Nieuwe ketting kiezen

ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

Ben aan het uitkijken voor een nieuwe ketting voor mijn ST1x. Nu ligt er nog de originele op, een FSA n11. Bestel ik best dezelfde of zijn er betere alternatieven te vinden?

Bart
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1056
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 55.000

Ik lees in het topic over een andere cassette dat de ketting van de ST1X geen quick link heeft. Afgelopen week heb ik mijn ketting gecontroleerd en was opzoek naar de schakel waar de ketting aan elkaar was geponst. Die kon ik niet vinden maar wel een quick link. Dus mijn fiets is dus standaard afgeleverd met een quick link.

Omdat ik lees dat sommige dit een zwakke verbinding vinden vraag ik mij af of dit iets nieuws is van Stromer,

Zijn er meer lezers met standaard een quick link?

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
ST1x-er
Pro
Pro
Berichten: 88
Lid geworden op: 31 mei 2017, 16:09

Mark,
Ik heb ook zo'n quick link, ketting is nog origineel (fiets is van juni 2017) Tot nu toe geen probleem mee gehad en al meermaals uit elkaar gehaald (1 x per week) om ketting te poetsen.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Met mijn jaren prullen aan fietsen is mij altijd verteld geweest dat als de ketting aan vervanging toe is dat meestal de rest er niet veel beter uit ziet (casette etc). Is dit een fabeltje want bij mij is dit door de jaren heen meestal wel juist geweest.

Ik dacht dat de ketting door normale slijtage inwerkt op de tandwielen en visa versa waardoor bij het leggen van een nieuwe ketting de boel gewoon niet lekker meer loopt doordat de nieuwe ketting niet mooi op de ingewerkte tandjes ligt.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt.

Tenminste, als je de ketting helemaal aan gort hebt gereden. Dan kun je het beste ook de cassette vervangen. Als je de ketting vervangt voordat-ie echt op is en de cassette is nog goed, dan kun je ook alleen een nieuwe ketting nemen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Ik ben toch van plan om bij deze aankoop de ketting beter in de gaten te houden :cool2: :mrgreen:
Gebruikersavatar
MRIG
Runner-up
Runner-up
Berichten: 16
Lid geworden op: 24 mei 2017, 21:17

ik zie nu dit draadje in het forum, ik heb gisteren een missing-link tang gekocht,
zodat ik de ketting eenvoudig kan openhalen,
ik kende het bestaand van dit type ketting nog niet,
sinds augustus rijd ik op de ST1X en er zitten nu ruim 2500 kilometers op,
en heb tot nu toe nog geen problemen met de ketting of cassete,
wel heeft mijn dealer een schakel verwijderd omdat ik doorgaans op de kleinste vier tandwielen fiets
dit met als doel slijtage te verminderen t.a.v de derailleur tandwieltjes
de derailleur neemt een andere stand aan geleidt de ketting meer
ik onderhoud de het geheel met T9 van boesshield
(http://www.boeshield.nl/fiets/)

(by the way, de GPRS geeft gemiddeld zo'n 2% teveel aan kilometers vergeleken met mijn sporthorloge)
stromer ST1X 20" wit | 814Wh | bodyfloat Kinekt seat post 2.0 31.6 MM | handvatten Ergon GP2 L
whiteSTx1
Rookie
Rookie
Berichten: 8
Lid geworden op: 03 nov 2017, 09:06

- Na 3500 km op de st1x en de originelle casette (m7000) en ketting (fsa inc. missing link) begon de ketting door te trappen. Het bleek dat er op het kleinste, 11 tand's tandwieltje bramen zitten. Ik heb deze 3500 km gesmeerd met Squirt wax, ik vermoed dat het hieraan lag aangezien dit spul als het ware niet 'smeert' maar wel de boel goed schoon houd. De vorm van de tandjes waren absoluut nog niet puntig en niet versleten

- vervolgens klein tandwieltje vervangen + weer de fsa ketting weliswaar een nieuwe en gesmeerd met een Motip cycling chain oil sport 250. ik ben niet tevreden over dit vuil aantrekkende spul, bovendien is het te dun en spat het na goed intrekken en afdoen nog steeds op fiets en mogelijk op je kleding.

- Binnenkort ga ik een KMC ketting inc. missing link monteren en dan smeren met t9 b
Boekhield, ben benieuwd
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

Ik rijd op een ketting van KMC, de X11SL 11 SPEED SUPER LIGHT SILVER, Het is een 11-speed ketting vanwege de grote krachten op de ketting, alhoewel de ST2 een 10-speed cassette heeft. De X11SL heeft een breuklast van 1020 KgF, terwijl de X10SL slechts 300 KgF doet. De missing link wordt standaard bijgeleverd.
Jan-Willem Wisselink
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 701
Lid geworden op: 27 jul 2017, 14:10
Locatie: Utrecht
Merk SP: Stromer ST1x (2019)
Km-stand: 6313

Na 3400km ben ik begonnen met ketting wisselen. Om de 500km andere ketting erop. Heb 2 KMC's gekocht en heb er altijd 1 net schoon & gevet paraat om te wisselen. De KMC die ik heb is wel de zware versie, maar vanwege het feit dat de motor achter zit zou een lichte ketting ook gewoon moeten kunnen. Als je een middenmotor hebt, dan komt jou kracht + die van de motor via de ketting op je cassette. In dat geval moet je de zware versie hebben. Bij de stromer heb ik mijn twijfels of het moet, maar in het kader van Robuster = Beter, heb ik de zware variant maar gekozen.

Bij mij is trouwens het kleinste blad na 3400km ook gaar en trapt door. Maar ik fiets het meest in de 1 na kleinste, dus ik trap die ook nog even aan gort voordat ik mijn cassette vervang :)
Stromer rijder sinds augustus 2017.
Stromer ST1x (2019) - 10147km - Top Contact - Ergo - Kinekt - 2x983Wh
Stromer ST1x (2017) - 21.371km - Top Contact - Ergo - Thudbuster large - 1x813Wh
Woonwerk: 58km enkel / 116km retour.
Plaats reactie