Stres

Lomito

Iemand vertelde mij dat hij tijdens het fietsen gestrest is, althans bij het met hoge snelheid fiesten, zowel bij wielrennen, MTB'en en SP-en. Het zou dan gaan om een constante spanning om snel te blijven gaan, om ongeacht de omstandigheden te willen blijven doorknallen... Van wielrenners ken ik dat wel, die raken helemaal over de rooie als ze geen ruim baan krijgen van die k@nkuhlijuhs op het fietspad.

Ik herken me daar totaal niet in, de enige, in mijn ogen gezonde spanning die ik bij hoge snelheid op de Stromer voel is die bij potentieel gevaarlijke wegsituaties maar dat is vrij eenvoudig weg te nemen door anticiperend te rijden.

Is die stres voor jullie herkenbaar en hoe uit zich dat?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik had het de eerste maand op mijn Stromer, het constante gevoel: mijn ST1 X kan hard, dus ik moet hard. En tegelijkertijd moest ik natuurlijk heel erg wennen aan de hoge snelheid en een voor mij totaal nieuw type fiets als het gaat om gewicht en rijgedrag,

Hoe uitte mijn stress zich: cónstant op de km-teller kijken of ik nog wel hard ging, en cónstant in de koekenpan kijken of er geen enge klusbus naast of achter me aan het rijden was. En ondanks het feit dat ik ook best een beetje bang was voor de snelheid, bleef ik mezelf maar opjagen. Ik hield mezelf dus feitelijk in de houdgreep.

Dit is op een hele onverwachte manier opgelost. Toen ik nieuwe handgrepen kocht met bar-ends zat de spiegel mij in de weg en ben ik zonder gaan rijden. Ik had mijn Stromer inmiddels voor mijn gevoel goed onder controle, en door andere momentopnames te maken van de situatie om me heen, miste ik de spiegel totaal niet. Met het verdwijnen van de behoefte om constant in de spiegel te kijken, verdween ook mijn behoefte om constant mijn snelheid te monitoren.

Ik rij nu gewoon zoals ik wil. Heb ik windkracht 5 of 6 tegen en zakt mijn snelheid met 7km/u? Boeiend. Heb ik wind mee en tuf ik met twee vingers in mijn neus met 42km/u naar mijn werk: genieten!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Dat altijd het onderste uit de kan halen klinkt zeer herkenbaar :-)

Ik denk dat we allemaal beter leren een beetje te onthaasten.

Om eerlijk te zijn, wat schelen die 5 minuten nu die je er langer over doet wanneer je iets trager gaat rijden?
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Herkenbaar inderdaad: toch zo hard als mogelijk te willen rijden. Vanmiddag dit topic gelezen en daarna op de fiets gestapt. Nu eens niet in die spiegel kijken en me op laten jagen. Dat scheelt een stuk. Het rijdt veel relaxter! En veel leuker.

De "stress" die ik wel heb uit zich in boosheid: de tieners die alleen maar verdiept zijn in hun mobiel en de gehele breedte van het fietspad benutten. Zeer onvoorspelbaar en op het laatste moment moet ik dan de berm in. Irritant en geeft mij een groot gevoel van irritatie. En dus stress ...

Ellke ochtend neem ik me voor gewoon lekker rustig naar mijn werk te rijden. Meestal kan ik me toch niet inhouden en trek ik flink door. Erg leuk ... maar kom wel helemaal klam en bezweet op mijn werk. Ik neem me voor toch wat relaxter te rijden ... dit topic helpt mij daar weer mee. :)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Pieter schreef: 05 jul 2017, 20:47 De "stress" die ik wel heb uit zich in boosheid: de tieners die alleen maar verdiept zijn in hun mobiel en de gehele breedte van het fietspad benutten. Zeer onvoorspelbaar en op het laatste moment moet ik dan de berm in. Irritant en geeft mij een groot gevoel van irritatie. En dus stress ...
Ook zeer herkenbaar. Liefst met 4 naast elkaar, doppen in de oren, met de ellebogen leunend op het stuur, starend naar het telefoonscherm, fietskrat voor, krantentassen achter en zwabberen maar. Stelletje &^##@S"S!!.

Ik schiet wel eens uit mijn slof hoor tegen die kinderen. Zeker als ze me tegemoet komen, de volledige verkeerde helft van het fietspad mee in beslag nemen en geen krimp geven terwijl ik al lang en breed goed in beeld ben. Dan maak ik pal voordat we passeren een armgebaar en roep MOVEN!! Het helpt natuurlijk niks, het is puur afreageren, en het lucht niet eens op :oops: De meeste jeugd is bovendien dermate verwend en gepamperd dat ze ook nog verontwaardigd reageren (heb je meteen de tweede rode lap voor deze stier te pakken).

Ik heb wel het idee dat ik steeds zo'n beetje dezelfde groepjes tegen kom, en dat er langzaam maar zeker wat meer respect aan het ontstaan is voor mijn recht op een bescheiden deel van het fietspad.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Ik schiet wel eens uit mijn slof hoor tegen die kinderen. Zeker als ze me tegemoet komen, de volledige verkeerde helft van het fietspad mee in beslag nemen en geen krimp geven terwijl ik al lang en breed goed in beeld ben. Dan maak ik pal voordat we passeren een armgebaar en roep MOVEN!! Het helpt natuurlijk niks, het is puur afreageren, en het lucht niet eens op :oops: De meeste jeugd is bovendien dermate verwend en gepamperd dat ze ook nog verontwaardigd reageren (heb je meteen de tweede rode lap voor deze stier te pakken).
Hahaha ... precies! Mooi verwoord.
Lomito

Van fietsende jeugd heb ik weinig last, die zitten van 09:00-15:00uur gevangen in schoolfabrieken, dat zijn dan ook prima uren om zelf op pad te gaan. En 's avonds van 19:00-22:00uur is het nog beter, dan ligt dat tuig voor een willekeurig beeldscherm en zijn ook de senioren van het fietspad verdwenen. Het grootste gevaar zijn dan echter de hondenuitlaters (met lang touw) en de miljoenen insecten die zich verdringen om mijn bovenste lichaamopeningen binnen te enteren.

Ik heb dus sowieso geen stres omdat ik me niet op overvolle wegen hoef staande te houden tijdens de ochtend- en avondspits. De persoon die ik sprak had het niet daarover maar over het constant jezelf opjagen om zo snel mogelijk te rijden waardoor allerlei gevaarlijke verkeerssituaties ontstaan. Denk aan het niet terugnemen van de snelheid als de situatie daar om vraagt. Ik herken dat laatste wel in geval van onverwachte verkeerssituaties waarbij je te laat anticipeert en achteraf moet concluderen dat je weer geluk hebt gehad. Zo heb ik al een paar keer verkeer van rechts te laat opgemerkt gezien mijn snelheid.... Tot nu toe zijn de betrokken automobilisten steeds zo aardig geweest mij ten onrechte voorrang te verlenen.

Desondanks voel ik niet die gejaagdheid/opwinding/spanning. Vanmorgen heb ik me aardig in het zweet gewerkt met een vrij constante snelheid van 45-47 km/uur over zo'n 20 km maar zonder het gevoel dat het moet.

Overigens, geheel off topic, kan het stresserend zijn als je een woord constant verkeerd spelt... :lol:
Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 234
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 30.000

Overigens, geheel off topic, kan het stresserend zijn als je een woord constant verkeerd spelt... :lol:
:D ... je zag het uiteraard.
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Vind van mezelf dat ik het redelijk kalm aan doe. Dus geen stres :?
S'morgensmeestal wind mee dus dan gaan we +40 op een zo goed als leeg jaagpad. Naarmate ik meer en meer naar de stad kom pas ik de snelheid aan. Ik ga zeker geen andere fietsers afsnijden om er nog even voor te kunnen. Terugweg gaat zowiezo al wat trager na een lange werkdag.

En stres om geen spelfouten te maken heb ik al lang niet meer... dat lukt me toch niet. :mrgreen:
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik bekijk meestal de avond van tevoren de weersvoorspelling. Ook morgen op de heenrit lekker windkracht 4 mee. Vaak kom ik dan alsnog totaal bezweet aan op mijn werk (standaard schoon shirt+deo mee), want dan ga ik alsnog superhard fietsen. Niet van de stress, maar van de lol. Hiii~HAAAAAA!

Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie