Na de beslissing een Stromer te kopen en de keuze van het type (ST2) begint een nieuw avontuur..
Verschillende geraadpleegde Belgische dealers blijken betreffende levertijden van nieuwe bestellingen en eerder geplande leveringen behoorlijk in het duister te tasten.
Showrooms zijn virtueel leeg en beloftes variëren tussen een paar weken en drie maanden.
Anderzijds blijken er dan in Nederland dealers uit stock te kunnen leveren.......
Wat speelt hier?
Wat is jullie advies?
Zwitserse Pünktlichheid of wachten op Godot?
Het beeld in Nederland is vrijwel gelijk, lege showrooms en grote onzekerheid over levertijden. Dealers missen een flink stuk omzet, het topseizoen (april-augustus) is inmiddels als compleet verloren te beschouwen, en het zou mij niet verbazen als het dealernetwerk in Nederland aardig uitgedund gaat worden.
Uiteraard gaat de servicevrije fietsenwinkel.delul gewoon door met adverteren met een levertijd van 1-2 weken om na 3-4 weken te reageren dat de levering slechts enkele weken is vertraagd terwijl nu al bekend is dat het om minstens 17 weken gaat.
Uiteraard gaat de servicevrije fietsenwinkel.delul gewoon door met adverteren met een levertijd van 1-2 weken om na 3-4 weken te reageren dat de levering slechts enkele weken is vertraagd terwijl nu al bekend is dat het om minstens 17 weken gaat.
In ieder geval uitgesteld tot CoC per land binnen is. Daarnaast levering van slecht 50 Stromers per week bij een bestelling van 850 stuks en daarom maximaal 17 weken volgens Stromer-logica. Het COC-verhaal vertraagt wel de startdatum van de NL/BE-leveringen maar ondertussen kunnen ze elke week 50 ST5-en in voorraad maken.
Ik vind het een schandalig slechte prestatie!
Een inderdaad uitermate zwakke prestatie
Het seizoen is al halfweg .....Misschien moet ik het Stromeren dan maar met een 10 tal maanden uitstellen en ineens voor een 2019 model gaan? (ST3?)
Het seizoen is al halfweg .....Misschien moet ik het Stromeren dan maar met een 10 tal maanden uitstellen en ineens voor een 2019 model gaan? (ST3?)
ST2 2018 - sport 20’ - matt black - 983 Wh
D'r zit nog wat electronica in een ebike, zou daar de bron zitten van leveringsproblemen?
Electronicacomponenten schijnen nogal een probleem te zijn omdat tijdens de crisis nogal wat producenten over de kop gegaan zijn waarbij ook daadwerkelijk capaciteit is verdwenen.
Electronicacomponenten schijnen nogal een probleem te zijn omdat tijdens de crisis nogal wat producenten over de kop gegaan zijn waarbij ook daadwerkelijk capaciteit is verdwenen.
Voor wat betreft de ST5 is het in de eerste plaats een administratief probleem met de CoC die op zich laat wachten, wanneer dat proces een beetje uitloopt, is dat iets waarvoor je nog enig begrip kan hebben. Ik kan zelfs enigszins begrijpen dat Stromer zelf niet kan antwoorden wanneer ze die CoC gaan verkrijgen. Maar daarboven zie je weer opnieuw dat Stromer zelfs niet in staat is om een betrouwbare leverdatum te communiceren, wanneer je 850 stuks verkocht hebt, en 50 fietsen per week kan produceren, is dat rekensommetje nochtans niet zo moeilijk.
Voor de andere fietsen (ST1X en ST2) ligt het probleem bij een toeleverancier van een toeleverancier. De toeleverancier van Stromer kan de motoren niet assembleren omdat één van zijn leveranciers en onderdeel niet kan leveren. En dat probleem zou tot september aanhouden.
Voor de andere fietsen (ST1X en ST2) ligt het probleem bij een toeleverancier van een toeleverancier. De toeleverancier van Stromer kan de motoren niet assembleren omdat één van zijn leveranciers en onderdeel niet kan leveren. En dat probleem zou tot september aanhouden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Maar het is niet de eerste fiets waarvoor zo'n CoC aangevraagd moet worden, toch? Het zou Stromer sieren als ze eerlijk zouden zeggen: onze R&D afdeling heeft de deadline niet gehaald om de fiets op tijd af te krijgen. We hebben beloofd de ST5 begin juni af te leveren, daarvoor moesten we half april klaar zijn. Het aanvragen van een CoC duurt immers zo'n 6 weken (vul hier een realistische tijd en datum in). Omdat we pas in mei aan het CoC traject begonnen zijn verwachten we sowieso een uitloop van 1 maand.
Exacte datum niet, maar als ze vanaf het begin uit waren gegaan van een worst case termijn had het voor iedereen alleen kunnen meevallen.
Of ze zijn bang de waarheid te vertellen... Maar troost jullie in dat jullie niet alleen zijn: als ik de verhalen van andere fabrikanten zo hoor... Blijkbaar is betrouwbaar plannen voor fietsenbouwers en lastige klus...
Laatst gewijzigd door FreddyH op 05 jun 2018, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Niet alleen voor fietsenmakers...
Ik had dit voorjaar twee akkefietje met een machine die ik nog moest ombouwen.
Ik had daarvoor een nieuw onderdeel nodig dat ik semi-custom moest laten maken.
IPV een week werd de levertijd een maand. Dat was op zich niet zo'n punt geweest.
Maar daarna werkte de boel niet zoals het nog nooit niet-gewerkt had.
Voordat ik had ontdekt wat ik moest doen om het weer goed functionerend te krijgen waren weer twee-drie weken weg en toen begonnen klanten toch aan mijn mouw te trekken.
Dan moet er opeens heel veel gecommuniceerd worden, waar ik eigenlijk geen tijd voor had. En dan realiseer je je dat je met sommige klanten een deadline had afgesproken.
Nou ja, twee relatief eenvoudige aanleidingen die samen een grote rotzooi opleverden.
Terwijl ik nog begrip kan opbrengen voor productie problemen is de niet bestaande of gebrekkige communicatie onvergeeflijk!
Zoals FreddyH terecht stelt schuif "worst case" termijnen naar voor en "overperform"!
Een schoolvoorbeeld van mismanagement!
Zoals FreddyH terecht stelt schuif "worst case" termijnen naar voor en "overperform"!
Een schoolvoorbeeld van mismanagement!
ST2 2018 - sport 20’ - matt black - 983 Wh