Zonnepanelen

Lomito

Als rechtgeaarde groenactivist die wij zijn met onze CO2-reducerende en emissievrije Stromer-fietsen zal de verleiding groot zijn het dak vol te leggen met zonnepanelen. Met de huidige salderingsregeling en BTW-aftrek heb je die zonnepanelen in zo'n 6-8 jaar terug verdiend. Dus ook leuk voor de portemonnee...

Dat laatste valt echter te bezien omdat de overheid bezig is de salderingsregeling af te schaffen.
Ik zal proberen uit te leggen hoe dat in elkaar steekt.

In 2013 is het SER Energieakkoord gesloten tussen allerlei bedrijven, (semi-)overheden en NGO's (pressiegroepen) als antwoord op het Kyoto akkoord, de kernramp in Fukushima en de daarop ingestelde Duitse Energiewende. Nederland wilde graag meedoen met de grote jongens en om maatschappelijk draagvlak te creëren heeft men allerlei organisaties bij de onderhandelingen betrokken en daaruit is het Energieakkoord gekomen, een dubbelafspraak om zowel de menselijke CO2-uitstoot te reduceren EN de bijdrage van duurzame energieopwekking substantieel te verhogen.

Eén partij is buiten de onderhandeling gehouden en dat is de partij die de geschatte 100 miljard euro kostende maatregelen mag ophoesten... wij dus. Per gezin gaat dit zo'n € 14.000 kosten verdeeld over 15 jaar, en deze kosten worden geïnd via de Opslag Duurzame Energie (ODE) op de energierekening voor gas en elektra. Nu is die ODE nog een relatief kleine post op de energierekening maar met de jaarlijkse verhoging van de ODE met minstens 50-60% gaat het binnen enkele jaren om vele honderden euro's per jaar dat het Energieakkoord ons gaat kosten.

Met die ODE wordt de Subsidie Duurzame Energie (SDE+) gefinancierd die aan investeerders van duurzame energiebronnen wordt toegezegd. Inmiddels wordt jaarlijks zo'n 12 miljard euro aan subsidie toegezegd voor de levering van met name duurzame warmte en stroom. Er is dus een enorme overhevelingsoperatie op touw gezet om gezinnen de absurd hoge kosten van de verduurzaming te laten dragen.

Maar toen waren er die verdraaide zonnepanelen waarmee gezinnen hun eigen stroom kunnen opwekken en dankzij de terugdraaiende Ferraris-stroommeters zelfs helemaal geen stroom of gas meer hoeven af te rekenen. En dat betekent dat zij ook niet meer meebetalen aan de financiering van het Energieakkoord. Met de dalende kosten van zonnepanelen heeft het zelf opwekken van stroom een grote vlucht gemaakt en daarmee komt de dekking van het Energieakkoord in gevaar. Niet alleen omdat dan minder huishoudens bijdragen maar ook omdat de financiële last van verhoogde energierekeningen vooral naar minder draagkrachtige gezinnen zal gaan die geen geld hebben om de huurwoning te isoleren of zelf zonnepanelen te plaatsen.

Enkele jaren daarvoor was de overheid al gestart met de plaatsing van slimme meters in nieuwbouwwoningen waarmee een einde gemaakt kan worden aan het automatisch terugdraaien van de stroommeter en daarmee ook een einde aan de salderingsregeling die men nooit gewild heeft maar niet kon tegenhouden met de bestaande draaischijfmeters. Die regeling is uiteindelijk zelfs bij wet vastgelegd om rechtsongelijkheid tussen huishouden met of zonder slimme meter te voorkomen. Dat wordt echter anders wanneer vrijwel iedereen een slimme meter heeft en er geen sprake meer is van rechtsongelijkheid.

Welnu, al enkele jaren is met bezig met het uitrollen van de slimme meters bij bestaande woningen. De slimme meter mag geweigerd worden maar met allerlei rattenstreken van de netbeheerders durven mensen dat haast niet. De uitrol loopt dan ook op rolletjes. Zo worden hele series Ferrarismeters versneld afgekeurd zodat de netbeheerder wel "verplicht" is om de meter te vervangen. Ook worden gezinnen bewust slecht voorgelicht over de mogelijkheid om de nieuwe meter te weigeren. En anders gebruikt met wel intimidatie (afgesloten worden) of zinspelen op hoge kosten om de consument over te halen.

Op dit moment is de huidige salderingsregeling gegarandeerd tot 2023, zo rond die tijd hopen de netbeheerders de slimme meter bij vrijwel alle huishoudens geplaatst te hebben om naar een ander systeem van beprijzing te gaan. Aangezien de slimme meter iedere 15 minuten de netafname en netinjectie kan vastleggen kan men overstappen op een systeem van variabele beprijzing, dus door stroom duur te maken wanneer er veel vraag is en goedkoop als er weinig stroom gebruikt wordt. En evenzo krijgt men voor teruggeleverde stroom een variabel bedrag: weinig tot niets wanneer er een overschot is aan stroom en meer als er tekort is aan stroom.

Voor mensen met zonnepanelen heeft dit flinke gevolgen. Waar zij eerst afgenomen stroom konden wegstrepen tegen teruggeleverde stroom krijgen ze nu vrijwel niets meer voor teruggeleverde stroom terwijl ze wel voor afgenomen stroom moeten betalen. In de winter leveren de zonnepanelen vrijwel niets op en dan is stroom juist schaars door de behoefte aan verwarming (warmtepompen) en verlichting. De terugverdientijden gaan er dan heel wat ongunstiger uitzien ofwel de energierekening gaat alsnog omhoog want je betaalt nu wél energiebelasting, ODE en BTW over elke afgenomen kWh...

Dit systeem is volgens mij eerlijker, men betaalt zo allemaal mee aan de verduurzaming (ongeacht of je het daar nu mee eens bent maar dat is een andere discussie), betaalt voor de werkelijke waarde van afgenomen stroom en krijgt ook betaald naar de werkelijke waarde van de teruggeleverde stroom. En zo wordt de rekening niet eenzijdig bij kwetsbare gezinnen aan de onderkant van de maatschappij gelegd om daarna onvermijdelijk op de al gigantische staatsschuld terecht te komen.

Ik wacht de ontwikkeling nog even af, ondertussen zakt de prijs van zonnepanelen nog wat verder en investeer ik de beschikbare middelen vooral in het structureel verlagen van ons verbruik van benzine, gas en stroom. Dat is de eerste en belangrijkste stap van de Trias Energetica die in het huidige duurzaamheidsgeweld steevast voorbij gestoken wordt door investeringen in duurzame opwekking (stap 2 TE) wordt waarbij men logischerwijze niet verder komt dan het verduurzamen van energieverspilling...

Aanleiding: https://www.ad.nl/economie/laat-die-chi ... ~a10b9a53/
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Leuk om te lezen.
Maar er is altijd een maar....

Wij hebben nu bijna 5 jaar zonnepanelen. En die zijn net niet binnen de 4,5 jaar terugverdiend.
Of dat anderen ook lukt, is afhankelijk van je dak en de orientatie van je dak. Wij hebben een plat dak waardoor ik ze precies om het zuiden heb kunnen richten.
Dus als je nu instapt, en de ligging van je panelen is gunstig, dan lukt het je nog om de investering terug te verdienen voordat de salderingsregeling wordt aangepast/ verdwijnt. Of je nou veel of weining per kW terugkrijgt, dan is iedere opgewekte kW toch gewoon gratis geld.


Ik zit me nu te beraden op zonneboilers, warmtepompen, buffervaten en nog meer zonnepanelen om extra energieverbruik voor de warmtepomp te dekken. Niet omdat het moet, maar omdat ik van die verdraaide stadsverwarming af wil.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Lomito

Stadsverwarming is inderdaad een zeer goede reden om daar alternatieven voor te zoeken maar ook hier heeft men geprobeerd de kikkers in de emmer te houden met hoge kosten bij afsluiting. Ik weet niet of dat nog steeds zo is maar enkele jaren geleden betaalde je vele duizenden euro's om af te sluiten... Voor de combinatie met zonnepanelen kan ik je vooral de warmtepompboiler aanbevelen. Die produceert dus sanitair warm water en heeft koude lucht als bijproduct. In de zomer kun je die koude lucht in je woning blazen voor koeling. In de winter blaas je de koude lucht uiteraard naar buiten. Is ook goed om de verschrikkelijke opwarming van de atmosfeer te voorkomen.

Wil je helemaal van stadswarmte af dan zul je eerst de woning zeer goed moeten isoleren om het warmteverlies en daarmee de warmtebehoefte drastisch te verlagen. Pas daarna is het zinvol om een relatief dure warmtepomp te nemen. In tegenstelling tot gasketels zijn de aanschafkosten van een warmtepomp vooral afhankelijk van het benodigde vermogen. Goed isoleren heeft dan twee effecten: directe besparing op stookkosten door lager warmteverlies en je kunt toe met een kleinere en dus goedkopere warmtepomp.

Kiezen voor een warmtepomp en alle stroomverbruik afdekken met zonnepanelen zal op termijn op een duur fiasco uitdraaien. Alle huurders die hun woningen energieneutraal hebben laten verbouwen worden dubbel genaaid. Allereerst gaat de maandhuur omhoog met het bedrag dat ze daarvoor kwijt waren aan energiekosten (met elk jaar de huurverhoging van enkele procenten daar overheen), na enkele jaren gaan ze merken dat de energierekening steeds hoger wordt door ODE, netwerkkosten, energiebelasting en BTW terwijl ze juist dachten lagere kosten te krijgen dankzij de zonnepanelen... niet dus.
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Iedere situatie is uniek. Daardoor is er geen blueprint te maken voor wat in alle gevallen werkt.

Ik woon in een huis uit 2005 met heel veel glas op het zuiden. Ik sta me suf te ventileren om de temperaturen naar beneden te krijgen. Eind februari gaat de verwarming geheel uit en pas weer aan eind november.
Omdat we uitsluitend vloerverwarming hebben is een lage temperatuursysteem voor verwarming al voldoende. Een paar heatpipes of panelen met een klein buffervat is voldoende om het huis te verwarmen in de winter.
Voor warm/ heet tapwater en noodaanvulling voor de verwarming heb ik dan nog een relatief beperkte warmtepomp met buffer nodig.
Omdat de warmtepomp in de zomer actief zal blijven om het huis te koelen zal het elektraverbruik fors toenemen (nu staat de pomp voor stadsverwarming maanden uit). Gelet op de terugverdientijd en verwachte steiging van verbruik (toekomstige plug-in of elektrische auto bijvoorbeeld) is die investering prima te rechtvaardigen.


Tipje voor de mensen die pv panelen overwegen: Kijk alleen naar de prijs excl. BTW. De BTW is namelijk nog terug te vorderen van de belastingdienst. Dat scheelt je zo € 1.000,-.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Lomito

LNY schreef: 28 mei 2018, 15:53 Gelet op de terugverdientijd en verwachte stijging van verbruik (toekomstige plug-in of elektrische auto bijvoorbeeld) is die investering prima te rechtvaardigen.
Heb je daar wel uitgebreid aan gerekend? Ik heb best wat ervaring in het toepassen van duurzame technieken in de woningbouw en ben ook overtuigd van het nut van sommige technieken maar financieel is het allemaal superdun en dan ook nog gebaseerd op allerlei subsidies (= gratis geld van je buren). Haal je die subsidies weg dan stort het kostenverhaal als een kaartenhuis in. En die subsidies zullen allemaal onvermijdelijk verdwijnen omdat de kosten aan de onderkant van de maatschappij gaan schuren. Duitsland dat 5 jaar verder is dan wij: 7 miljoen huishoudens die in energiearmoede leven als gevolg van onnodig hoge energiekosten. Dan praat je over sociale uitsluiting, niet verwarmen van de woning (schimmels), afsluiting van gas en stroom, extra kosten voor incassobureaus en gerechtsdeurwaarders, gezondheidsklachten, sterfte tijdens koude periodes.

Mijn waarschuwing is dat je zeer alert moet zijn op deze subsidies, kortingen, premies in het maken van economische haalbaarheidsberekeningen. Die subsidies kunnen van de ene op de andere dag weggestreept worden en dan zit jij met een installatie gebaseerd op valse lucht. Dat de salderingsregeling afgeschaft gaat worden en vervangen wordt door een diftar-systeem staat eigenlijk wel vast. De hele slimme meter actie kost de overheid 2,5-3,0 miljard euro die opgebracht moet worden uit de extra opbrengst van energiebelasting en BTW die nu verloren gaat door hetautomatisch salderen van de draaischijfmeter. Bovendien is die iedereen-betaalt-mee insteek noodzakelijk om de waanzinnige kosten van het Energieakkoord eerlijk te verdelen. Ik verwacht nog wel iets van een overgangsregeling van 1-2 jaar maar dan is het ook uit met de salderingspret.

Daarmee is niet gezegd dat zonnepanelen nutteloos zijn. Zoals gezegd zijn zonnepanelen perfect in combinatie met actieve koeling of koeling als afvalproduct van bijvoorbeeld een warmtepompboiler. Zon en koelingsbehoefte gaan immers prima samen. Een elektrische auto en zonnepanelen is leuk als je vooral in de lente/zomer rijdt maar in de winter heb je daar dus weinig aan en juist dan wordt de auto vaker gebruikt. In de zomer wordt de fiets veel vaker gebruikt...
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Zonder subsidie heb ik 5 jaar geleden 14 zonnepanelen laten installeren voor 3500,- (exclusief btw, want dat heb ik terug gevorderd).
Dat leverde een besparing van 55,- per maand op door het salderen. Dan kom je op een terugverdientijd van 4,8 jaar.

Dit met een jaarverbruik van 3000 kW en teruglevering van 3400 kW
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
NickV
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 23 mei 2017, 22:15

Lomito schreef: 28 mei 2018, 13:51 En zo wordt de rekening niet eenzijdig bij kwetsbare gezinnen aan de onderkant van de maatschappij gelegd om daarna onvermijdelijk op de al gigantische staatsschuld terecht te komen.
Zijn dat toevallig die gezinnen die alleen maar vet eten en roken, die ik vanaf hun 50e moet ondersteunen qua ziekenhuisrekening voor overgewicht en longkanker? Heel leuk allemaal, 1 maatschappelijke ontwikkeling uit zijn verband halen en mij als zonnepanelen bezitter een schuldgevoel aanpraten, maar dat glijdt in dit geval even heel makkelijk van mij af. Ik ben over 2 jaar uit de kosten qua zonnepanelen, en met de opbrengst tot het einde van de saldering koop ik een powerwall van tesla zodat ik het in de zomer prima kan uitzingen.
Lomito

LNY schreef: 28 mei 2018, 18:16 Zonder subsidie heb ik 5 jaar geleden 14 zonnepanelen laten installeren voor 3500,- (exclusief btw, want dat heb ik terug gevorderd).
Dat leverde een besparing van 55,- per maand op door het salderen. Dan kom je op een terugverdientijd van 4,8 jaar.

Dit met een jaarverbruik van 3000 kW en teruglevering van 3400 kW
Momenteel hebben 400.000 huishoudens zonnepanelen, dat is 5,6% van alle huishoudens, dus 1 op de 18 met een gemiddelde salderingssubsidie van € 600 per jaar. Dat betekent dat die 17 andere gezinnen € 35 extra per jaar moeten opbrengen om de subsidie van dat ene gezin op te brengen op een stroomrekening van € 700 ofwel 5% extra.

Stel dat de prijs van zonnepanelen nog eens halveert of zo, en het aantal huishoudens met zonnepanelen stijgt naar 1,8 miljoen (25%). In dat geval moeten 3 gezinnen de salderingssubsidie van 1 gezin ophoesten ofwel € 200 extra per gezin per jaar. En in het absurde: 80% hebben zonnepanelen waarbij gezinnen zonder panelen jaarlijks € 900 extra energiekosten kwijt zijn. Lijkt mij vrij duidelijk dat dit onhoudbaar is...

Nu de berekening zoals het ongeveer gaat worden...

Jaarlijkse stroomverbruik gezin 3.600 kWh
Afgedekt met 4 kWp zonnepanelen, kosten 4K ex BTW.
Direct benutte zonnestroom ca. 20% ofwel 720 kWh
Afgenomen netstroom 3600-720= 2.880 kWh
Teruggeleverde stroom 4000x0,85 - 720 = 2.680 kWh

Stroomnota gaat er dan zo uitzien:
- Opgenomen stroom gemiddelde stroomprijs € 0,04/kWh + € 0,24/kWh energiebelasting, netwerkkosten, ODE en BTW, ofwel 2880x0,28= €806
- Teruggeleverde stroom gemiddelde stroomprijs € 0,01/kWh want voornamelijk is de zomer bij lage vraag ofwel 2680x0,01= € 26
- Totale kosten 806-26= € 780 ofwel € 0,22 per kWh
- Zonder panelen betaalt het gezin € 1.008 bij 0,28/kWh ofwel zonnepanelen geven een besparing van € 228 per jaar.
- Terugverdientijd 4K/228= 17,5 jaar.

Die terugverdientijd kan verbeterd worden door het percentage directe stroomverbruik te verhogen, bijvoorbeeld door grote stroomverbruikers in te schakelen wanneer de zon schijnt (wasmachine, warmtepompboiler, vaatwasser).

En verder valt te denken aan opslag in accu's zodat ook 's avonds gebruik gemaakt kan worden van eigen zonnestroom maar voorlopig zijn accu's nog te duur. Neem de Powerwall waarmee je je percentage directe stroomverbruik kunt verhogen naar 50%. De jaarlijkse besparing komt dan op € 520 en de terugverdientijd op (4+8)K/520= 23 jaar.

Maar ook dat kan beter worden als accu's goedkoper worden.
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Lastige in huidige situatie is dat zonnepanelen worden gezien als oplossing in duurzame energie, terwijl juist de opwekking van energie sluitpost zou moeten zijn.
Beste is altijd om te beginnen met het besparen van het verbruik. En dat kan al heel vaak heel eenvoudig, ook zonder inleveren van gemak/comfort. Menig CV-installatie staat nog altijd ingesteld op 80 graden, terwijl 40 a 50 graden tegenwoordig vaak al voldoende is om het huis te verwarmen en dit ook een betere werking van de HR ketel geeft.

Fijn om in jou verhaal te lezen te lezen dat je het in principe eens bent met de aankomende veranderingen Lomito. Ik maakte me even zorgen met je pertinente weigering tov de slimme meter, maar die is dan weer heel persoonlijk en niet voor de ''big picture'.

@Nick: sorry hoor, maar wat een verdomd gemakkelijk reaguurder commentaar. Talloze onderzoeken laten zien dat deze groep zeer kwetsbaar is en door allerlei omstandigheden niet in staat is hun situatie te veranderen. Vet voedsel is overigens ook goedkoper dan gezond eten. En in rijkere kringen wordt zeker net zoveel (zo niet meer) gezopen, alleen heet het dan geen pitt of jager bier, maar wijn, cognac en wiskey.

Hier is ook het typische 'geld maakt geld' van toepasssing. Doordat wij in staat zijn kapitaal te investeren in een fiets of zonnepanelen, besparen we en houden we uiteindelijk weer meer geld over. Mijn favoriete schrijver Terry Pratchett verwoordde dit eens fantantisch in het voorbeeld dat een arm iemand zich laarzen van een dollar kon veroorloven die een maand meegingen, een rijker persoon kon zich laarzen van 10 dollar veroorloven die een jaar meegingen. Uiteindelijk is de rijke persoon dus goedkoper uit.
Helaas is dit nu ook zo met duurzame maatregelen en aangezien wij in een maatschappij leven zullen we dus moeten accepteren dat er een vorm van solidariteit moet bestaan.

Powerwall van Tesla zou ik zeker niet voor gaan, want die is natuurlijk gigantisch overpriced voor opslagcapaciteit. Uiteindelijk is het afschaffen van de salderingsregeling een goede zaak, want zoals eerder geschreven is de opwekking niet gelijk met verbruik. Door afschaffen zal er meer focus gaan liggen op energieopslag, waardoor die ontwikkeling een vlucht zal nemen. Opslaan van energieoverproduktie in waterstof of ammaniak is daarvoor momenteel een redelijke oplossing. Accu's kunnen de capaciteit bij lange na niet aan en hebben ook nogal een weerslag op de voorraad bijzondere grondstoffen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dat er subsidies op zonnepanelen zitten klopt en zou niet moeten, maar de aardolie- en aardgas industrie wordt ook zwaar gesubsidieerd. Moeten we dat natuurlijk ook afschaffen! En het bezit van eigen huis wordt ook gesubsidieerd... En zo nog heel veel meer.

Ons land bestaat nog eenmaal uit 80.000.000.000 regeltjes en uitzonderingen en nog meer uitzonderingen. En uiteraard een muur van ambtenaren om al die regeltjes overeind te houden. Ik zeg: gebruik maken van wat bestaat een je daar niet schuldig over voelen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie