ijzerig aanloop geluid bij gewoon lopen met fiets

jgense
Pro
Pro
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 dec 2017, 07:47

Hallo
Als ik gewoon loop met de stromer aan de hand dan hoor ik een ijzerig geluid, net of iets aanloopt.
Zijn dat de remmen? Ook als ik aan een wiel draai.

Groet
Jeroen
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Waarschijnlijk wel. De ruimte tussen de remblokjes en de remschijf is bij hydraulische schijfremmen heel erg krap. Kan zijn dat er wat vuil tussen de blokjes en de schijf zit, kan ook zijn dat de rem niet helemaal lekker meer uitgelijnd staat, of dat je wiel iets scheef staat (of dat de remschijf wat verbogen is, maar jouw fiets is zo nieuw dat dat allemaal niet echt voor de hand ligt).

Als je dit zelf wilt bekijken en herstellen, dan zal ik je wel naar een how-to verwijzen. Maar je kunt er ook even mee langs je dealer gaan, die hebben het waarschijnlijk binnen twee minuten voor je opgelost.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
jgense
Pro
Pro
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 dec 2017, 07:47

Ik weet niet of het invloed heeft op mijn snelheid
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je voorwiel wel nog lekker vrij draait wanneer je er een zwengel aan geeft, dan: nauwelijks tot niet. Maar het is wel een irritant geluidje. Het gebeurt bij mijn ST2 S ook weleens, maar ik rij er rustig een week of langer mee door totdat ik tijd en zin heb om ernaar te kijken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Het kan ook zijn dat als je nieuwe remblokjes hebt, dat ze nog ingeremd moeten worden.

Zie bijv. het volgende blog: https://www.mantel.com/blog/schijfremblokken-inremmen/
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik heb het geregeld na een natte rit. Bij mij is het gewoon wat vuiligheid dat er dan blijft hangen. Na een paar keer remmen meestal vanzelf weer verdwenen.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

Ik had het ook met mijn ST1x. Vooral nadat ik met de fiets in de regen had gereden en hem liet drogen in de garage. Als ik dan 's morgens met een droge fiets wilde vertrekken, sleepten ze ook. Gewoon paar keren remmen en dan was het weg.
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Ook bij mijn Bulls af en toe, inderdaad vaak bij nat weer, maar ook bij vorst, dan blijft het vuil gemakkelijker hangen.
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Blizzard
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 97
Lid geworden op: 18 nov 2017, 19:47
Locatie: Dalen
Merk SP: Stromer ST3 sport

Een typisch schijfrem dingetje, niks om zorgen om te maken. Op mijn mtb leg ik het bij me neer, daar tjilpt en rinkelt altijd wel wat aan de remmen bij slecht weer, zo ook op mijn X. Daarom houdt ik van de velgremmen van mijn racefiets, heerlijk rustig...

Groet,

Henk
Orange 20 inch ST1X met 618 batterij. Exit, nu: ST3 sport mat zwart.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Das normaal hoor, als het regent enzo heb ik er ook last van
Plaats reactie