Pagina 3 van 8

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 27 sep 2018, 23:22
door WFVst5
FreddyH schreef: 27 sep 2018, 12:52 Goede reden. Ik zou zeggen dat dat onder garantie valt. Zo snel horen lagers helemaal niet te slijten. Als daar voldoende vet in (blijft) zit(ten) dan moeten die gemakkelijk tientallen jaren meegaan.
Als je de fiets in een hoek zet en niet gebruikt wel :mrgreen: lagers slijten nu eenmaal. Ik trek wel eens het parallel met auto's, als daar een lager met 15.000km kapot gaat is het gewoon garantie. in Trucks gaan de wiellagers zoals de meeste lagers > 1000000 km mee............de belasting bij fietsen is vele malen lager.....gebruik inferieure materialen? In de racefiets/mountainbike wereld gaan de duurdere onderdeelgroepen ook veel langer mee bij hetzelfde gebruik........soms denken fabrikanten dat de consument een soort "gekke Henkie" is. Je mag gerust verwachten dat een dergelijk product lang meegaat voor die prijs. IK weet niet hoe dit precies heet maar er is jurisprudentie over dat een leverancier een zgn. prestatie verplichting heeft. :aq :aq

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 28 sep 2018, 09:35
door Lamkram
Draftsman schreef: 27 sep 2018, 11:09
Lamkram schreef: 27 sep 2018, 10:32 Bedankt Draftsman voor het uitzoeken en delen. Ik ga er een beetje vanuit dat je kennelijk problemen hebt ondervonden tijdens het sturen. Hoeveel km heb je inmiddels gereden en hoe oud (jong) is je Stromer?
Ik ondervind inderdaad vooral problemen tijdens het sturen aangezien het mij niet lukt om dat balhoofd deftig af te stellen. Ofwel zit het te vast, waardoor ik met een 'vast' punt zit waardoor mijn St1x zeer onrustig rijdt, vooral in bochten dan. Ofwel zit het te los en heb ik speling, wat ook niet ideaal is...

Mijn St1x heb ik sinds eind vorig jaar, maar pas sinds maart doe ik er dagelijks mijn woon-werkverkeer mee, ongeveer 70km per dag. Ondertussen zit ik al tegen de 9500km aan. Al in april heb ik gemerkt dat hij niet zo fijn stuurt dus ik vermoed dat het balhoofd toen al te vast stond afgesteld waardoor de lagers veel te verduren kregen. En onze fantastische Belgische wegen en fietspaden maken het er ook al niet beter op :roll:

De lagers heb ik gisteren besteld en zou deze normaal vandaag binnen hebben. Ik post dan wel een update van zodra deze er op liggen :)

Bedankt voor je antwoord. Ik ben benieuwd of alles lukt en zou graag horen hoe het is gegaan. Welk vet ga je gebruiken?

Groet Mark

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 28 sep 2018, 13:26
door Draftsman
Stromeur schreef: 27 sep 2018, 23:02 Balhhoofd-lagers die stuk gaan door een slecht afgesteld balhoofd, dat is natuurlijk een ander verhaal. Maar na de eerste 6 maanden verschuift de bewijslast voor het ontstaan van een defect van dealer naar klant, dus dan moet je hier eigenlijk binnen de eerste 6 maanden al werk van gemaakt hebben, anders wordt het lastig als je dealer niet coulant is.
Inderdaad, en in zo'n welles nietes spelletjes heb ik weinig zin als ik het zelf kan (proberen) fiksen voor 15€
WFVst5 schreef: 27 sep 2018, 23:14 Balhoofdlagers slaan vaak in omdat het zgn. relatief statische lagers zijn bij langere tijd verkeerde afstelling helemaal. Ik heb als freelance/inval mechanieker meegemaakt dat de balhoofdlagers van reserve fietsen die elke koers op het rek van de materiaalwagen meegesjouwd werden geputte lagercups kregen
Zoiets heet false brinelling als ik mij niet vergis. Dus die lagers konden misschien al 'versleten' zijn door het transport alleen al...
WFVst5 schreef: 27 sep 2018, 23:14 Als de kogels/naalden in een kooi zitten knip ik de kooi altijd weg en zet er meer kogels of naaldjes bij zodat het lager "voller" wordt waardoor de belasting over meer drukpuntjes verspreid wordt. Ik vraag mij overigens af waarom er Tange lagers gebruikt worden in zo'n dure fiets...........
Merk je daar dan veel van? Of doe je dit om de levensduur van je lager te verlengen? En wat zijn 'Tange lagers'?
Lamkram schreef: 28 sep 2018, 09:35 Welk vet ga je gebruiken?
Ik heb nog vet liggen die ik voor de racefiets gebruik voor mijn trapas. Volgens mij is het dit: http://www.finishlineusa.com/products/b ... oropolymer
Het heeft een hoge viscositeit dus het blijft mooi op zijn plaats zitten.

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 28 sep 2018, 20:39
door WFVst5
"Tange" is het merk.....kon zomaar Chinees of Taiwanees zijn heb slechte ervaring met producten uit die landen.
Na drie jaar zijn heftrucks uit die landen rijp voor de schrootbak terwijl een Clark bijvoorbeeld 30 jaar meegaat en bij 15 jaar een overhaul krijgt; zelfs de draad van de bouten, moeren en wartels van hydrauliek-leidingen zijn niet metrisch of ISO.
Lagervet gebruik ik alleen een zoutwater bestendig EP2 Heavy Duty van bepaald merk, blijft jaren goed.
Die extra kogels, het lagerbed/cup gaat gewoon langer mee.

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 29 sep 2018, 17:36
door Draftsman
Soit, het onderste lager is vervangen. Het bovenste heb ik laten zitten. Al bij al een uurtje werk.
In bijlage een korte DIY voor zij die het ook overwegen aangezien ik niet meer dan 1 foto kan plaatsen.

Let op: ik heb nog niet kunnen 'testrijden' of het effectief zonder problemen gaat :) Dat zal voor maandag zijn. Mijn stuur draait in ieder geval terug soepel zonder speling of vast punt.

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 29 sep 2018, 21:35
door Marco Verkerk
Draftsman schreef: 29 sep 2018, 17:36 Soit, het onderste lager is vervangen. Het bovenste heb ik laten zitten. Al bij al een uurtje werk.
In bijlage een korte DIY voor zij die het ook overwegen aangezien ik niet meer dan 1 foto kan plaatsen.

Let op: ik heb nog niet kunnen 'testrijden' of het effectief zonder problemen gaat :) Dat zal voor maandag zijn. Mijn stuur draait in ieder geval terug soepel zonder speling of vast punt.
Jouw beschrijving is echt super Draftman.
Bedankt en dat velen leden dit soort initiatieven mogen volgen 👍

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 29 sep 2018, 21:52
door Stromeur
Draftsman schreef: 29 sep 2018, 17:36 In bijlage een korte DIY voor zij die het ook overwegen aangezien ik niet meer dan 1 foto kan plaatsen.
Ik hoop z.s.m. de forumsoftware te kunnen updaten zodat we van dit probleem af zijn. Overigens is meer dan één foto in één bijdrage plaatsen wel mogelijk, zolang je maar geen gebruik maakt van de voorbeeld- of bewerkfunctie. Ik heb je pdf-je door een JPEG converter gehaald en geplaatst.

Heel veel dank voor alle tijd die je in deze how-to hebt gestoken, echt geweldig en daar ga je veel toekomstige Stromeraars mee helpen.

84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-0.jpg
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-0.jpg (1.34 MiB) 4796 keer bekeken
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-1.jpg
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-1.jpg (1.1 MiB) 4796 keer bekeken
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-2.jpg
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-2.jpg (1.24 MiB) 4796 keer bekeken
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-3.jpg
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-3.jpg (1.44 MiB) 4796 keer bekeken
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-4.jpg
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-4.jpg (1.12 MiB) 4796 keer bekeken

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 29 sep 2018, 21:53
door Stromeur
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-5.jpg
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-5.jpg (1.09 MiB) 4794 keer bekeken
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-6.jpg
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-6.jpg (1.83 MiB) 4794 keer bekeken
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-7.jpg
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-7.jpg (1007.33 KiB) 4794 keer bekeken
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-8.jpg
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-8.jpg (1.23 MiB) 4794 keer bekeken
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-9.jpg
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-9.jpg (1.18 MiB) 4794 keer bekeken

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 29 sep 2018, 21:54
door Stromeur
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-10.jpg
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-10.jpg (1.46 MiB) 4793 keer bekeken
0012a.jpg
0012a.jpg (800.42 KiB) 4739 keer bekeken
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-12.jpg
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-12.jpg (1.26 MiB) 4793 keer bekeken
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-13.jpg
84d1c590bb2243ecb48b9a247f862087-13.jpg (1.24 MiB) 4793 keer bekeken

Re: Lagers balhoofd

Geplaatst: 30 sep 2018, 07:10
door Free2be
Geweldige en duidelijke uitleg, Draftman, dank voor je bijdrage! :cool2: