Tis een tikje te ver
Geplaatst: 14 jul 2018, 16:14
Vrijdag heb ik mijn eerste echt lange tocht gereden.
Van Bennekom over de veluwe naar mijn bootje in Lelystad.
Uiteraard had ik vooraf uitgebreid de route bestudeerd en het weer in de gaten gehouden.
Ook had ik geprobeerd een berekeninschatting te maken van hoever ik met mij 522ah accu zou komen.
Hmmm. 1/3, das niet ver genoeg.
Hoe langzaam moet ik gaan rijden om kans te maken dat ik het red?
Ok, 30 als max is nog best de moeite, dan doe ik het in drie uur.
Voor wat extra actieradius verlaag ik de trapondersteuning naar 60 %.
Om een uur of 10 vertrek ik. Rond 17u zou de wind aardig toenemen, en ik moest al de hele tocht met tegenwind gaan doen. Halverwege een stop, hopelijk met bijladen.
Voor het verlaten van het dorp nog even de banden bijpompen. 4 bar is best veel.
Deel 1 ging prima. Welliswaar is door Ede fietsen niet leuk en met omleidingen al helemaal niet maar je moet wat.
Na Ede begon het Echte Fietsen. Mwah. Obscuur stukje Veluwe met brak stuiterend fietspad.
Daarna een echt heel leuk stukje door de binnenlanden van de diep niet donkere veluwe.
Rond 12u naderde ik Garderen waar ik mijn stop wilde nemen.
Bij de laatste uitspanning van het dorp kon ik mezelf en de st1 opladen.
Na anderhalf uur eten en koffie drinken vond ik het welletjes en hoopte ik dat fietske ook genoeg had gegeten.
Ik meen dat er 75% inzat, dat gaf goede hoop dat ik het kon halen.
Alle zooi weer op-en vastsnoeren, tijd om te gaan!
Oh, hij staat nog op slotSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSST.
Mijn achterband is leeg.
Beginnersblunder. Op slot gezet naast het ventiel. Te hard geduwd en het ventiel scheurt af.
Dat ging vast extra makkelijk met de 4 bar van eerder die dag....
Ik besluit terug te lopen naar de fietsenverhuur die ik een stukje terug had gezien.
Halverwege is de band al van de velg gelopen dus ik bel aan bij een huis of ik de boel even mag laten staan. Dat mag en ik loop verder naar de verhuur.
Die bleek echter niet te kunnen maken of zelfs maar een bandje te kunnen leveren.
Toch blij met de pechhulp die bij de verzekering zit.
Het kost ze wel 5 kwartier ipv 30 tot 40 minuten, maar goed, ik ben al lang blij dat ik de volgende stap niet zelf hoef op te tuigen:
Een kwartier later ben ik bij fietscity Dijkgraaf in Uddel. Daar mag ik de st1 even ophangen om zelf de 7 euro binnenband te plaatsen. Gelukkig had ik dat al eens gedaan, dat kun je maar beter geoefend hebben!
Tegen vier uur, ruim 2 uur na het lek kan ik eindelijk weer rijden.
Na Harderwijk rijd ik bij het golfterrein het bos in. Een smal betonnen fietspad leid me binnendoor richting Lelystad.
Als ik bij de doorgaande weg kom moet ik even opletten. Bij het vliegveld wordt aan de weg voor langzaam verkeer gewerkt dus ik probeer hier al, in plaats van bij het vliegveld, aan de andere kant van de weg te komen. Hier rijd je tussen de bomen langs een kanaal wat me hopelijk meer beschuting geeft tegen de inmiddeld duidelijk hardere wind. Eerst over de brug en dan er onder door, het lukt.
Verderop blijkt dat deze route ook deel uitmaakt van de omleiding bij het vliegveld.
Als ik het vliegveld voorbij ben lijkt de tegenwind me toch parten te gaan spelen, ik begin me af te vragen of ik het ga redden met de accu.
Ik probeer nog wat rustiger aan te doen.
Na een stop bij de eerste supermarkt die ik tegenkom ben ik tegen zessen bij de haven. Nog iets van 10% accu over. Da's te krap om dit een leuk tochtje te laten zijn en dit was geeneens echte tegenwind.
Maar ja, een extra accu kopen voor een tochtje dat je een of twee keer per jaar maakt?
Voor de terugtocht de ondersteuning nog wat verder terugschroeven zodat ik in stand 1 niet zomaar boven de 30 uitkom.
Wordt vervolgd!
Van Bennekom over de veluwe naar mijn bootje in Lelystad.
Uiteraard had ik vooraf uitgebreid de route bestudeerd en het weer in de gaten gehouden.
Ook had ik geprobeerd een berekeninschatting te maken van hoever ik met mij 522ah accu zou komen.
Hmmm. 1/3, das niet ver genoeg.
Hoe langzaam moet ik gaan rijden om kans te maken dat ik het red?
Ok, 30 als max is nog best de moeite, dan doe ik het in drie uur.
Voor wat extra actieradius verlaag ik de trapondersteuning naar 60 %.
Om een uur of 10 vertrek ik. Rond 17u zou de wind aardig toenemen, en ik moest al de hele tocht met tegenwind gaan doen. Halverwege een stop, hopelijk met bijladen.
Voor het verlaten van het dorp nog even de banden bijpompen. 4 bar is best veel.
Deel 1 ging prima. Welliswaar is door Ede fietsen niet leuk en met omleidingen al helemaal niet maar je moet wat.
Na Ede begon het Echte Fietsen. Mwah. Obscuur stukje Veluwe met brak stuiterend fietspad.
Daarna een echt heel leuk stukje door de binnenlanden van de diep niet donkere veluwe.
Rond 12u naderde ik Garderen waar ik mijn stop wilde nemen.
Bij de laatste uitspanning van het dorp kon ik mezelf en de st1 opladen.
Na anderhalf uur eten en koffie drinken vond ik het welletjes en hoopte ik dat fietske ook genoeg had gegeten.
Ik meen dat er 75% inzat, dat gaf goede hoop dat ik het kon halen.
Alle zooi weer op-en vastsnoeren, tijd om te gaan!
Oh, hij staat nog op slotSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSST.
Mijn achterband is leeg.
Beginnersblunder. Op slot gezet naast het ventiel. Te hard geduwd en het ventiel scheurt af.
Dat ging vast extra makkelijk met de 4 bar van eerder die dag....
Ik besluit terug te lopen naar de fietsenverhuur die ik een stukje terug had gezien.
Halverwege is de band al van de velg gelopen dus ik bel aan bij een huis of ik de boel even mag laten staan. Dat mag en ik loop verder naar de verhuur.
Die bleek echter niet te kunnen maken of zelfs maar een bandje te kunnen leveren.
Toch blij met de pechhulp die bij de verzekering zit.
Het kost ze wel 5 kwartier ipv 30 tot 40 minuten, maar goed, ik ben al lang blij dat ik de volgende stap niet zelf hoef op te tuigen:
Een kwartier later ben ik bij fietscity Dijkgraaf in Uddel. Daar mag ik de st1 even ophangen om zelf de 7 euro binnenband te plaatsen. Gelukkig had ik dat al eens gedaan, dat kun je maar beter geoefend hebben!
Tegen vier uur, ruim 2 uur na het lek kan ik eindelijk weer rijden.
Na Harderwijk rijd ik bij het golfterrein het bos in. Een smal betonnen fietspad leid me binnendoor richting Lelystad.
Als ik bij de doorgaande weg kom moet ik even opletten. Bij het vliegveld wordt aan de weg voor langzaam verkeer gewerkt dus ik probeer hier al, in plaats van bij het vliegveld, aan de andere kant van de weg te komen. Hier rijd je tussen de bomen langs een kanaal wat me hopelijk meer beschuting geeft tegen de inmiddeld duidelijk hardere wind. Eerst over de brug en dan er onder door, het lukt.
Verderop blijkt dat deze route ook deel uitmaakt van de omleiding bij het vliegveld.
Als ik het vliegveld voorbij ben lijkt de tegenwind me toch parten te gaan spelen, ik begin me af te vragen of ik het ga redden met de accu.
Ik probeer nog wat rustiger aan te doen.
Na een stop bij de eerste supermarkt die ik tegenkom ben ik tegen zessen bij de haven. Nog iets van 10% accu over. Da's te krap om dit een leuk tochtje te laten zijn en dit was geeneens echte tegenwind.
Maar ja, een extra accu kopen voor een tochtje dat je een of twee keer per jaar maakt?
Voor de terugtocht de ondersteuning nog wat verder terugschroeven zodat ik in stand 1 niet zomaar boven de 30 uitkom.
Wordt vervolgd!