Afstand achterband ten opzichte van het frame

Plaats reactie
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Deze week begon me op te vallen bij mijn ST1x dat de achterband redelijk dicht bij het frame komt. Enkel aan de linkerkant (dus de kan van de schijfrem). Aan de andere kant is er veel meer ruimte. Voor de rest heb ik hier geen last van en fietst de fiets als een speer.

Nu vraag ik me af of dit normaal is of als ik hiermee beter even tot bij de dealer ga?

Afbeelding

Kan iemand op zijn ST1x eens kijken als dit bij hem/haar ook zo is?
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Jawel,

heb ik ook.
Bij mij is de oorzaak ook heel eenvoudig: aan een zijde van het spatbord hangt altijd de zeer zware fietstas dus heeeeeeel langzaam zakt het daar in waardoor het spatbord bijna tegen het wiel aankomt.
De remedie is bij mij reuze simpel: even de bagagedrager/spatbord weer terug op niveau brengen.

Echt bezopen hard draai ik de schroef niet aan; veel te bang dat ik de schroefdraad of de schroef beschadig. Ik ben me er dus van bewust dat deze handeling daarmee onder regelmatig terugkerend onderhoud zal vallen.

Grtz, Reinout

((excuseer: ik had niet goed gelezen....het gaat over de afstand frame-band en niet spatbord-band))
Laatst gewijzigd door Reinout-ST3 op 30 sep 2017, 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Bij mijn ST1 X zit de band aan de remzijde ook iets dichter bij het frame dan aan de derailleurkant. Het is millimeterwerk, maar er is verschil. Hier de mijne:

20170930_153528.png
20170930_153528.png (4.12 MiB) 3286 keer bekeken

Ik durf je niet te zeggen welke afstand tot het frame voor Stromer binnen spec ligt, je dealer moet dat wel kunnen vertellen.

Een wiel dat niet helemaal goed is uitgelijnd kan verschillende oorzaken hebben (frame, as, breedteslag, spaakspanning ...). Ik zou ermee langs de dealer gaan. Zij kunnen m.b.v. een wielrichter nakijken hoeveel de afwijking is, of dit binnen spec valt en zo nee, hoe het moet worden opgelost.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Reinout-St1x schreef: 30 sep 2017, 15:41 Bij mij is de oorzaak ook heel eenvoudig: aan een zijde van het spatbord hangt altijd de zeer zware fietstas dus heeeeeeel langzaam zakt het daar in waardoor het spatbord bijna tegen het wiel aankomt.
Dat is inderdaad (en helaas) inherent aan de keuze van Stromer om de bagagedrager op het achterspatbord te laten steunen. Ik denk dat Stromer, mede om die reden, in een later stadium is gaan aangeven dat de maximale belastbaarheid van de bagagedrager 17kg is.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jo-ST1x
Runner-up
Runner-up
Berichten: 10
Lid geworden op: 31 aug 2017, 21:44

Ik heb dit ook gehad nadat ik een nieuw achterwiel had gekregen. Mijn dealer heeft dit opgelost door de spanning op de spaken aan te passen. Hij vertelde dat dit wel meer voorkwam. 10 minuutjes werk.
Jan S
Runner-up
Runner-up
Berichten: 11
Lid geworden op: 12 jul 2017, 17:26

Ook ik heb hetzelfde "euvel". Weet eigenlijk niet of dit normaal is en gewoon zo hoort. Heb dit al vanaf de aanschaf van de fiets. Inmiddels 1400 km mee gereden. Heb het nog niet als problematisch ervaren en houdt het een beetje in de gaten of er ook verandering in de afstand band/vork komt.
Gebruikersavatar
pclaerhout
Pro
Pro
Berichten: 71
Lid geworden op: 31 mei 2017, 13:47
Locatie: Beernem, België

Net bij de dealer langsgeweest en na het bijstellen van de spaken ziet het er al veel beter uit :-)
Plaats reactie