ST1x mee naar Oostenrijk of niet?
Geplaatst: 09 jul 2018, 14:47
Ha mede Stromeraars,
Dit jaar ga ik weer (voor de 5e keer) naar een camping in Oostenrijk. 2 jaar geleden had ik nog geen Stromer maar een QWIC P-RD9s. Deze fiets had een achterwielmotor van 250 watt, 40 nm koppel. Ik wilde er graag mee gaan fietsen in de bergen maar dit ging niet. De weg van het dorp naar een camping was ca. 9 km lang met een stijging van dik 500 meter met stukken van 11 %. De fiets had niet de juiste versnellingen om lekker naar boven te kunnen trappen: trapfrequentie was veel te laag op een maximaal haalbare snelheid van ca. 13 km/u op de steile stukken. Gevolg: oververhitte accu, fiets viel uit.
De QWIC had een voorblad van 44 tanden. Achter was het grootste blad 32. De wielmaat was 28 inch.
Nu heb ik al bijna een jaar een ST1x en overweeg deze mee te nemen naar dezelfde camping. Het lijkt me echt heerlijk om in de bergen rond te toeren mits het te doen is. M'n ST1x heeft de originele tandwielen, dus 52 tandjes voor en max. 42 achter i.c.m. 26 inch wielen. En natuurlijk meer power. Maar juist in de bergen loop je tegen een nadeel van een achterwiel motor aan: bij lagere snelheid maakt de motor minder touren in tegenstelling tot een middenmotor die op toeren blijft bij terug schakelen.
Mijn vraag: zou dit een stuk makkelijker kunnen gaan dan met de QWIC?
QWIC: 250 watt, 40 nm, 44 tanden voor, 32 achter, 28 inch wielen.
ST1x: 500 watt, 35 nm, 52 tanden voor, 42 achter
Mocht ik m'n ST1x meenemen dan zullen jullie vast foto's voorbij zien komen. Ik ga dan gelijk proberen of het ook te doen zou zijn met tandwiel 28 achter omdat m'n volgende cassette de 11-28 zal zijn. Zo niet dan elke vakantie even de cassette wisselen ;-)
Stromerlijke groeten,
Mathijs Huibers
Dit jaar ga ik weer (voor de 5e keer) naar een camping in Oostenrijk. 2 jaar geleden had ik nog geen Stromer maar een QWIC P-RD9s. Deze fiets had een achterwielmotor van 250 watt, 40 nm koppel. Ik wilde er graag mee gaan fietsen in de bergen maar dit ging niet. De weg van het dorp naar een camping was ca. 9 km lang met een stijging van dik 500 meter met stukken van 11 %. De fiets had niet de juiste versnellingen om lekker naar boven te kunnen trappen: trapfrequentie was veel te laag op een maximaal haalbare snelheid van ca. 13 km/u op de steile stukken. Gevolg: oververhitte accu, fiets viel uit.
De QWIC had een voorblad van 44 tanden. Achter was het grootste blad 32. De wielmaat was 28 inch.
Nu heb ik al bijna een jaar een ST1x en overweeg deze mee te nemen naar dezelfde camping. Het lijkt me echt heerlijk om in de bergen rond te toeren mits het te doen is. M'n ST1x heeft de originele tandwielen, dus 52 tandjes voor en max. 42 achter i.c.m. 26 inch wielen. En natuurlijk meer power. Maar juist in de bergen loop je tegen een nadeel van een achterwiel motor aan: bij lagere snelheid maakt de motor minder touren in tegenstelling tot een middenmotor die op toeren blijft bij terug schakelen.
Mijn vraag: zou dit een stuk makkelijker kunnen gaan dan met de QWIC?
QWIC: 250 watt, 40 nm, 44 tanden voor, 32 achter, 28 inch wielen.
ST1x: 500 watt, 35 nm, 52 tanden voor, 42 achter
Mocht ik m'n ST1x meenemen dan zullen jullie vast foto's voorbij zien komen. Ik ga dan gelijk proberen of het ook te doen zou zijn met tandwiel 28 achter omdat m'n volgende cassette de 11-28 zal zijn. Zo niet dan elke vakantie even de cassette wisselen ;-)
Stromerlijke groeten,
Mathijs Huibers