Klimaatwet

Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Zojuist in het NOS Journaal: er komt een Klimaatwet waarbinnen de maatregelen van het klimaataccoord wettelijk geborgd worden. Wordt vervolgd.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ben zeer benieuwd naar de implementatie van die wet, met andere woorden: wat het gevolg gaat worden bij niet voldoen aan de eis.

Verder lijkt het me tot nu toe vooral schijnpolitiek. Er wordt namelijk momenteel effectief niets gedaan door de huidige regering, met deze wet lijkt het overgelaten te worden aan de komende kabinetten...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Stromend schreef: 19 jun 2018, 20:09 Zojuist in het NOS Journaal: er komt een Klimaatwet waarbinnen de maatregelen van het klimaataccoord wettelijk geborgd worden. Wordt vervolgd.
NOS/RTL Journaals kijk ik niet meer, te veel eenzijdige informatievoorziening en eigenlijk vooral propaganda/nepnieuws.

Als je werkelijk CO2-arm energie wilt opwekken zul je kernenergie uit de mottenballen moeten halen. Alle hernieuwbare bronnen zijn de moeite niet waard door te hoge kosten en te lage Energy Return on Energy Input (ERoEI).
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

In 2021 gaat de Omgevingswet in werking.
Door de Klimaatwet worden eisen die Rijk, Provincie en Gemeenten bij ruimtelijke ontwikkeling op 20 beleidsterreinen doorvoeren wettelijk geborgd.
De reikwijdte van deze 2 wetten samen is onvoorstelbaar groot.

De effecten hiervan zijn nu al zichtbaar.
De Klimaatwet gaat dit effect alleen nog versterken.
In deze kabinetsperiode worden de grootste stappen ooit gezet.
Dichtdraaien van de gaskraan is daar een eerste klein voorbeeld van.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Lomito

Mijn gasketel uit 2001 is zo'n beetje aan vervanging toe qua leeftijd, mooie gelegenheid om over te stappen op een warmtepomp, zeker in een goed geïsoleerde woning met overal vloer-/wandverwarming. Desondanks kies ik voor een nieuwe gasketel vanwege de lage prijs... warmtepompen zijn 4-6x duurder in aanschaf en dat verschil kan ik niet terugverdienen met lagere verbruikskosten omdat mijn warmtevraag zeer klein is. Zelfs verdubbeling van de gasprijs is niet voldoende om de warmtepomp aantrekkelijker te maken.

Voor wie de onheilspellende boodschap van de roodgroene klimaatpropaganda zat is en eens een verfrissend tegengeluid wil horen kan ik de site van Rypke Zeilmaker adviseren, natuur-/wetenschapsjournalist die al enkele misstanden heeft bloot gelegd zoals het geknoei met cijfers om falend overheidsbeleid op te poetsen (biodiversiteit en ammoniak-uitstoot).

Zeilmakers laat op zijn site (Interessante tijden) zien hoe de Klimaatwet niets met klimaat te maken heeft, want geen meetbaar klimaatresultaat (hé, dat komt me bekend voor van die discussie over milieuzones), maar vooral een vervangend verdienmodel is om het wegvallen van de aardgasinkomsten te compenseren nu de velden leeg beginnen te raken.

Terwijl Nederland 100 miljard euro investeert in 7 GigaWatt aan Wiebelstroom wordt door Taqa (75% staatseigendom Abu Dhabi) de beheerder van 'onze' Gasrotonde in Alkmaar voor 10 miljard euro eveneens 7 GigaWatt maar dan aan steenkoolcentrales gebouwd in Turkije...

http://www.interessantetijden.nl/2018/0 ... centrales/
Lomito

Er is ook een mooi inclusief alternatief voor het akelige Anthropogenic Global Warming waarbij de mens als schuldige wordt aangewezen voor een niet bewezen opwarming van de aarde dóór die mens. Een opvatting over mens en natuur/klimaat die recht doet aan al het leven op aarde: ecomodernisme. http://www.ecomodernism.org/nederlands/

Verder blijkt er geen overschot te zijn aan CO2 maar juist een tekort: https://www.ad.nl/koken-en-eten/pilsje- ... a8656eaf8/
Lomito

Om burgers te dwingen hun huis niet langer op gas te verwarmen wil de Klimaattafel Gebouwde Omgeving dat de energiebelasting op aardgas met 75% stijgt in 12 jaar en die van stroom juist daalt met 50%...

Even meerekenen:
- kale gasprijs met m³ € 0,24 (0,24 in 2030)
- energiebelastingen € 0,24 (0,42)
- transportkosten € 0,06 (0,06)
- totaal excl. BTW € 0,54 (0,72)
- totaal incl. BTW € 0,65 (0,87)

Nu voor de stroomprijs:
- kale stroomprijs per kWh € 0,07 (0,07 in 2030)
- energiebelastingen € 0,08 (0,04)
- leveringskosten € 0,02 (0,02)
- totaal excl. BTW € 0,17 (0,13)
- totaal incl. BTW € 0,21 (0,16)

De effectieve kostenstijging van gas is 34% over 12 jaar... daarvan schiet ik niet in de stress!

Bij een gemiddeld energieverbruik van 3.500 kWh stroom en 1.500 m³ gas komt de jaarrekening in 2018 uit op 735+975= € 1.710, in 2030 is dat 560+1.305= € 1.865 zodat de effectieve stijging van de energierekening slechts 9% is in 12 jaar.

Gasketel vervangen door warmtepomp?
Dat is wel de bedoeling van Diederik Samson en Klimaattafelgenoten. Dan gaan we dat ook eens doorrekenen.
- gasketel 24 kW (€ 1.200) vervangen door lucht/water-warmtepomp van 12 kW met SWW-boiler 200 liter (€ 8.000)
- energie-inhoud 1 m³ gas = 9 kWh
- warmtebehoefte woning inclusief sanitair warm water (SWW) 1500x9= 13.500 kWh
- jaarrendement warmtepomp SCP = 3,0
- stroomverbruik warmtepomp = 13.500/3 = 4.500 kWh
- totale stroomverbruik 4.500(warmte)+3.500(huishoudelijk)= 8.000 kWh

De energierekening wordt dan 8.000x0,21= € 1.680 in 2018 en € 1.280 in 2030. Met een gemiddelde levensduur van de warmtepomp van 16 jaar kom ik op een gemiddelde energierekening van € 1.380 per jaar over de levensduur van de warmtepomp. Levensduurkosten = 8.000 + 16x1380 = € 30.080

Voor de gasketel is de gemiddelde energierekening over 16 jaar € 1.826 en de levensduurkosten 1.200 + (16x1826) = € 30.416...

Er is dan ook geen overtuigend prijsverschil (1%) dat de aanschaf van een dure warmtepomp rechtvaardigt.
Georgio
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 115
Lid geworden op: 05 mar 2018, 13:44
Locatie: Zeist

Mooi voorgerekend Lomito! en na een korte speuractie (google) kan ik er in ieder geval geen grote gaten in schieten: Dank!

Maar:
Als de conclusie is dat het prijstechnisch niet zoveel uitmaakt, uitgesmeerd over 16 jaar:
Dan kan je toch kosten neutraal kiezen tussen de beide opties?

Waarom zou je dan niet voor de gasloze variant gaan? Dan kan je met zonnepanelen nog iets van he eigen verbruik terugwinnen?

Of zie ik dat verkeerd.... :bn:
Eerst Giant low speed, toen Sparta E-speed MNB, nu St2s...
Lomito

Dat zie je goed, het verschil zit vooral de initiële aanschaf van 8K... er zijn niet veel mensen die dat even op de plank hebben liggen of überhaupt bereid zijn om het geld daarin te investeren, ik zou ook liever een Stromer kopen.

Verder is er NIETS zeker over de ontwikkeling van de energieprijzen, behalve dan dat de overheid ons via de energierekening wil kaalplukken. In bovenstaande berekening is nog niet de ontwikkeling van de Opslag Duurzame Energie meegenomen, waarmee al die onzalige SDE+ subsidie (10 miljard euro per jaar!!!) rechtstreeks aan de burgers doorgerekend wordt. Daarbij praat je nu over 40 euro per jaar en in 2023 is dat al opgelopen naar 200 euro per jaar per huishouden.

Wanneer iedereen zijn woning optimaal isoleert en verwarmt met een warmtepomp is er geen dekking meer voor die mind blowing SDE+ schuldenberg. De verwachting is dan ook dat de ODE sneller zal stijgen naarmate burgers meer investeren in energiezuinigheid. En dan ook op stroom waarvan nu gezegd wordt dat men de energiebelastingen (incl. ODE) met 50% wil reduceren.

Er wordt dus nu geroepen dat gas snel heel duurder gaat worden (wat wel meevalt zoals aangetoond) en dat stroom veel goedkoper wordt (wat tegenvalt) met de bedoeling om huishoudens te stimuleren een dure warmtepomp aan te schaffen maar met het risico, of eigenlijk wel zekerheid dat de energieprijzen sneller zullen stijgen om de idiote investeringen in wiebelstroom te financieren.

Het bedrijfsleven (VNO-NCW) blaast een lekker partijtje mee in de klimaatfanfare, en dan met name de installatiebranche (Uneto-VNI), voert de hoogste toon in het opportunistische klimaatbelijdenis, er valt simpelweg grof geld mee te verdienen...

Gratis advies van Lomito: ga zoveel mogelijk ZELF je woning energiezuinig maken, door de dakisolatie te verbeteren, op kierenjacht te gaan (tochtstrips, flexibele kit), door een waterbesparende douchekop te plaatsen, door zelf een zonneboiler te maken, door energievretende apparaten (diepvriezer, wasdroger, waterbed) de deur uit te doen en door overal vloer- en wandverwarming aan te leggen. Het hoeft allemaal niet in één keer, begin met het laaghangende fruit en werk zo naar de meer ingewikkelde en duurdere klussen.
Lomito

Om het klimaat te redden wordt er jaarlijks ca. 10-12 miljard euro beschikbaar gesteld om duurzame energie op te wekken. Daaronder wordt ook verstaan het meeverbranden van biomassa in kolencentrales en dit heeft tot gevolg dat iedereen die over bomen beschikt nu als een bezetene die bomen aan het omhakken is om daarmee de zeer riante subsidie op te strijken.

Aangezien het rooien van bomen vaak op verzet van gemeentes en burgers kan rekenen moeten er listen bedacht worden om het rooien te 'verantwoorden'...

https://www.tubantia.nl/reggestreek/hel ... ~a98df206/
https://www.gelderlander.nl/wijchen-beu ... ~a134f075/
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/hond ... f-gesnoeid
https://www.anwb.nl/verkeer/nieuws/nede ... -aangepakt
https://www.trouw.nl/home/bomen-kappen- ... ~a54b1923/

En bij een willekeurige fietstocht door of langs bossen zie je het resultaat van al die natuurontwikkeling:
.
Plaats reactie