Onregelmatige Ondersteuning

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Draftsman schreef: 12 jan 2018, 10:00 Is er dan een verschil als je kalibreert terwijl je niet op de fiets zit? Dan zitten er toch ook geen krachten op de koppelsensor?
Als je je Stromer aan zet, doe je dit dan wel zonder druk op de pedalen totdat het kleine verbodbordje op de display uit gaat? Dat is van groot belang. Anders kun je ook gedoe krijgen met de ondersteuning.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Mijn Stromer zet ik altijd aan nog voor ik er op zit. Dus ik sta er naast en kom er voor de rest niet aan...
Daarmee dat ik het mij af vroeg of er verschil is tussen er wel of niet opzitten terwijl je kalibreert.
Jos schreef: 12 jan 2018, 09:19 ... terwijl je met je volle gewicht in fietshouding op het zadel zit zonder de pedalen aan te raken...
Of je er nu op zit, zonder de pedalen aan te raken, of er gewoon naast staat maakt toch niet uit? Of moet je in beweging zijn terwijl hij kalibreert? In dat geval snap ik dat je er met je volle gewicht op moet zitten :)
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Draftsman schreef: 12 jan 2018, 14:23 Mijn Stromer zet ik altijd aan nog voor ik er op zit. Dus ik sta er naast en kom er voor de rest niet aan...
Daarmee dat ik het mij af vroeg of er verschil is tussen er wel of niet opzitten terwijl je kalibreert.
Zo doe ik het inderdaad ook, ik wacht totdat-ie volledig is opgestart en dan pas hang ik mijn tas eraan en stap ik op. Ik denk ook dat het waarschijnlijk voldoende is als je de pedalen niet aanraakt, maar ach: fiets aan zetten in de tuin en dan rustig eerst de voel afsluiten, en klaar is-ie al. (Al start de ST2 S trouwens een stuk langzamer op dan mijn eerdere ST1 X.)

Ik weet niet wát de Stromer precies doet bij het opstarten, en of dan een andere kalibratie is dan het kalibreren via het OMNI menu, ik doe het maar gewoon braaf.
Draftsman schreef: 12 jan 2018, 14:23 Of je er nu op zit, zonder de pedalen aan te raken, of er gewoon naast staat maakt toch niet uit? Of moet je in beweging zijn terwijl hij kalibreert? In dat geval snap ik dat je er met je volle gewicht op moet zitten :)
Als je de Stromer kalibreert via het OMNI menu, dan zegt het menu inderdaad dat je op je zadel moet gaan zitten en de remmen en de trappers moet ontlasten. Ik snap ook niet waarom ik er niet naast zou mogen staan. Bovendien: ik kan niet eens met mijn voeten bij de grond als ik op het zadel zit..

Daarnaast kalibreert de Stromer ook nog wel eens automatisch en zonder dat we dat merken tijdens het rijden. Dan gebeurt het dus inderdaad met druk op de pedalen, maar deze optie kunnen wij niet zelf aansturen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Maar over die laatste optie: er zijn problemen geweest met de ondersteuning van de ST1 X bij optrekken na een rood stoplicht. Dit gebeurt als je bij het stoplicht staat te wachten met je voet rustend op het pedaal. Als er nét dan even gekalibreerd wordt, dan is het daarna mis met de ondersteuning. Ik heb op mijn woon-werk route van 30km exact één stoplicht, en dat staat altijd op rood, dus het was bij mijn ST1 X om de haverklap prijs.

Dit probleem is eind augustus vorig jaar door Stromer opgelost met een firmware update, dus je zou ook nog kunnen nakijken of je wel de laatste firmware hebt: SUI FW 3.4.1.4.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
buco

Stromeur schreef: 12 jan 2018, 21:24 Als je de Stromer kalibreert via het OMNI menu, dan zegt het menu inderdaad dat je op je zadel moet gaan zitten en de remmen en de trappers moet ontlasten. Ik snap ook niet waarom ik er niet naast zou mogen staan. Bovendien: ik kan niet eens met mijn voeten bij de grond als ik op het zadel zit..
Ik vermoed omdat dan de Stromer dan met grotere waarschijnlijkheid helemaal rechtop staat?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik denk inderdaad dat je daar helemaal gelijk in hebt. Ik heb nog nooit problemen gehad met de trapsensor en mij Stromer staat tijdens het opstarten altijd scheef, want op de standaard, dus kennelijk kan het (nu) geen kwaad. Maar mocht ik eens trapsensor-issues krijgen, dan zal ik daar zeker op gaan letten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Stromeur schreef: 12 jan 2018, 21:28 Maar over die laatste optie: er zijn problemen geweest met de ondersteuning van de ST1 X bij optrekken na een rood stoplicht...
Ik vermoed dat het in mijn geval daar inderdaad aan gelegen had. De ondersteuning viel weg nadat ik aan een verkeerslicht stond te wachten, met voet op het pedaal. Maar aangezien het die dag ook nog nat lag dacht ik dat het ook daar aan kon liggen, gezien de vele problemen met vocht...
Stromeur schreef: 12 jan 2018, 21:28 Dit probleem is eind augustus vorig jaar door Stromer opgelost met een firmware update, dus je zou ook nog kunnen nakijken of je wel de laatste firmware hebt: SUI FW 3.4.1.4.
Deze FW heb ik inderdaad op mijn ST1x staan, althans volgens mijn OMNI app...
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Draftsman schreef: 13 jan 2018, 17:07 Ik vermoed dat het in mijn geval daar inderdaad aan gelegen had. De ondersteuning viel weg nadat ik aan een verkeerslicht stond te wachten, met voet op het pedaal. Maar aangezien het die dag ook nog nat lag dacht ik dat het ook daar aan kon liggen, gezien de vele problemen met vocht...
Je dealer kan via het servicemenu de foutmeldingen bekijken. Stromer kan deze ook op afstand uitlezen. Dat zijn er meer dan de eventuele foutmeldingen die jij normaal in je OMNI te zien krijgt. Aan de hand daarvan kan bepaald worden waar het probleem in jouw geval zit, en kan de oorzaak hopelijk worden gevonden.

Als het probleem zich, ondanks het feit dat je de juiste firmware hebt, inderdaad alleen voordoet na wachten met je voet op een pedaal, en je voelt dat de ondersteuning binnen een paar 100 meter/enkele minuten weer wordt "opgepakt" (dat had ik met mijn ST1 X, na de FW update was het weg), dan zou ik het persoonlijk bij de TMM sensor zoeken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Foutmeldingen heb ik nooit gekregen (of toch niets van gezien op het schermpje) , en het is tot nu toe gelukkig maar bij die ene keer gebleven... Die kalibratie via het OMNI menu heeft geholpen. Zal wss wel een zwak moment geweest zijn :) En voor die ene keer vind ik het niet echt de moeite om bij mijn dealer langs te gaan. Als ik, tot ik mijn nieuwe batterij heb, geen problemen meer heb dan meld ik het wel even wanneer ik er om ga ;)
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 23015
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Snap ik, weg = weg. Ik noemde dat in de tijd dat ik nog allerlei elektrotechnica repareerde "een krom voltje".
Draftsman schreef: 16 jan 2018, 20:34 Foutmeldingen heb ik nooit gekregen (of toch niets van gezien op het schermpje)
Naast de foutmeldingen die je mogelijk op de display ziet, worden er ook meldingen opgeslagen in het servicemenu. En dat zijn er veel meer dan dat je op de display te zien krijgt. Stromer gebruikt deze meldingen om op afstand te analyseren wat mogelijk de oorzaak van een probleem is. Superhandig, maar ook voer voor hypochonders: in het servicemenu van mijn ST1 X stonden vele tientallen meldingen, terwijl mijn bike reed als een zonnetje.

Dus dat kan ook :hy:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie