testen. Dus houd het forum in de gaten, er kan zo maar een testverslag verschijnen. Goede week en stay safe!
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Reinout-ST3 schreef: 12 nov 2018, 05:13
dank voor de leuke reacties !
Heel leuk te zien hoeveel de foto's al weer bekeken zijn. Het is natuurlijk een topic wat feitelijk niet in het Stromerforum hoort ...
Ik vind het in elk geval een leuke afwisseling tussen de lekgereden banden :cool2: (en de lucky basterds die op hun ST3 zitten te wachten :bj )
En het geeft je toch een heel klein beetje een ander kijk op de veelal eenzijdige berichtgeving.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Reinout-ST3 schreef: 12 nov 2018, 05:13 Maar zoals Daniel1975 aangeeft: het is echt een explosief volkje. En dat geldt voor beide partijen ! Men heeft zich helemaal vastgevreten in diepgewortelde haat jegens elkaar......er is nog veel werk te verzetten.
De landen die Daniel aanhaalde (Balkan, Israel) zijn dan ook precies de landen waar ik naartoe ben uitgezonden.
Probleem is dat het niet alleen haat tussen bevolkingsgroepen is, maar ze hebben de "gave" om ook relatief eenvoudige onderlinge zakelijke geschillen op te blazen ( :mrgreen: ) tot idiote proporties. Met name Israeliers onderling, niet zozeer richting buitenstaanders. Het is cultuur en je leert er mee werken, maar het helpt helaas allemaal niet om zulke regio's in een fase van langdurige rust te krijgen.

FreddyH schreef: 12 nov 2018, 07:21
Reinout-ST3 schreef: 12 nov 2018, 05:13 voor als er toch weer wordt geschoten. Let op: dit is tijdens woon-werk-verkeer !
Nee, daar kunnen wij ons hier gelukkig niks bij voorstellen...
Als ik het gedrag van sommige medeweggebruikers zie kan ik mij er juist WEL iets bij voorstellen :dwarf:
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Als ik de berichtgeving op twitter zo volg, is het gisteren en vannacht flink los gegaan en is na een door Hamas onderkende covert operation van de Israeli's (al dan niet legitiem), de boel volledig geëscaleerd.
Hamas zou dit hebben aangegrepen om ruim 500 raketten(!) vanuit Gaza af te schieten richting wijken waar Israelische burgers wonen en zich zelf zoveel mogelijk tussen de Palestijnse burgers in Gaza verschuilen.

Vervolgens heeft de IDF gericht en stevig ingegrepen en zijn er strategische doelen in Gaza plat gegooid (veelal na eerst een SMS waarschuwing en een lichtere "knockknock" explosief op het dak)
Dit gaat er niet beter op worden en met de huidige verhoudingen en de steeds meer en vaker geavanceerde bewapening van Hamas door bepaalde regimes, kan het in de toekomst alleen maar verder escaleren.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gesloten