Problemen controller (oxideren)

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 13 feb 2018, 22:49 Eigenlijk een verhaal van too little too late voor de early adaptors, maar ik vermoed dat een nieuwe ST1X modeljaar 2018 heel wat betrouwbaarder zal zijn dan het modeljaar 2017.
En die early ST1 X adaptors dat waren er heel, heel erg veel in 2017. Daar heeft Stromer zich stevig op verkeken. Als Stromer dit vanaf nu beter aan gaat pakken, dan denk ik dat de imagoschade nog wel meevalt. Maar nog een keer een nieuw model met zulke grote verkoopaantallen, waardoor het oplossen van mogelijke problemen bijna niet meer bij te benen is (dat verwacht ik dan weer niet met de ST5, want daar zullen er maar relatief weinig van verkocht worden), en Stromer komt wel in de problemen.
Tomasj schreef: 13 feb 2018, 22:49 En de Klever is ook niet helemaal flawless. De ondersteuning is veel minder verfijnd, met een grote lag in reactie op jouw acties. En verder lijkt het display van de Klever op een Casio-uurwerk uit de jaren '90. De fiets rijdt wel erg comfortabel op die minor issues, en het algemeen ontwerp is veel makkelijker om waterbestendig te maken en houden.
Het is dus een beetje de keus tussen basic en onverwoestbaar (als de Klever dat inderdaad blijkt te zijn, maar het is vooralsnog wel mijn eerste indruk) en geavanceerd doch gevoelig zoals de Stromers. Het gaat een interessant jaar worden, en ik ben in ieder geval blij dat we enkele forumleden hebben die de concurrentie van Stromer heeft getest en nog willen gaan testen. Daar is iedereen mee geholpen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 13 feb 2018, 23:03 Het is dus een beetje de keus tussen basic en onverwoestbaar (als de Klever dat inderdaad blijkt te zijn, maar het is vooralsnog wel mijn eerste indruk) en geavanceerd doch gevoelig zoals de Stromers. Het gaat een interessant jaar worden, en ik ben in ieder geval blij dat we enkele forumleden hebben die de concurrentie van Stromer hebben getest en nog willen gaan testen. Daar is iedereen mee geholpen.
Ik vermoed dat Klever die sturing ook nog wel wat zal verfijnen. Als die betrouwbaarheid zich dit jaar bewijst zou het een flinke concurrent worden, maar het hoger verbruik gaat een nadeel blijven.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Sprinter
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2017, 14:02

Mijn nieuwe Stromer ST1-X staat nu al weer 2 weken bij de dealer.
Heb er sinds de aanschaf 3 keer op kunnen rijden waarvan 2 keer met problemen oa. uitvallen van ondersteuning en onregelmatige ondersteuning, weergave van foutmeldingen en uitvallen van de verlichting tot volledig geen ondersteuning eigenlijk een gevalletje DOA dus.

Ik maak me grote zorgen als ik dit hier allemaal zo voorbij zie komen van DHZ oplossingen met lijmpistolen tot invetten van contacten,stekkers en krimpkous. Ik betaal toch geen 5K voor een fiets om met deze ellende te worden opgezadeld.

Ik denk dat ze van Stomer uit heel snel met een degelijke oplossing moeten komen anders gaat mijn fiets direct terug naar de fabrikant.
Gebruikersavatar
Alex.slaets
Expert
Expert
Berichten: 237
Lid geworden op: 18 jun 2017, 18:01
Locatie: B-2800 Mechelen

Dat is de beste benadering, Sprinter. Niet jouw probleem en ook niet van de FM in de eerste plaats.
Ik ben hier ook doorgemoeten en je mag gerust zijn, het eindigt met een perfect werkende fiets.
Er moet iets aan de hand zijn met een bepaalde versie, productielijn, whatever, van de ST1X in een bepaalde periode. Er zijn gewoon teveel meldingen van dit soort problemen geweest. Dat is kl*t*, maar op zijn minst is het een subliem ontworpen SP en neemt Stromer zijn garantie bloedserieus.
De problemen hebben m.i. niet te maken met een slecht basisontwerp of beknibbelen op de kwaliteit van de onderdelen. Dus eens je een goed exemplaar hebt zit je gebeiteld.
Verder zou ik alle “filosofische” beschouwingen achterwege laten. Hoezeer het “waarom” van deze haperingen ons ook prikkelen en in de war brengen , eigenlijk doet het er niet toe. Je hebt betaald voor een goede fiets en die hebben ze dan ook te leveren. Als dat niet lukte van de eerste keer, dan sla je zeker een slecht figuur, maar dan moet het maar van de tweede keer, of de derde, zoals in mijn geval. Of je dat geduld wil opbrengen is jouw zaak.
ST2 983WH 2x25km woon-werk
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volledig eens met Alex.slaets.
Sprinter schreef: 17 feb 2018, 05:08 Ik maak me grote zorgen als ik dit hier allemaal zo voorbij zie komen van DHZ oplossingen met lijmpistolen tot invetten van contacten,stekkers en krimpkous. Ik betaal toch geen 5K voor een fiets om met deze ellende te worden opgezadeld.
Ik ben persoonlijk absoluut geen voorstander van dit soort lapmiddelen. Precies om wat jullie hierboven allebei zeggen: je betaalt een flink bedrag voor een Stromer, en die Stromer moet gewoon doen waarvoor hij is gemaakt: rijden.

Het is aan de dealer en aan Stromer om ervoor te zorgen dat een defect wordt opgelost, niet aan de eindgebruiker. Dus ook dealers die lapmiddelen toepassen: ik snap het, want ze doen het als service voor hun dierbare klanten, maar ik ben er niet voor. Het is aan Stromer om een product te leveren met een ontwerp dat 100% in orde is.

Ik heb overigens ook wel eens wat gehad aan mijn ST1 X, en het principe waarlangs Stromer werkt is redelijk eenvoudig: op basis van de storing en eventuele foutmeldingen wordt een bepaald onderdeel (zoals de motor, controller, trapsensor, het koplampje etc.) direct vervangen. Als een fietsenmaker een onderdeel niet op voorraad heeft, dan kan dit worden besteld bij Stromer en wordt het veelal dezelfde dag nog opgestuurd naar de dealer. Het wachten op een onderdeel hoeft dus nooit langer dan 2-3 werkdagen te duren, tenzij een onderdeel niet op voorraad is bij Stromer zelf.

Heeft de dealer aan je uitgelegd waarom jouw Stromer daar nu alweer twee weken staat? Dat vind ik namelijk buitensporig lang. Eén van de redenen dat ik nooit een enorm punt heb gemaakt van storingen aan mijn Stromer, is omdat ik altijd weer binnen een dag op weg kon.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Sprinter
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2017, 14:02

Heeft de dealer aan je uitgelegd waarom jouw Stromer daar nu alweer twee weken staat? Dat vind ik namelijk buitensporig lang. Eén van de redenen dat ik nooit een enorm punt heb gemaakt van storingen aan mijn Stromer, is omdat ik altijd weer binnen een dag op weg kon.
Het is ook voor hun allemaal vrij nieuw. probleem is dat de fiets vaak na opstarten de eerste 2 a 3 kilometer redelijk normaal rijd daarna begint het gedonder, met wegvallen van de ondersteuning en soms foutmeldingen tot gevolg.

Heeft ook wat moeite gekost om hun te overtuigen dat er iets niet in orde is. Als je een kort proefritje maakt lijkt er weinig aan de hand, echter rij je wat langer dan hangen je longen zo wat over het stuur om de 30kmpU nog te kunnen halen.
Hun beweren dat Stromer zegt dat er niets mis is met de fiets ondanks de ene na de ander foutmelding op het display wat ik een heel vreemd verhaal vind. Ik neem aan dat foutmeldingen niet voor de sier op het display verschijnen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Balen zeg, als je zo moet touwtrekken om aan te tonen dat er wel degelijk iets aan de hand is.

Stromer kan op afstand de gegevens, ook de foutmeldingen, van jouw Stromer uitlezen. Als Stromer zegt dat er niets met je Stromer aan de hand is, dan ben ik wel benieuwd hoe ze dit onderbouwen in relatie tot de foutmeldingen. Heb je daar iets over gehoord?

Heeft je dealer het probleem al wel zelf kunnen reproduceren door jouw Stromer wat langer te testen?

Weet je ook welke foutmeldingen er op je display verschijnen?

Heb je al geprobeerd of het kalibreren van de trapsensor het probleem oplost?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Sprinter
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 nov 2017, 14:02

Weet je ook welke foutmeldingen er op je display verschijnen?
Ja ik heb veel 210213 gezien en en een fout met 002 aan het einde kwam ook regelmatig ik merkte dan ook dat de boost functie dan niets meer deed en het balkje van de ondersteuning komt dan ook niet meer uit de hoek.
Heb je al geprobeerd of het kalibreren van de trapsensor het probleem oplost?
Kalibreren zorgt er soms voor dat er wat meer ondersteuning is maar het is toch niet normaal dat je op een rit van 15km 3 keer moet stoppen om te kalibreren om nog een beetje vooruit te komen.

De dealer wil de trapsensor gaan vervangen dus ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Sprinter schreef: 18 feb 2018, 00:44 Ja ik heb veel 210213 gezien en en een fout met 002 aan het einde kwam ook regelmatig ik merkte dan ook dat de boost functie dan niets meer deed en het balkje van de ondersteuning komt dan ook niet meer uit de hoek.
Doet me denken aan de combinatie foutmeldingen die je hier in dit topic ziet (als die melding met 002 op het eind toevallig Drive Error 0x210002 is):

viewtopic.php?f=8&t=425#p6997

Er lijkt geen eenduidige oplossing voor te zijn. Mocht je nog eens foutmeldingen krijgen na het vervangen van de trapsensor, maak er dan direct een foto van. Want al kan Stromer deze meldingen gewoon uitlezen, kennelijk volstaat dat in dit geval niet om Stromer/je dealer ervan te overtuigen dat er iets mis is. (Wat ik overigens echt te belachelijk voor woorden vind. Maar dan maar een foto maken dus...)
Sprinter schreef: 18 feb 2018, 00:44 Kalibreren zorgt er soms voor dat er wat meer ondersteuning is maar het is toch niet normaal dat je op een rit van 15km 3 keer moet stoppen om te kalibreren om nog een beetje vooruit te komen.
Nee, dat is absoluut niet normaal. Ik heb het in de 8 maanden dat ik mijn ST1 X had misschien twee keer moeten doen (30km enkel woon-werk), en dat was voordat Stromer een firmware update uitbracht die bijna volledig was gericht op het optimaliseren van de trapsensor. Daarna heb ik nooit meer hoeven kalibreren.

Wat eerder nog weleens gebeurde, is dat de ondersteuning problemen ging geven wanneer je bij een verkeerslicht wachtte terwijl je je voet op het pedaal laat rusten. Dit is door Stromer met een firmware update in 2017 opgelost. De meest recente firmware voor de ST1 X is SUI FW 3.4.1.4. Zit die erop?
Sprinter schreef: 18 feb 2018, 00:44 De dealer wil de trapsensor gaan vervangen dus ik ben benieuwd.
Ik ook.. Wie weet werkt het, ik hoop het in ieder geval. Laat je het ons even weten?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Ik zou ook gewoon foto's maken van de foutmeldingen. En indien de dealer voet bij stuk houdt dat er geen probleem is, aangeven dat je dan gewoon je geld terug wilt omdat het product niet aan de verwachtingen.
Je daler zou jou moeten helpen, jij bent zijn klant. Indien hij dat niet doet, is er wat mij betreft een probleem.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie