ST1x mee naar Oostenrijk of niet?

Stromer Community Lounge.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mhuibers
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22

ST1x mee naar Oostenrijk of niet?

Bericht door mhuibers » 09 jul 2018, 14:47

Ha mede Stromeraars,

Dit jaar ga ik weer (voor de 5e keer) naar een camping in Oostenrijk. 2 jaar geleden had ik nog geen Stromer maar een QWIC P-RD9s. Deze fiets had een achterwielmotor van 250 watt, 40 nm koppel. Ik wilde er graag mee gaan fietsen in de bergen maar dit ging niet. De weg van het dorp naar een camping was ca. 9 km lang met een stijging van dik 500 meter met stukken van 11 %. De fiets had niet de juiste versnellingen om lekker naar boven te kunnen trappen: trapfrequentie was veel te laag op een maximaal haalbare snelheid van ca. 13 km/u op de steile stukken. Gevolg: oververhitte accu, fiets viel uit.

De QWIC had een voorblad van 44 tanden. Achter was het grootste blad 32. De wielmaat was 28 inch.

Nu heb ik al bijna een jaar een ST1x en overweeg deze mee te nemen naar dezelfde camping. Het lijkt me echt heerlijk om in de bergen rond te toeren mits het te doen is. M'n ST1x heeft de originele tandwielen, dus 52 tandjes voor en max. 42 achter i.c.m. 26 inch wielen. En natuurlijk meer power. Maar juist in de bergen loop je tegen een nadeel van een achterwiel motor aan: bij lagere snelheid maakt de motor minder touren in tegenstelling tot een middenmotor die op toeren blijft bij terug schakelen.

Mijn vraag: zou dit een stuk makkelijker kunnen gaan dan met de QWIC?

QWIC: 250 watt, 40 nm, 44 tanden voor, 32 achter, 28 inch wielen.
ST1x: 500 watt, 35 nm, 52 tanden voor, 42 achter

Mocht ik m'n ST1x meenemen dan zullen jullie vast foto's voorbij zien komen. Ik ga dan gelijk proberen of het ook te doen zou zijn met tandwiel 28 achter omdat m'n volgende cassette de 11-28 zal zijn. Zo niet dan elke vakantie even de cassette wisselen ;-)

Stromerlijke groeten,

Mathijs Huibers
ST1x oranje 983 Wh | Spurcycle | Quadlock iPhone 7 | Ergon GP3 | Ergotec M88 | Ortlieb backroller classic zwart | Brooks B17 | Bodyfloat | Redshift Shockstop

Gebruikersavatar
Henry
Expert
Expert
Berichten: 296
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Re: ST1x mee naar Oostenrijk of niet?

Bericht door Henry » 09 jul 2018, 15:00

Je zou verwachten dat voor een Stromer (ongeacht welk model) de wegen in Oostenrijk zal aanvoelen als "thuiskomen". Ik kan me dan ook niet voorstellen dat het Oostenrijkse landschap de fiets niet zou liggen. Mocht het wel zo zijn, het hoofdkantoor ligt er "om de hoek". :D

Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 249
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Re: ST1x mee naar Oostenrijk of niet?

Bericht door Alex.slaets » 09 jul 2018, 15:03

ST2 983WH 2x25km woon-werk

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 214
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Re: ST1x mee naar Oostenrijk of niet?

Bericht door Stroompje » 09 jul 2018, 17:16

Hallo, wij hebben twee ST2’s
Ik denk dat je het klimvermogen daarvan redelijk goed kunt vergelijken met een ST1x, maar daar zijn vast technische tabellen van.
Wij gebruiken onze fietsen elk jaar een week of 2 in Frankrijk, Bourgogne.
Daar klimmen we de Hautes Cotes (o.a. de steile hellingen met de wijngaarden) op zonder problemen, hellingen van ruim meer dan 10%, tja niet erg snel, soms kom ik in ondersteuningsstand 3 op de laagste versnelling (standaard derailleur en tandjes als waarmee onze fiets werd afgeleverd) nog maar aan 8-10 km/uur. Zal ook wel een beetje aan mijn conditie liggen hoor. Een voorbeeld:
Een helling in de buurt van Savigny les Beaunes is 6 km lang, en gemiddeld 5-6% stijging, dus een stijging van ruim 300 meter, met flinke stukkken wel tegen de 10%. Kost flink wat accu capaciteit, maar is goed te doen.
Hoop dat dit je helpt met je beslissing.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel

Gebruikersavatar
mhuibers
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22

Re: ST1x mee naar Oostenrijk of niet?

Bericht door mhuibers » 09 jul 2018, 18:50

Oké, bedankt! Heeft de ST2 dezelfde tandwielen of heeft deze 2 bladen voor?
ST1x oranje 983 Wh | Spurcycle | Quadlock iPhone 7 | Ergon GP3 | Ergotec M88 | Ortlieb backroller classic zwart | Brooks B17 | Bodyfloat | Redshift Shockstop

Gebruikersavatar
Stroompje
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 214
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Re: ST1x mee naar Oostenrijk of niet?

Bericht door Stroompje » 09 jul 2018, 21:00

Onze ST2 heeft 2 bladen voor. Maar ook een andere SER tandjes achter dan de ST1x. Als ik me goed herinner, want ik heb naar de ST2 model 2018 gekeken, is dat de ST2 die wij hebben iets meer “bergversnelling” heeft.
Waar het dus nu even op aankomt is de overbrenging van de hele keten even te vergelijken. Kun je op dit forum zo terugvinden.
Desnoods pas je een wieltje aan.
Maar ik kan me niet voorstellen dat de ST1x het qua motor niet aankan.
En oververhitten van de motor etc. hebben we nooit meegemaakt.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel

Buzze
Expert
Expert
Berichten: 235
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Re: ST1x mee naar Oostenrijk of niet?

Bericht door Buzze » 10 jul 2018, 15:30

Ik heb in Zwitserland in de buurt van Zinal Stromers zien staan, en daar leek me weinig tot niets aan aangepast.
Misschien een tip:gebruik bergaf de remrecuperatie, zo laad je je batterij weer wat op. Hier in 't vlakkeland is zoiets zinloos, maar in Oostenrijk zie ik er wel het nut van in.

Ik ben benieuwd naar je ervaringen.
Scheldelaan-Stromer

Gebruikersavatar
mhuibers
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22

Re: ST1x mee naar Oostenrijk of niet?

Bericht door mhuibers » 10 jul 2018, 16:49

Inderdaad, de recup zal ik zeker gebruiken. Het gaat voornamelijk om dit rondje:

https://goo.gl/maps/3p8ikFGMTWk

Ik wil m'n fietsconditie een beetje op peil houden. In het gebied waar ik kampeer bestaan m'n activiteiten voornamelijk uit het wandelen in de bergen en beklimmen van toppen, maar fietsen is toch echt iets anders ;-) en het lijkt me heerlijk om daar rond te rijden op m'n ST1x :bp:
ST1x oranje 983 Wh | Spurcycle | Quadlock iPhone 7 | Ergon GP3 | Ergotec M88 | Ortlieb backroller classic zwart | Brooks B17 | Bodyfloat | Redshift Shockstop

Kornelito
Expert
Expert
Berichten: 132
Lid geworden op: 06 mei 2018, 16:52
Locatie: Leuven

Re: ST1x mee naar Oostenrijk of niet?

Bericht door Kornelito » 10 jul 2018, 20:51

Geef ons achteraf je ervaringen maar door! Ben benieuwd!
ST1X 2018 | 22" | Ocean | 986wh | WW 51km

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 6978
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: ST1x mee naar Oostenrijk of niet?

Bericht door Stromeur » 10 jul 2018, 21:41

mhuibers schreef:
10 jul 2018, 16:49
het lijkt me heerlijk om daar rond te rijden op m'n ST1x :bp:
Lekker doen! Ik weet zeker dat het gewoon kan, en moet kunnen ook. Zowel qua motor als verzetten, als je nog steeds met de oorspronkelijke cassette-configuratie rijdt, Je rijdt op een Zwitserse bike! Zeker als je je Stromer niet mega-zwaar gaat beladen met tent etc. achterop (kan je drager officieel ook niet hebben) moet het echt geen probleem zijn.

Heel veel plezier en laat de foto's maar komen :cool2:
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast