Defecte motor

JondeSTX
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2017, 14:01

Minder nieuws hier,
na m'n eerste platte band (3000km afgelegd), na wat getwijfel m'n fiets bij de plaatselijke fietsenmaker (niet m'n verkoper, die is even rijden van thuis uit...) binnengebracht voor simpel herstel (ik heb de tijd, kennis én tools momenteel zelf niet). Hij zag het zeker zitten, geen probleem (is ook gewoon van aan elektrische fietsen te werken, juist stromer niet maar dat is geen probleem voor een gewoon herstel van een achterband!). Ik wees hem op de bekabeling van de motor en vroeg daar zeker mee op te letten, ik moest er niet mee inzitten!
2dagen later terug gaan oppikken, de achterband prima hersteld, "ik zie wel een foutcode ..., je zal moeten langsgaan bij je verkooppunt ..." Grommel grommel, ik had het kunnen weten ...

Bij m'n verkoper aangekomen redelijk snel slecht nieuws, de hersteller had het wiel niet exact goed teruggeplaatst, mogelijk zat er een kabel wat geklemd, resultaat: "uw motor is helemaal kapot"!!! (hoe dit kan is me niet duidelijk maar kom)
Daar gaan we dan, een zéér dure herstelling dus (nieuw achterwiel, zal zeker meer dan 1000€ kosten, ...)
Ik voel de bui al hangen, m'n verkoper wil wel luisteren bij stromer naar garantie (maar zij hebben de fout hier niet gemaakt), de hersteller trekt onmiddellijk in de verdediging "het kon toch ook al defect zijn voor de herstelling!"
Enfin, we wachten op antwoord van stromer, ondertussen m'n eigen verzekeraar al ten rade gevraagd, ik vrees dat er heel wat discussiepunten zitten aan te komen.

Momenteel dus 'fietsloos', nu moet ik wel met de wagen gaan werken!
Onzekerheid over de termijn van herstelling
Onzekerheid over wie voor de kosten moet opdraaien.

Het advies van m'n dealer: liever nooit zelf of iemand anders het wiel laten uithalen, liever nog gebruik maken van een 'worst-binnenband' als noodoplossing, de dealer zelf plaatst dan wel een goede als ik tijd heb...

wordt vervolgd,
een mindere dag voor mij in elke geval!
Hopelijk ben ik snel terug op 2 wielen, hopelijk kan stromer en m'n dealer me snel verder helpen ...

Jonas
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ai wat een akelige situatie. En iedereen gaat nu natuurlijk naar iedereen wijzen...

Heeft jouw ST1 X het busje om de achterwielas waarvan je hier de foto's ziet?

Ik vraag dit, omdat het zonder dat busje inderdaad mogelijk is om het achterwiel verkeerd terug te plaatsen, met risico op storingen en defecten. Zodra Stromer hierachter kwam zijn alle dealers geïnformeerd en zij hebben busjes ontvangen om om de achterwielas van de door hen verkochte ST1 X-en te zetten. Met dit busje zou het niet meer mogelijk moeten zijn om het achterwiel verkeerd terug te zetten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JondeSTX
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2017, 14:01

Ik dacht van wel,
ik zag in elk geval een zilverkleurig ringetje zitten, mocht die er niet zitten zou alles zwartgekleurd zijn dacht ik hé?
Ik ga ervan uit dat m'n dealer hiervan op de hoogte is, het zou voor mij in elk geval de kans op garantie verhogen mocht het er nog niet gezeten hebben hé...
Misschien morgen toch eens bellen en navragen of het er zat of niet ...

Jonas
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Foutcodes laten uitlezen bij de dealer, samen met een tijdslijn (als dat al kan, maar dat weet die fietsenmaker niet natuurlijk)en daarmee naar de fietsenmaker gaan en hopen dat hij zijn fout toegeeft.
Wel een beetje flauw van de FM dat hij zijn fout niet wil toegeven. Maar ja jij zit wel mooi met de gebakken peren...

Ook wel vreemd dat uw motor helemaal kapot is, is niet enkel de kabel geplet of beschadigt
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
JondeSTX
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2017, 14:01

dat van de foutcodes zal ik onthouden voor moest 't effectief een zaak worden! Ik hoop voorlopig van niet!
Bedankt voor de tip...
Vond het in elk geval ook een erg zwakke reactie van hem, maar ja, met discussieren komen we nergens vrees ik. Dat laat ik dan wel aan m'n verzekeraar over als 't nodig is.

Ik verschoot toch ook wel dat een verkeerde terugplaatsing blijkbaar zo makkelijk kan leiden tot een compleet defecte motor, voor mij is 't in elk geval duidelijk dat ik zeker NOOIT zelf aan 't achterwiel zal komen!

De technische kant van het defect werd me niet echt goed uitgelegd, ik weet dat hij wat metingen deed op de connectors van de motor en dat ze uit die foute waarden konden concluderen dat hij morsdood is ... :bh:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Klopt, de as is zwart als dit busje er niet zit (en een stuk smaller ook).

Het is de vraag of het die fietsenmaker te verwijten is, als dat busje er nog niet op zat. Het uitnemen van het achterwiel is iets dat wij als eindgebruikers mogen doen van Stromer, het staat immers gewoon in onze gebruikershandleiding. Maar zonder dat busje bestaat het risico dat we het wiel, zonder dit zelf te weten, verkeerd terugzetten (en dat beschouw ik toch echt als een ontwerpfout van Stromer, al zien ze dat zelf wellicht anders).

Maarja, zodra bij het uitnemen van het wiel door onkunde schade door wordt veroorzaakt aan andere onderdelen van de fiets (in dit geval dus de motor), is maar zeer de vraag hoe Stromer dit zal beoordelen. Mij lijkt dat je Stromer dealer na het beoordelen van de schade precies aan jou moet kunnen vertellen wat er verkeerd is uitgevoerd en welke schade dit heeft veroorzaakt. Als dit mijn fiets was, dan zou ik echt exact willen weten wat er is gebeurd.

Ik denk dat hopen op coulance/garantie van Stromer je beste optie is.

Lukt dat niet, dan zou ik de fietsenmaker aansprakelijk stellen voor de veroorzaakte schade. Je hebt je Stromer immers binnengebracht met een lekke band. Van een foutmelding was op dat moment geen sprake. Als de fietsenmaker een foutmelding zag vóórdat hij met je ST1 X aan de gang ging, dan had hij dit probleem direct aan je moeten melden. Hoor je dit pas bij het afhalen van de fiets, dan zou ik gaan denken dat deze foutmelding helaas bij die fietsenmaker is ontstaan tijdens het herstellen van de band.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
JondeSTX
Pro
Pro
Berichten: 57
Lid geworden op: 03 jun 2017, 14:01

Bedankt voor de antwoorden en de hulp!
Apprecieer ik enorm en helpt me zeker bij het opstellen van m'n strijdplan!

Ik onthoud voorlopig
- dat het buisje een cruciale rol kan spelen ifv garantie
- m'n hersteller ondanks goede bedoelingen, toch zwaar in de fout gegaan is
- dat het optreden van de foutcode zéker bij de hersteller begonnen is, dit kan mogelijks ook bewezen worden na uitlezen
-dat ik geen zin heb in procederen maar zo snel mogelijk terug wil fietsen!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Vooral dat laatste lijkt me inderdaad de juiste insteek :ay

Heel veel succes en hopelijk is je Stromer in ieder geval weer snel hersteld!
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tony Mb schreef: 20 sep 2017, 21:20 Ook wel vreemd dat uw motor helemaal kapot is, is niet enkel de kabel geplet of beschadigt
Een kabel met sluiting kan hele rare dingen veroorzaken in de hele keten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Stromeur schreef: 20 sep 2017, 21:45 Een kabel met sluiting kan hele rare dingen veroorzaken in de hele keten.
Klopt maar dan zit de sluiting in de kabel en niet in de motor, aangezien stroom de gemakkelijkste weg neemt zal de kortsluitstroom langs de kabel lopen...
Ik zou toch eens goed kijken of je geen defecte kabel ziet...
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Plaats reactie