Onregelmatige Ondersteuning

Nicolas
Rookie
Rookie
Berichten: 6
Lid geworden op: 04 jan 2018, 11:31

Hallo Stromer,

Sinds midden oktober 2017 ben ik de eigenaar en gebruiker van de ST1X, mooi geld voor betaald want degelijkheid mag wat kosten zo dacht ik.
Ik gebruik mijn pedelec vooral voor het woon-werkverkeer dus elke dag 60 km en heb inmiddels de kaap van 2000 km bereikt. Maar deze week ging het even deftig mis, mijn pedelec gaf geen motor ondersteuning meer bij het vertrekken vanuit stilstand, na wat doorduwen tot een snelheid van plus minus 20 km/h schoot de ondersteuning terug aan, ook viel tijdens dit gebeuren het licht uit en de snelheidsmeter doch de display bleef branden en gaf nadien ook geen foutmelding. Eerste vraag wat gebeurt er, was het de eerste keer......opdat ik vrij technisch ben sloot ik onmiddellijk mechanische problemen uit, dit moest iets met aansturing (software) te maken hebben, maar wat? De laaste maand had hij dit nog weleens gehad maar toen viel maar even de ondersteuning weg om nadien weer dagen mooi te werken, ik moest soms ook weleens constateren dat de stabiliteit van de ECU soms te wensen had. ( achteraf gezien waren het toen regen dagen) Een telefoontje naar mijn dealer bracht mij in eerste instantie niet veel op, moest een lager vervangen worden zo zei hij mij, even binnenbrengen en klaar is kees,...ok ik leg de hoorn neer en denk daar zijn we ook geen meter mee verder, hier wordt iets verzwegen. Volgende stap, even de Forum bekijken en ja hoor, problemen met water of vocht, en ik ben geen alleenstaand geval. Even teruggebeld naar de dealer en ja hoor dat van die lager aan de motor had ik toch verkeerd verstaan en ik vermelde het vocht probleem en plotseling kreeg als antwoord Stromer is een hele goede pedelec, maar hij heeft vocht problemen en voor de rest is hij piccobello. Conclussie tijdens regendagen mooi niet gaan werken met deze fiets. Mijn volgende vraag was waar situeert zich het vochtprobleem, dus wet van de eliminatie...Luchtdrukslang even boven gehaald, fiets erbij en eerste vraag waar zou het meeste vocht tijdens een rit binnenkomen, ok gevonden onderaan kader even voor de trapas een plastieken afdichting die open staat aan de zijkanten waarachter zich een bundel van 5 of6 kabels bevinden leidend vanaf de ECU naar de motor via de binnenkant van de brug achterwiel...daar ga ik als eerst even perslucht doorjagen en vervolgens fiets testen.....hit in de roos, probleem opgelost. Omdat mijn fiets nog in garantie is en deze niet wil kwijt geraken ben ik hier gestopt naar ik vermoed zit er ergens een fiche in de buis die storingen veroorzaakt bij vocht. Dus ik even weeral terug bellen naar dealer met de uitkomst, mag hem binnen brengen wat contactolie en klaar is kees....maar niet met deze kees. Inmiddels heb ik een aangetekend schrijven gedaan naar dealer met mijn grieven en wensen er ook op aangedrongen Stromer zelf in kennis te stellen en voor een deftige uitkomst te zorgen dan wat contactolie want de oorzaak wordt hier duidelijk niet aangepakt..............conclusie 5450,00 euro betaald voor een pedelec enkel te gebruiken als het zonnetje schijnt wat logisch is want in Zwitserland rijdt men toch niet met een fiets tijdens de winter(teveel sneeuw). Nu afwachten wat ze gaan doen aan het probleem, als ze hun naam van Rolls onder de e-bikes willen aanhouden is het nu vijf voor twaalf...
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk wel dat je de pech hebt te maken te hebben met een dealer die wat vreemd doet, en de pech dat jouw ST1 X een probleem heeft dat lijkt te worden veroorzaakt door vocht. Ik las namelijk in je andere post dat je dealer een storing met de ondersteuning meende te kunnen oplossen door het vervangen van een lager (?!), een lager van de motor (?!).

In verreweg de meeste gevallen wordt dit probleem, mits inderdaad veroorzaakt door een defect aan de controller door vocht (dat zal de dealer toch eerst vast moeten stellen) opgelost door het vervangen van de controller. Zodra dat gebeurt, is Stromer automatisch op de hoogte, want jouw dealer zal de onder garantie te vervangen controller moeten aanmelden in het systeem van Stromer en jouw defecte controller gaat retour naar Stromer.

Als de controller inderdaad wordt vervangen, dan zou je daarna kunnen bekijken wat er aan preventieve maatregelen genomen kunnen worden om te voorkomen dat je hetzelfde probleem opnieuw krijgt met een nieuwe controller. Hoewel Stromer volgens mij geen voorstander is van allerlei lapmiddelen, zijn diverse dealers en ook eindgebruikers hier al wel mee bezig. Dat hou je nu eenmaal niet tegen als naast eindgebruikers inmiddels ook de dealers het gevoel krijgen dat Stromer wat dit issue betreft achter de feiten aan loopt. Dit wordt bijvoorbeeld gedaan door de controller extra te beschermen via een stuk binnenband of ander materiaal in het controllervak, het invetten van de connectoren of het aftapen/krimpkousen van connectoren. Of dit allemaal zin heeft: geen idee.

Hopelijk komt je dealer snel met een passende en blijvende oplossing. Veel succes en hou ons op de hoogte!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Helaas, na slechts de 3e dag naar mijn werk te fietsen zit ik ook al met hetzelfde probleem :bh: ... Alhoewel het niet regent ligt alles nog nat. Tot halverwege mijn traject kon ik deze ochtend goed doorfietsen, maar toen stond ik voor een verkeerslicht. Wanneer ik toen wou vertrekken merkte ik ook dat de trapondersteuning constant weg viel, en terugkwam, en opnieuw wegviel, enz. Er zit niet echt een patroon in. En dat voor de rest van mijn traject. Optrekken ging nog maar eens voorbij de 30/u had ik het vlaggen.

Er is mij echter wel iets opgevallen. In de laatste 500m moet ik een brug over, en wanneer ik die helling op fietste merkte ik dat ik volledige ondersteuning had. Eenmaal die brug over viel de ondersteuning terug weg. Er zal dus wel ergens vocht in zitten die storingen veroorzaakt, maar wanneer de fiets onder helling staat kan dat vocht dan ergens weg/uitlopen... Straks ook maar eens mijn fietsenmaker bellen en deze zaterdag binnen doen. Wel jammer natuurlijk voor zo'n fiets.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Jos
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 aug 2017, 23:16
Locatie: Gennep

Hoi Fred Draftsman,

Als je op een helling rijdt staan er ook net wat andere krachten op de koppelingssensor.
Heb je deze al eens gekalibreerd?
ST1 X sinds 22-06-2017 * S 22" * Oranje * 983Wh * 2x pw Gennep-Eindhoven vv (52 km enkel) * 10,9Wh/km@34,2km/h@4117km
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Hoi Jos,

Die koppelingssensor heb ik nog niet gekalibreerd... Dat zal ik straks voor ik naar huis vertrek eens doen. Hopelijk ligt het enkel daar aan. Merci voor de tip!
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik dacht dat de koppelsensor tegenwoordig automatisch gekalibreerd werd na het aanzetten van de bike, kan me vergissen uiteraard.
Jos
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 42
Lid geworden op: 03 aug 2017, 23:16
Locatie: Gennep

Ik weet het ook niet precies, maar bij het aanzetten is er een ander soort kalibratie.
Het 'echte' kalibreren doe je terwijl je met je volle gewicht in fietshouding op het zadel zit zonder de pedalen aan te raken. Er wordt dan gekalibreerd bij de krachten die dan op de koppelsensor staan.
ST1 X sinds 22-06-2017 * S 22" * Oranje * 983Wh * 2x pw Gennep-Eindhoven vv (52 km enkel) * 10,9Wh/km@34,2km/h@4117km
Gebruikersavatar
RHJ
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 172
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:59
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Merk SP: Stromer ST5

Gisteren tijdens het laatste deel van de ST1x-rit ook ervaren dat de motorondersteuning er niet/nauwelijks meer was.
Twee maal gestopt en gekalibreerd en daarna was alles weer in orde :)
+STROMER- ST5
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Ik dacht ook dat die kalibratie automatisch ging bij het aanzetten van de fiets... Maar goed, gisterenavond na het aanzetten via het menu eens gekalibreerd en heb niet echt problemen ondervonden.
Jos schreef: 12 jan 2018, 09:19 Het 'echte' kalibreren doe je terwijl je met je volle gewicht in fietshouding op het zadel zit zonder de pedalen aan te raken. Er wordt dan gekalibreerd bij de krachten die dan op de koppelsensor staan.
Is er dan een verschil als je kalibreert terwijl je niet op de fiets zit? Dan zitten er toch ook geen krachten op de koppelsensor?

Had wel het gevoel dat ik meer moeite moest doen om boven de 40/u te komen, maar zal wel aan mij gelegen hebben :s Zal dit weekend eens wat ritjes maken en dan zie ik wel.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Draftsman schreef: 12 jan 2018, 10:00 Is er dan een verschil als je kalibreert terwijl je niet op de fiets zit? Dan zitten er toch ook geen krachten op de koppelsensor?
Dat heb ik zelf nog niet nagekeken maar kan je zelf makkelijk controleren, zet in het service menu de uitlezing van je TMM sensor even op en bekijk de waarde als je er niet opzit, ga er vervolgens opzitten, als de waarde wijzigt weet je het :cool2: .

Bij mij ligt de onbelaste waarde rond de 1,33Volt dacht ik
Plaats reactie