De legerfiets: Zwitsers fabrikaat 100 jaar geleden ook gewild

Plaats reactie
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Al heb ik het topic gelezen over waar alle onderdelen van de Stromers wel niet vandaan komen, bijgevoegde foto deed mij glimlachen! Zwitsers fabrikaat naven! Althans dat suggereert de advertentie. Ik heb zo het idee dat dit merk nog bestaat, klopt dat?
In het fort van Edam zag ik deze advertentie vamiddag hangen.
Mooi bewaard gebleven fort trouwens, echt leuk om te bezoeken. Mijn oudste ging helemaal op in Morse leren in de radio kamer! De keuken nog goed bewaard, originele details, ook van hout. Met een fantastisch uitzicht over de polder De Zeevang en het IJsselmeer, vanwaaruit ik een paar maal per week met mijn Stromer op en neer fiets naar Amsterdam. De Zeevang moest onder water gezet kunnen worden in geval de vijand op komst kwam (inundatie), wat in WO II nog is gebeurd. Oudere mensen kunnen nog vertelken over hoe de boeren met hun vee hogerop moesten naar bijvoorbeeld Oudendijk en hoe bang het vee was en hoe langzaam de tocht vorderde. Vanwege inundatie mocht er niet gebouwd worden. Dat maakt dat deze polder nog zo ongeschonden is, oude boerderijen en de oude dorpen Kwadijk, Middelie, Warder, Schardam, Beets en Oosthuizen. Veel mensen kennen dit gebied niet!
Bijlagen
De Zwitserse legerfiets
De Zwitserse legerfiets
20180513_150904.jpg (2.36 MiB) 2826 keer bekeken
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22817
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Prachtig om te lezen en te zien. Dank!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Fastedde
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 341
Lid geworden op: 16 jul 2017, 18:10
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST2s
Km-stand: 7500

En weer wat geleerd, Nederland verkennen blijft leerzaam! Wat WWII al niet teweeg bracht..

Leuk verhaal Roos, wat je ook een aanrader is, is het bunkercomplex op Terschelling, is vol in restauratie, met echt mooie verhalen over het verleden, echter geen Torpedo reklame
Ben er met mijn broers geweest, was erg leerzaam!

http://bunkersterschelling.nl
+ST2S and n-joying it to the max...
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

De terugtraprem... wie kent hem niet, kon je leuk mee slippen :roll:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

De Torpedo is blijkbaar van het Duitse Fichtel & Sachs, en bestaat nu nog onder de naam Sachs. Voor WOII maakten ze vooral lichte motoren, na WOII bleven ze dit doen maar werd de hoofdactiviteit weer wielnaven, kogellagers, versnellingsbakken, veersystemen e.d. (wat ze tijdens de recessie nog als verlieslatend verkocht hadden aan het Zweedse SKF wat nu ook nog bestaat)
Sachs is op dit moment de leverancier van o.a. de koppeling en dempers van Scuderia Toro Rosso F1. De fietsnavenfabricatie is eind jaren negentig in handen gekomen van SRAM.
Scheldelaan-Stromer
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Fastedde schreef: 13 mei 2018, 22:11 En weer wat geleerd, Nederland verkennen blijft leerzaam! Wat WWII al niet teweeg bracht..

Leuk verhaal Roos, wat je ook een aanrader is, is het bunkercomplex op Terschelling, is vol in restauratie, met echt mooie verhalen over het verleden, echter geen Torpedo reklame
Ben er met mijn broers geweest, was erg leerzaam!

http://bunkersterschelling.nl
Wat een leuke tip fastfedde! Vorig jaar waren we op terschelling met de kinderen, ook bij de bunkers maar het museum klaarblijkelijk gemist! Als we er weer zijn gaan we dit zeker doen!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Buzze schreef: 15 mei 2018, 16:28 De Torpedo is blijkbaar van het Duitse Fichtel & Sachs, en bestaat nu nog onder de naam Sachs. Voor WOII maakten ze vooral lichte motoren, na WOII bleven ze dit doen maar werd de hoofdactiviteit weer wielnaven, kogellagers, versnellingsbakken, veersystemen e.d. (wat ze tijdens de recessie nog als verlieslatend verkocht hadden aan het Zweedse SKF wat nu ook nog bestaat)
Sachs is op dit moment de leverancier van o.a. de koppeling en dempers van Scuderia Toro Rosso F1. De fietsnavenfabricatie is eind jaren negentig in handen gekomen van SRAM.
Ha dat is leuk om te lezen! Bijzonder toch dat daar zo veel jaren aan vooraf zijn gegaan!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Dit is ook nog een tip: viewtopic.php?f=16&t=540
Met dank aan Lomito!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie