Definitie wind mee?
Het lijkt mij een zeer positieve eigenschap van drank als je er niet dronken van wordt...
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Je hebt wind en wind. windkracht 1-2 voel je nauwelijks, 3-4 voel je het effect al heel goed zowel op kop als in de rug, 5-6 is bij wind op kop fietsen alsof je aan een alpencol bezig bent en wind in de rug lijkt het alsof je aan het stromeren bent.
In mijn Strava tijd heb ik eens een paar uur aan het vechten geweest tegen windkracht 6-7 om vanaf Terneuzen een paar KOM's te kunnen pakken met wind in de rug. Een KOM met 53,6 km/avg. Had ik toen een 53 ipv 50 voorblad gehad was het nog sneller geweest. Sommige vonden dat bedrog, Tja iedereen kon die dag gaan fietsen als ze de tegenwind er ook bijnamen.
Ander verhaal Ironman Hawaii 2004. De Duitser Norman Stadler, fenomenaal fietser in die jaren reed een 5-tal minuten voor de andere toppers uit bij het keerpunt na 96km. De wind kan daar nogal raar doen. Op die 5 minuten kwam het echt op aan. Stadler fietste de terugweg met wind in de rug terwijl de wind achter hem keerde en iedereen die achter hem kwam tegenwind had. Zo begon hij aan de marathon met 19 minuten voorsprong op de topfavarieten en won de wedstrijd.
Dus de wind in je rug blaast niet zomaar in je richting die blaast je ook vooruit.
In mijn Strava tijd heb ik eens een paar uur aan het vechten geweest tegen windkracht 6-7 om vanaf Terneuzen een paar KOM's te kunnen pakken met wind in de rug. Een KOM met 53,6 km/avg. Had ik toen een 53 ipv 50 voorblad gehad was het nog sneller geweest. Sommige vonden dat bedrog, Tja iedereen kon die dag gaan fietsen als ze de tegenwind er ook bijnamen.
Ander verhaal Ironman Hawaii 2004. De Duitser Norman Stadler, fenomenaal fietser in die jaren reed een 5-tal minuten voor de andere toppers uit bij het keerpunt na 96km. De wind kan daar nogal raar doen. Op die 5 minuten kwam het echt op aan. Stadler fietste de terugweg met wind in de rug terwijl de wind achter hem keerde en iedereen die achter hem kwam tegenwind had. Zo begon hij aan de marathon met 19 minuten voorsprong op de topfavarieten en won de wedstrijd.
Dus de wind in je rug blaast niet zomaar in je richting die blaast je ook vooruit.
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk
Ik moet langs het albertkanaal van Genk naar Hasselt. Wanneer ik met de reguliere racefiets over dat stukje fiets, heb ik 's avonds steevast de wind op kop, bij 5 Beaufort voel je gewoon de energie uit je lijf verdwijnen. ,Oregon schreef: ↑20 mei 2018, 09:59 Je hebt wind en wind. windkracht 1-2 voel je nauwelijks, 3-4 voel je het effect al heel goed zowel op kop als in de rug, 5-6 is bij wind op kop fietsen alsof je aan een alpencol bezig bent en wind in de rug lijkt het alsof je aan het stromeren bent.
In mijn Strava tijd heb ik eens een paar uur aan het vechten geweest tegen windkracht 6-7 om vanaf Terneuzen een paar KOM's te kunnen pakken met wind in de rug. Een KOM met 53,6 km/avg. Had ik toen een 53 ipv 50 voorblad gehad was het nog sneller geweest. Sommige vonden dat bedrog, Tja iedereen kon die dag gaan fietsen als ze de tegenwind er ook bijnamen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
De wetenschappelijke methode...
Kr = rijkoers fietser (rijrichting van 1-360° waarbij 360 = noord)
Vr = rijsnelheid fietser
Kw = windkoers (windrichting van 1-360°)
Vw = windsnelheid
a = Kw - Kr (invalshoek WIND t.o.v. rijrichting)
Czh = Vw * sin a (windcomponent haaks op rijrichting)
Cze = Vw * cos a (windcomponent evenwijdig aan rijrichting)
Ve = Cze - Vr (resulterende windsnelheid ervaren door fietser)
Kr = rijkoers fietser (rijrichting van 1-360° waarbij 360 = noord)
Vr = rijsnelheid fietser
Kw = windkoers (windrichting van 1-360°)
Vw = windsnelheid
a = Kw - Kr (invalshoek WIND t.o.v. rijrichting)
Czh = Vw * sin a (windcomponent haaks op rijrichting)
Cze = Vw * cos a (windcomponent evenwijdig aan rijrichting)
Ve = Cze - Vr (resulterende windsnelheid ervaren door fietser)
Dat kan uiteraard, echter in de luchtvaart- en zeevaartnavigatie is 360=noord gebruikelijk. En je kunt ook het XY-assenstelsel draaien... Ik werk dagelijks met Autocad en ben daarom gewend om het assenstelsel regelmatig te draaien en te verschuiven.
Met wind tegen gaat die andere wetmatigheid niet meer op. 'Wie hem 't eerste riekt, heeft het geflikt'
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)