Nieuwe ketting kiezen

Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Hallo,

Ik heb ook de FSA quick-link als standard gekregen op mijn ST1X.
Ik heb nu 1200km op de teller.
Ik heb gemerkt dat soms oor ik een ‘clac’ als ik rijd op de kleine tandwiel.
Ben niet zeker dat ik trap door of niet.
Ik vind ook dat het geluid van de ketting is hoger.
Dus heb ik beslist om een ‘chain tool checker’ van Parktool, ik heb gekozen voor de CC2-2.
Ik heb mijn ketting juist opgemeten, die zit nu over de 0.5% van slijtage.
Volgens Parktool moet die vervangt worden (je kunt tot 0.75% gaan als je een 6-7-8 speed ketting heeft).
Ik heb mijn ketting super goed onderhoud met Shimano PFT olie en bijna nooit in de regen gegaan (volledig gekuist en ontvet elke 200km).
Ik denk dat ik zal nu een betere ketting ga opbouwen, ik heb een Shimano 11 speed Ultegra gekocht.
Maar ik vind toch dat 1200km op de FSA ketting is niet veel :roll:
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1052
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Pumpkin rider schreef: 07 feb 2018, 08:11 Hallo,

Ik heb ook de FSA quick-link als standard gekregen op mijn ST1X.
Ik heb nu 1200km op de teller.
Ik heb gemerkt dat soms oor ik een ‘clac’ als ik rijd op de kleine tandwiel.
Ben niet zeker dat ik trap door of niet.
Ik vind ook dat het geluid van de ketting is hoger.
Dus heb ik beslist om een ‘chain tool checker’ van Parktool, ik heb gekozen voor de CC2-2.
Ik heb mijn ketting juist opgemeten, die zit nu over de 0.5% van slijtage.
Volgens Parktool moet die vervangt worden (je kunt tot 0.75% gaan als je een 6-7-8 speed ketting heeft).
Ik heb mijn ketting super goed onderhoud met Shimano PFT olie en bijna nooit in de regen gegaan (volledig gekuist en ontvet elke 200km).
Ik denk dat ik zal nu een betere ketting ga opbouwen, ik heb een Shimano 11 speed Ultegra gekocht.
Maar ik vind toch dat 1200km op de FSA ketting is niet veel :roll:
Kijk eens hier in dit topic:

viewtopic.php?f=8&t=306&hilit=Ketrting+slaat+door

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Bedankt voor U bericht Lamkram!
Die topic vind ik heel interessant.
Ik heb voor de eerste keer mijn achterwiel uit gehaald en heeft inderdaad iets gevonden.
Mijn cassette had een beetje speling dus ben ik naar mijn dealer geweest (ik wacht nog voor de gereedschappen om mijzelf te kunnen doen).
Die kleine speling is normaal volgens mijn dealer, de cassette zit absoluut vast op het wiel.

Maar waar van komt dat geluid dan?
Dat kon de dealer niet antwoorden,…

Maar wat ik heb opgemerkt, als ik thuis kwam, is dat de FSA quick link heeft inderdaad veel speling.
Te veel speling, ik heb die speling opgemeten met een schuifmaat en vind daar dat er is 0.4mm verschil in afstand tussen de rollen.
Die afstand tussen twee rollen is 12.7mm (1/2”) en de rol diameter is 7.94mm (5/16”) dus moet ik 4.76mm vinden.
Ik heb wel kunnen zien dat er is en serieuze speling van de rol zelf, je kunt die bij hand bewegen.

Ik ben bijna 99% zeker dat ik trap door als de quick link komt op de kleine 11 tandwiel.
Deze week-end zal ik mijn nieuwe vier saison banden monteren maar ook een nieuwe ketting opzetten.
Als ik dan geen ‘clac’ niet meer heeft, dan komt het wel van de FSA ketting en missing link.

Nog een vraagje voor jullie, waar kan ik het kleine 11 tandwiel kopen?
Wat is de shimano partnumber van dit stuk?
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
pcrispey
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 feb 2018, 08:49

Voor 11 speed .
11 tandwiel voor SLX en XT part nummer: Y-1RK11000

https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p57704/


Voor 10 speed
Y-1YR11100
https://www.bike-components.de/en/Shima ... ch-p58392/
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1052
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Gisteren deze erop gezet, ketting sloeg door en ik ben opzoek naar de juiste cassette dus even alleen het 11fje vernieuwd en geen ketting. Loopt ietsjes rauw maar wordt al snel minder.

http://s.aliexpress.com/qi2aq2QZ

Iets meer dan 2 euro incl. Verzendkosten.
9CFB50F0-1C6B-41AB-BC79-A46AED827B89.jpeg
9CFB50F0-1C6B-41AB-BC79-A46AED827B89.jpeg (1.23 MiB) 5902 keer bekeken
Links het oude 11fje.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Ik was natuurlijk super curieus om te weten als ik geen door slaatende ketting zou krijgen.
Ik ben direct voor een proef ritje van 10km gegaan.

En,… nu is het nog veel erger!!!
Ik trap door voor elke 100m maar allen op het kleinste 11 tandwiel (en dat gebeurt iedere keer op de quick-link).

Ik begrijpt het helemaal niet, ben al een keer geweest met mijn achterwiel na de dealer en die is fijn volgens hem.
Hier is een foto van het kleine tandwiel, ik denk niet dat die versleten is (op de teler heb ik alleen 1200km).
Ik heb de achter derailleur goed bekeken maar zie geen slechte instelling (misschien de ‘’low limit screw’’ die heb ik nog niet zelf geregeld).
De ‘’B screw’’ is fijn gezet en de derailleur werkt heel goed.

Nu heb geen idee van wat ik kan zelf doen om die probleem op te lossen.
De enige oplossing is nu terug naar de dealer met mijn fiets (maar dat is 2 uren met de auto rijden :? ).
Bijlagen
20180211_124837.jpg
20180211_124837.jpg (253.89 KiB) 5861 keer bekeken
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
pcrispey
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 feb 2018, 08:49

Best is altijd de cassette en ketting samen te vernieuwen.
En opletten dan je een 11 speed ketting op een 11 speed cassette legd.

Je kan eens kijken als de quick link over de 11 loopt wat er dan gebeurd.
Maar ik denk dat je best een volledig nieuwe cassette en ketting laat plaatsen.
KimG
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 14 okt 2017, 07:39
Locatie: Stabroek (België)

Pumpkin rider schreef: 26 feb 2018, 08:54 Ik was natuurlijk super curieus om te weten als ik geen door slaatende ketting zou krijgen.
Ik ben direct voor een proef ritje van 10km gegaan.

En,… nu is het nog veel erger!!!
Ik trap door voor elke 100m maar allen op het kleinste 11 tandwiel (en dat gebeurt iedere keer op de quick-link).

Ik begrijpt het helemaal niet, ben al een keer geweest met mijn achterwiel na de dealer en die is fijn volgens hem.
Hier is een foto van het kleine tandwiel, ik denk niet dat die versleten is (op de teler heb ik alleen 1200km).
Ik heb de achter derailleur goed bekeken maar zie geen slechte instelling (misschien de ‘’low limit screw’’ die heb ik nog niet zelf geregeld).
De ‘’B screw’’ is fijn gezet en de derailleur werkt heel goed.

Nu heb geen idee van wat ik kan zelf doen om die probleem op te lossen.
De enige oplossing is nu terug naar de dealer met mijn fiets (maar dat is 2 uren met de auto rijden :? ).
Je bent toch zeker dat de quick-link goed gesloten is ? Ik gebruik voor een 11sp-ketting meestal een speciaal tangetje om de quick-link te openen en te sluiten. Kan je evt. een detailfoto plaatsen van de quick-link gemonteerd op de ketting. ?

Mvg

Kim
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

En dat je de juiste Quick-link gebruikt (11sp) voor 11 speed ketting.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Pumpkin rider
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 60
Lid geworden op: 25 jan 2018, 07:11
Locatie: Limal Belgie

Groot bedankt voor U berichten en help.
Het is een Shimano CN-HG701-11 met een Shimano Quick-link SM-CN900-11 dat ik heb opgelegd op mijn ST1X.
De lengte is als de originele FSA ketting, 120 links (quick-link inclusief).

Ik heb wel de Parktool Quick-Link Pliers gebruikt om de Shimano Quick-Link te kunnen opzetten.
En je moet inderdaad wel een beetje kracht daar opzetten om die te kunnen dicht doen.
Dus ik denk niet dat de oorzaak een slechte montage is of en compatibiliteit probleem is.

Het moet zijn dat het kleinste 11 tandwiel al versleet is, dat is niet zichtbaar maar dat is de enige verklaring denk ik.
Ik heb hier in een andere topic geleest: Don’t break a winning team!
Ik zal dus heel simpel de originele FSA ketting terug opzetten, met die had ik juist een kleine ‘clac’ elke 20km of zo, niet zo erg dus.

Ondertussen zal ik een paar kleine 11 en 13 tandwielen kopen en ook het gereedschap om de cassette te kunnen los maken, die heb ik nog niet hier liggen.
Ik ben aan twijfelen al ik zal die https://www.parktool.com/product/sprock ... 0Freewheel
of die https://www.parktool.com/product/chain- ... 0Freewheel of die https://www.parktool.com/product/sprock ... 0Freewheel krijgen.

We gaan wel zien hoe lang ik zal zo kunnen fietsen met de originele ketting.
Die is nu 0.5% versleten, als die de 0.75% aan komt, vervang ik de ketting en kleinste tandwiel.
Het lijkt dat de koud weer is bijna weg dus volgende week terug stromeren 
Pumpkin 20’’ ST3 983Wh – Thule Shield S
34km enkel
Plaats reactie