Nep(?) dan wel legitiem aanbod Stromer Speed Pedelec

Stromer Community Lounge.
J3R
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Nep(?) dan wel legitiem aanbod Stromer Speed Pedelec

Bericht door J3R » 17 jul 2018, 21:18

Topic t.b.v. nep(?) dan wel legitiem aanbod van Stromer Speed Pedelecs

De tweedehands markt van Stromer Speed Pedelecs zal behoorlijk gaan groeien.
Lang niet alle Stromers zullen als tweedehands worden ingeruild bij de dealer en dus van particulier op particulier overgaan. Mogelijk dat een potentiële koper t.z.t. zelfs tot aanschaf overgaat in het buitenland, vanwege het aanbod (Limited Editions, Solar Impulse, Demo ST5/ST3, etc.) en de mogelijk gunstiger aanschafprijs.

Omdat in Nederland vooral Marktplaats een fenomeen is waar zo nu en dan toch of een leuke advertentie op staat, maar ook oplichters, dit topic opgestart, denk aan:
- reële prijs/model/bouwjaar
- herkomst fiets (legitiem en verifieerbaar/factuur/oplichting/gestolen)
- verificatie verkoper
- valse Bank-apps/aanbetalingen
- maar ook of een advertentie wél legitiem is met gewoon een mooie prijs en geregistreerd kenteken met VIN-nummer
Aanvullingen...
🇳🇱 Stromer ST2 🔋 Li-ion ±1kWh 🚲 MTB: Scott Scale 730

Martin
Veteraan
Veteraan

Re: Nep(?) dan wel legitiem aanbod Stromer Speed Pedelec

Bericht door Martin » 17 jul 2018, 21:27

https://link.marktplaats.nl/m1303632771

De oude ST2S van Paultje volgens mij. Ziet er keurig uit.

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 17 jul 2018, 21:29

If something is too good to be true, it usually is. :bu:

Algemene tips bij tweedehands aankopen:

https://www.marktplaats.nl/i/help/veili ... x.dot.html

Bij twijfel:

1. Originele aankoopfactuur opvragen.

2. VIN nummer en kentekenbewijs controleren (kentekencard, tenaamstellingscode).

3. Kenteken op deze website controleren:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... estolen-is

4. VIN nummer op deze website controleren:
https://www.stopheling.nl/

5. Informeren bij Stromer of de Stromer bekend staat als gestolen/vermist.
+
6. Informeren bij Stromer of de combinatie van VIN nummer en serienummer van de OMNI overeen komt met de gegevens/combinatie in hun database.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

J3R
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door J3R » 17 jul 2018, 22:23

Op Markplaats werd door ene Jeroen een aantal ST5 aangeboden voor 5950 EUR (normale prijs ca. 9.500 EUR).
Er is een topic opgestart om deze advertentie te bespreken waarbij o.a. ter sprake werd gebracht of de fietsen legitiem dan wel gestolen zouden zijn en/of hoe garantie bij particuliere aankoop van een Stromer is geregeld.

Deze Jeroen had meerdere (fake/legitieme?) advertenties op MP, het account was ruim 11 jaar in gebruik en ook door MP geverifieerd middels bankrekening en telefoonnummer (vertrouwen opwekken?).
MP account waar de ST5 te koop stonden: https://www.marktplaats.nl/verkopers/2095075.html

Terwijl dit juist een pracht voorbeeld kan zijn hoe de (vermoedelijke) oplichting van zowel dealers(?), als potentiele particuliere kopers in zijn werk gaat, zijn alle posts en het complete topic helaas door moderatie verwijderd. Ik ben van mening dat dit onafhankelijk kan worden besproken; of de advertentie legitiem is, of van een oplichter moet onafhankelijk bespreekbaar zijn, inclusief alle speculaties.

Wat ik nog kan herinneren van de posts:
Door melding bij Stromer zou e.e.a. in werking zijn gezet waardoor politie snel kon acteren en er vermoedelijk sprake was van oplichting/heling. Twee fietsen zouden in België zijn verkregen (hoe?) en één in Nederland waarbij vermoedelijk gebruik is gemaakt van een valse Bank-app(!) De verkopende winkel heeft dus kennelijk niet geverifieerd of het geld daadwerkelijk op de rekening werd gestort en is vermoedelijk uitgegaan van een overschrijving middels de valse app.
Dit is iets wat een particulier via MP ook al vaak is overkomen, internet staat vol met waarschuwingen, hier een voorbeeld:
https://www.bright.nl/nieuws/artikel/39 ... t-nep-apps

Hoe de verkoper aan de PIN-codes van de fietsen kon komen is nog wel een dingetje. Uiteraard is het goed dat een Stromer middels GPS & Sim traceerbaar blijft, maar blijkbaar heeft de oplichter toch PIN-codes van de fietsen verkregen. De oplichting/heling werkt dusdanig geraffineerd dat deze dure fietsen toch "makkelijk" werden meegegeven door professionele verkopers.
De kans is vervolgens groot dat er een te goeder trouwe particuliere koper de 5950 EUR voor een "gestolen" fiets aftikt en de fiets zelf op kenteken moet zetten middels aanmelding bij de RDW....!
Daarna zal de oplichter niet traceerbaar blijken en zit de koper met een gestolen fiets en de winkel met een behoorlijk kas-tekort...

Nog even het volgende wanneer een advertentie legitiem lijkt te zijn met een mooie prijs:
Alles goed verifiëren, rustig de tijd nemen en als alles klopt (controleerbaar en verifieerbaar, VIN nummer, kenteken, verkoper, etc.) zou ik tot aanschaf overgaan.
Ik ga ervan uit dat Stromer achter zijn produkt staat en de garantie voorwaarden erin voorzien dat wanneer ik een Stromer van een particulier overneem, deze fiets ook onder de garantie termijnen valt, zij het fabrieksgarantie of wettelijke garantie; anders zit je als particulier dus altijd vast aan inruil bij een dealer. Ikzelf heb al van een volgens dit forum gerenomeerde dealer vernomen dat het financieel een stuk handiger is om de fiets particulier te verkopen ipv in te ruilen.

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 17 jul 2018, 22:46

J3R schreef:
17 jul 2018, 22:23
Terwijl dit juist een pracht voorbeeld kan zijn hoe de (vermoedelijke) oplichting van zowel dealers(?), als potentiele particuliere kopers in zijn werk gaat, zijn alle posts en het complete topic helaas door moderatie verwijderd. Ik ben van mening dat dit onafhankelijk kan worden besproken; of de advertentie legitiem is, of van een oplichter moet onafhankelijk bespreekbaar zijn, inclusief alle speculaties.
Zoals eerder aangegeven: opmerkingen over de moderatie graag per PB aan ondergetekende en niet via een als algemene vraag verpakt topic alsnog zo op mijn bordje leggen.

Dat gezegd hebbende: ik begrijp dat het Marktplaats/ST5-verhaal Heel Spannend is om te bespreken en dat kan zinvol en illustratief zijn. Maar: als dit topic opnieuw een hoos aan ongefundeerde aannames/adviezen van diverse forumleden teweeg brengt (zoals daar zijn: conclusies trekken over de dealer-marges, stellen dat de ST5 niet gestolen is, beweren dat garantie via de rechter kan worden afgedwongen, klakkeloos posten zonder eerst het topic door te lezen etc.) dan sluit ik ook dit topic af, omdat het afdoet aan de beoogde kwaliteit van het Stromer Forum.

Verder: zie mijn reeds gegeven tips, eveneens van toepassing op die te-mooi-om-waar-te-zijn ST5-advertentie die inmiddels van MP is verwijderd.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

MarcelH
Pro
Pro

Bericht door MarcelH » 18 jul 2018, 19:53

Die te mooi om waar te zijn ST5 was mij ook opgevallen.
Ik had de man gebeld en zat al bijna in de auto naar Enschede, toen ik dacht laat ik even het chassisnummer opvragen.
Ik kreeg een print screen van een document, en daar stond een adres in Duitsland op...die heb ik opgezocht en gebeld en bleek een duitse importeur/dealer te zijn. Deze hebben toen het nummer opgezocht en jawel gestolen. Ik heb hun gelijk alle gegevens die ik had gestuurd van de verkoper.

Hun verhaal was dat er blijkbaar een bende in NL/BE werkzaam is die die fietsen ophaalt bij dealers als ze weten dat ze afgeleverd gaan worden, zeggen het geld overgemaakt te hebben en de fietsen meenemen.
Vervolgens worden de fietsen bij hun in het systeem aangevinkt als gestolen.

Jij koopt die fiets, gaat naar jouw dealer om hem aan te melden en je app te koppelen en daar blijkt hij gestolen te zijn ! heb je er dus niks aan.

Maar zoals altijd als het te mooi lijkt om waar te zijn....ik zag me al op een ST5 rijden voor en mooi prijsje :ck:
Wachtende op mijn ST3 LE :cool2:

J3R
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door J3R » 18 jul 2018, 20:23

Mooie actie en de Duitse dealer en Stromer zullen ook tevreden zijn over deze afloop.
Lijkt mij wel een mooi krantenbericht dat er een internationale oplichter/bende is opgepakt dankzij de samenwerking van een oplettende consument, een Duitse winkel, Stromer en snel acterende politie in Nederland 👍🏽

Roos
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door Roos » 18 jul 2018, 21:11

Jee wat een verhaal!
Als ik dat zo lees kunnen de stromer-forumleden misschien ook beter niet vertellen bij welke dealer en wanneer ze hun nieuwe fiets gaan halen. Je weet maar nooit wie er mee lezen, toch? Hoe weten ze nl dat fietsen geleverd gaan worden? Ze harken misschien van alle kanten informatie binnen!
ST2 rijder sinds juli 2016. 13.000 km.
Enkele reis woon-werk 36 km.

J3R
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter

Bericht door J3R » 20 jul 2018, 16:46

Dit actieve forum is volgens mij ook leesbaar en doorzoekbaar voor niet leden. Zoeken op Google met een gekopieerde zin uit dit forum geeft ook een hit op dit forum (niet ingelogd).

Weet niet of het mogelijk of veel werk is, maar zou het uit veiligheid en privacy overwegingen iets zijn om erover na te denken het forum (deels) af te schermen met toegang voor alleen ingelogde leden?

Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter

Bericht door Stromeur » 20 jul 2018, 18:37

Dat is technisch geen probleem, maar ik ga dat niet doen, want:

1. Het forum vraagt geen privé gegevens van gebruikers, enkel een werkend e-mail adres. Het al dan niet op het forum delen van privé-informatie zoals woonplaats, dealer, routes, strofie's, kenteken etc. is de keus en verantwoordelijkheid van de forumleden zelf.

2. Ik wil het forum niet dicht zetten voor alle meelezers (deze maand stevenen we af op 16.000 unieke bezoekers). Door het afschermen van het forum zou het bereik van het Stromer Forum enorm worden verkleind en dat vind ik ontzettend jammer. Ook de vele meelezers zijn onderdeel van ons succes.

3. Het heeft geen zin, want een dief kan ook een account aanmaken en dan bereik je met het dichtzetten dus feitelijk het tegenovergestelde: het zou een vorm van schijnveiligheid creëren, waarbinnen forumleden eerder geneigd zijn om méér dan minder informatie over zichzelf te delen.

Plaats reactie