Andere zijstandaard, tips?

hayv1
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 feb 2018, 23:35

Hallo,
Ik heb een 22" ST1x met zo'n automatisch inklapbare zij-standaard. Vreselijk ding. Ik wil deze vervangen voor een ander, welke niet automatisch inklapt. Heeft iemand hiervoor suggesties voor op de zelfde plek? En wellicht suggesties voor een standaard aan de achteras, die het gewicht kunnen dragen?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb destijds op mijn ST1 X een (niet-inklappende) ST1 standaard laten monteren. Kan je Stromer dealer als het goed is eenvoudig aan komen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Mijn ervaring is dat deze na enige tijd (en niet meenemen met schoonmaken) vanzelf een nietautomatischinklapstandaard wordt :ay
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Heb zelf even kort de slijpschijf gehanteerd om een paar mm materiaal weg te nemen aan de voorste helft van het aluminum gietstuk waar de standaard in scharniert. Daardoor creëer je een hobbel voor het terugveren van het kunststof gedeelte. Dat werkt prima.
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Elsje
Veteraan
Veteraan
Berichten: 451
Lid geworden op: 18 okt 2017, 08:34
Locatie: Utrechtse Heuvelrug

Mountainmac schreef: 30 mar 2018, 21:49 Heb zelf even kort de slijpschijf gehanteerd om een paar mm materiaal weg te nemen aan de voorste helft van het aluminum gietstuk waar de standaard in scharniert. Daardoor creëer je een hobbel voor het terugveren van het kunststof gedeelte. Dat werkt prima.
Dat heb ik ook gedaan en dat heeft goed gewerkt. Intussen heeft mijn standaard teveel speling bij het draaipunt waardoor hij in ingeplakte stand te veel zijdelingse speling heeft. Nu raakt de trapper soms de standaard dus ben ik op internet op zoek gegaan naar een andere standaard.

Deze wil ik gaan kopen:
https://www.rosebikes.nl/artikel/hebie- ... aid:450608

Mogelijk moet je de bevestiging aanpassen omdat bij onze fietsen de bout door de standaard heen in het frame wordt gedraaid en niet zoals bij een normale fiets vanaf de bovenzijde in de standaard (zie foto).
Wil je de gok niet nemen en niet zelf wat aanpassingen doen dan zou ik ook de dealer benaderen. De nieuwe2018 ST1X heeft geen zelfinklappende standaard meer. Die heb ik gezien en dat is een mooie stevige standaard (lijkt op die in mijn linkje). Ik zou wel kritisch zijn op de standaard die ze jou verkopen.
Voordat ik mijn huidige standaard had aangepast (zoals mountainmac heeft gedaan) had ik eerst bij de dealer een normale standaard laten monteren. Ik vond dat een waardeloos ding. Hij liep aan tegen de trapper en ik vond hem niet robuust genoeg (te kort onder de fiets in uitgeklapte stand als je begrijpt wat ik bedoel). Dit standaard ligt bij mij in de schuur, gratis af te halen....... :mrgreen:
Witte ST2 met M99 PRO, Redshift shockstop, Spurcycle black, Rokform, spatlap.
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Hoi Elsje,

Zou je aub jou bevindingen van de Herbie standaard via het forum willen delen. Een nieuwe Stromer standaard kost euro 69 en dat vind ik te gortig. :ay
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Elsje schreef: 31 mar 2018, 08:52 Deze wil ik gaan kopen:
https://www.rosebikes.nl/artikel/hebie- ... aid:450608

Mogelijk moet je de bevestiging aanpassen omdat bij onze fietsen de bout door de standaard heen in het frame wordt gedraaid en niet zoals bij een normale fiets vanaf de bovenzijde in de standaard (zie foto).
Er is iemand op het Duitstalige pedelecforum die deze standaard succesvol op de ST2 heeft gemonteerd. Incl. how to en duidelijke foto's:

https://www.pedelecforum.de/forum/index ... 80/page-19
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stefan Stromeraar
Rookie
Rookie
Berichten: 9
Lid geworden op: 01 apr 2018, 13:54

De automatische inklappende standaard is inderdaad erg vervelend. Iemand hoeft maar even aan je fiets aan te raken om daarmee je dure Stromer tegen de grond te laten smakken.
Afgaande op de eerdere berichten hierover, ben ik met een vijl aan de slag gegaan. Wat me met 5 minuten werk een perfecte standaard heeft opgeleverd.

De werkvolgorde is:
1 - Met de bolle kant van de vijl een inkassing in het onderstuk van het scharnier vijlen, ongeveer tpv het driehoekje;
2 - Nadat je de inkassing gevijld heb, moet je het scherpe randje (waar de standaard langs moet glijden) afronden met de platte kant van de vijl. Hiermee voorkom je dat de het plastic deel van de standaard teveel zal slijten en op den duur dan kan gaan rammelen.

Zie hieronder een paar detail foto's die ik ervan gemaakt hebt.
IMG_4210.JPG
IMG_4210.JPG (1.39 MiB) 6726 keer bekeken
IMG_4209.JPG
IMG_4209.JPG (1.3 MiB) 6726 keer bekeken
IMG_4211.JPG
IMG_4211.JPG (1.47 MiB) 6726 keer bekeken
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Dat is een mooie bruikbare handleiding! Dank daarvoor, ik ga het zeker proberen om zo de ergernissen van de zelfinklapper op te lossen.

Alternatief zou kunnen zijn dat we massaal aan Stromer een nieuwe niet-inklappende-standaard vragen tegen een sterk gereduceerd tarief. De genoemde Stromerprijs van 64 euro voor een model 2018 standaard is inderdaad absurd.
+STROMER- ST5
RenevB
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 30 jan 2018, 11:29

Direct af dealer een fixed versie laten monteren. Dankbaar gebruik gemaakt van, een van de vele forum tips :).
Gewoon zo'n degelijke in lengte verstelbare. Blijft staan als een blok, met en zonder tas.
zou wel eens de simson king kunnen zijn...
Plaats reactie