Winterbanden ST1X

Plaats reactie
jgense
Pro
Pro
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 dec 2017, 07:47

Hallo,

Volgende week ontvang ik mijn ST1X.
Ik wil woon werk verkeer gaan doen 14 km enkele reis maar wil de winter door fietsen.
(heb ochtend en avonddiensten dus ook op koude uren van de dag op de fiets)

Is het verstandig om de banden meteen te vervangen door winterbanden?
Zo ja welke en moet dat perse een dealer doen of kan gewoon fietsenmaker dat ook?

Graag wat advies

Groet
Jeroen
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Jeroen,

welkom op het Stromer Forum !
Alvast veel fietsgenoegen toegewenst op je St1x.

Gelijk naar je vraag: daar is een heel topic voor aangemaakt (viewtopic.php?f=8&t=92 ) maar de korte samenvatting kan ik wel geven. Ik denk ook dat ik die wel mag geven want ik heb dezelfde St1x, en dezelfde vraag gesteld 6000 km geleden (toen ik de winter-Conti's heb geplaatst) want ook ik rijd het hele jaar door wat de omstandigheden dan ook zijn.

Opmerking vooraf: banden zijn een persoonlijk iets. De ene rijder vindt de BigBen's (standaard band St1x) top; de andere vindt deze band onderpresteren in natte omstandigheden. PUUR sneeuw heb ik nog niets slechts gehoord over de BigBen's; maar wanneer is het echt puur sneeuw.
Ik noem het dan ook liever geen winterbanden maar slecht-weer banden. En dan is de Continental Top Contact Winter II Premium (https://www.continental-tires.com/bicyc ... r2-premium ) heel fijn. Alleen een ONMOGELIJKE naam....vandaar de afkorting naar winter-Conti's.

Zelf ben ik heel blij met deze band. Hij heeft me onder bizar natte en goed koude omstandigheden nooit in de steek gelaten. Zoals gezegd ben ik er nu 6000 km verder mee (na vele 1000n km's op de standaard BigBen's) en ook het slijtgedrag is niet fout. Over 4000 km doe ik foto's + update.

Mocht je voor deze band kiezen is een waarschuwing wel zo eerlijk: Stromer zelf adviseert wel deze band maar alleen de 1.9" als achterband en niet de bredere 2.2". Ik rijd WEL op de brede 2.2" en dat bevalt prima. Deze band is inderdaad best breed en als je wiel niet serieus goed gecentreerd is, zorgen de "giethaartjes" aan de band voor een langzame-doch-zekere verwijdering van je laklaag van het chassis.

DUS.......dit type band is prima voor/tegen slechte omstandigheden.
Voorop kan je direct de brede versie leggen.
Achterop theoretisch kiezen voor de smalle.
Alleen als je je banden tot 3.5 Bar oppompt en keurig weet te centreren is een brede winterslof voor de achterzijde OK. Anders kies je hier voor een smallere variant.

Sorry voor het lange antwoord. Maar het complete bandentopic is al 25 pagina's....dus dit valt best mee.

Succes en Stromer-ze,
Reinout
jgense
Pro
Pro
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 dec 2017, 07:47

Dank Reinout voor de moeite.
Ik zie nog ff door de bomen het bos niet.
Maar die band die jij aanraadt kan er ook in de zomer op blijven?
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemiddag Jeroen,

geen problemen met bos noch bomen. Dit forum biedt nu al een bizarre hoeveelheid kennis en kunde.
Maak daar gebruik van ! En dat meen ik echt serieus. Een Stromer is een prijzig artikel en als je met de praktijk kennis van anderen JOUW Stromer optimaal krijgt is dat een win-win-situatie.
Want eigenlijk vragen "we" maar 1 ding terug: DEEL JE ERVARINGEN !
Iedere gebruiker is uniek in haar/zijn wensen over gebruik, kleding, omstandigheden, etc.....maar jij zou zo maar eens HET antwoord hebben waar iemand anders naar zoekt. En daar is dit forum voor.

Zelf ben ik voornemens het hele jaar door te blijven Stromeren op de winter-Conti's. Echt 100% sneeuw blijft het nooit lang in Nederland maar sip regenweer wel. En daar excelleert de winter-Conti echt in. Heb tot op heden geen overmatig slijtagegedrag van deze band gezien dus waarom zou ik niet op deze band blijven doorstromeren het hele jaar door ?
Nou ben ik echt een uitprobeerderer en zie bv Schwalbe met een serieuze 4-seizoenenband komen. Mogelijk dat ik die eens ga proberen (ik werk bijna 2000 km/maand weg dus alles gaat wat sneller bij mij).

Geen idee waar je woont (update je profiel) maar ga eens bij je FM (= fietsenmaker) of dealer eens verschillende dingen uitproberen.
Vele Stromer-rijders kiezen al heel snel voor een BodyFloat zadelpenvering.
De St1X is een bijna natuurlijke partner voor een ShockStop stuurpen-vering.
Etc etc
Juist omdat je zo'n duidelijk statement maakt dat jij het hele jaar rond wil rijden is investeren in je fiets het overwegen waard. Je basis is goed; nu de afwerking nog.

Zonder enig commercieel oogmerk, ook niet naar de dealer toe.......kom op 29 december naar het Stromer-event in Herveld. Je zult daar vele gelijkgestemden aantreffen en ik vrees ook heel veel Stromers in diverse varianten. PROBEER ! ONDERGA ! KIES ! Ik weet zeker dat een Stromer-eigenaar je heus wel even loslaat op zijn/haar rij-ijzer om een bepaalde accessoire daadwerkelijk te voelen.

Je hebt al de stap gezet voor een serieuze fiets. Waarom zou je niet gebruik maken van de vele ervaringskilometers die al zijn gemaakt ?
Nou heb ik makkelijk praten want ik woon ongeveer 10 km van Herveld. Maar er zijn nog zat andere Stromer-dealers die je echt verder willen helpen; laat staan Stromer-rijders zelf.

Succes,
Reinout
jgense
Pro
Pro
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 dec 2017, 07:47

Helaas zijn de contis op!!
Wachten op dat ze er weer zijn of voorlopig de winterbanden van Schwalbe erop laten leggen?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou die beslissing laten afhangen van de levertijd van de Winter Conti's.

Het wordt de komende twee weken misschien wel een beetje nat, maar vriezen of sneeuwen gaat het volgens mij niet meer, en dan red je je echt wel met de Big Bens die standaard op je ST1 X liggen. Gewoon een beetje je gemak houden in de bochten.

Als het heel lang gaat duren, dan zou ik persoonlijk kiezen voor de Schwalbe Marathon GT 365:

viewtopic.php?f=8&t=92&start=10#p4171

Het is officieel een 4-seizoenenband, maar gezien het profiel kun je hier in de winter ook prima mee door. Er zijn al positieve ervaringen mee gemeld, ook in de sneeuw:

viewtopic.php?f=8&t=592#p8875
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Patrikius
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 346
Lid geworden op: 19 nov 2017, 21:41
Locatie: Friesland

Ik heb de winterconti’s uit Duitsland laten komen.
Moest er bijna twee weken op wachten.
De 2.2 versie heb ik op de ST2
Heb een proefrit gemaakt en ik ben er zeer tevreden over. Heb op hoge snelheid een stabielere grip.
Mocht je interesse hebben stuur maar een PB
En dan geef ik de site wel even door.
één gek kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden.
jgense
Pro
Pro
Berichten: 84
Lid geworden op: 17 dec 2017, 07:47

die marathons zijn prima hoor!
Profiel kan ik wel gebruiken nu met die gladde regenachtige weer op vieze fietspaden met veel taken en bladeren etc!
Plaats reactie