Lagers balhoofd

Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

En foto 2 apart nog eens (het bovenste lager dus)
IMG-2496.JPG
IMG-2496.JPG (1.58 MiB) 4096 keer bekeken
Laatst gewijzigd door Draftsman op 26 sep 2018, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
StroWo
Pro
Pro
Berichten: 28
Lid geworden op: 10 aug 2018, 11:10

ah top, dat lost de speurtocht op! thanks voor het delen van de maten
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Draftsman schreef: 26 sep 2018, 16:43
Bedankt Draftsman voor het uitzoeken en delen. Ik ga er een beetje vanuit dat je kennelijk problemen hebt ondervonden tijdens het sturen. Hoeveel km heb je inmiddels gereden en hoe oud (jong) is je Stromer?

Zelf heb ik nu 11.000 km gereden en mijn ST1X is nu 1 jaar oud vandaar mijn vraag.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

Lamkram schreef: 27 sep 2018, 10:32 Bedankt Draftsman voor het uitzoeken en delen. Ik ga er een beetje vanuit dat je kennelijk problemen hebt ondervonden tijdens het sturen. Hoeveel km heb je inmiddels gereden en hoe oud (jong) is je Stromer?
Ik ondervind inderdaad vooral problemen tijdens het sturen aangezien het mij niet lukt om dat balhoofd deftig af te stellen. Ofwel zit het te vast, waardoor ik met een 'vast' punt zit waardoor mijn St1x zeer onrustig rijdt, vooral in bochten dan. Ofwel zit het te los en heb ik speling, wat ook niet ideaal is...

Mijn St1x heb ik sinds eind vorig jaar, maar pas sinds maart doe ik er dagelijks mijn woon-werkverkeer mee, ongeveer 70km per dag. Ondertussen zit ik al tegen de 9500km aan. Al in april heb ik gemerkt dat hij niet zo fijn stuurt dus ik vermoed dat het balhoofd toen al te vast stond afgesteld waardoor de lagers veel te verduren kregen. En onze fantastische Belgische wegen en fietspaden maken het er ook al niet beter op :roll:

De lagers heb ik gisteren besteld en zou deze normaal vandaag binnen hebben. Ik post dan wel een update van zodra deze er op liggen :)
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Draftsman schreef: 27 sep 2018, 11:09 Mijn St1x heb ik sinds eind vorig jaar
Waarom laat je het niet gewoon onder garantie oplossen?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Draftsman
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 234
Lid geworden op: 05 jan 2018, 15:38
Locatie: Merelbeke
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 38000

FreddyH schreef: 27 sep 2018, 11:49 Waarom laat je het niet gewoon onder garantie oplossen?
Mijn dealer zit niet op mijn woon-werk route en ook niet bij mij om de hoek, dus tijdens de week lukt mij dat al niet. Dat wordt dus zaterdag fiets in de koffer gooien en naar ginder rijden. En als mijn dealer niet onmiddellijk tijd heeft terug naar huis om er later die dag, als ik geluk heb, opnieuw om te gaan... Beetje te veel gedoe naar mijn goesting :) Dus ik zoek zelf een en ander uit en plaats zaterdag zelf die nieuwe lagers.

Valt zo'n slijtagegevoelig onderdeel trouwens wel onder garantie?
ST1x Charcoal 2017
35km ww enkel (01/12/2017 - 31/12/2020) /// 10km ww enkel (01/01/2021 - 31/03/2024)
814 Wh (01/12/2017 - 31/10/2019) = 22 500 km /// 983 Wh (22/11/2019 - 31/03/2024) = 15 500 km
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Goede reden. Ik zou zeggen dat dat onder garantie valt. Zo snel horen lagers helemaal niet te slijten. Als daar voldoende vet in (blijft) zit(ten) dan moeten die gemakkelijk tientallen jaren meegaan.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

FreddyH schreef: 27 sep 2018, 12:52 Goede reden. Ik zou zeggen dat dat onder garantie valt. Zo snel horen lagers helemaal niet te slijten. Als daar voldoende vet in (blijft) zit(ten) dan moeten die gemakkelijk tientallen jaren meegaan.
1 van mijn voorwiel lager was ook al na 1,5 jaren ook kapot, viel ook niet onder garantie.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

In de garantievoorwaarden vermeldt Stromer een lijstje slijtage-onderdelen die worden uitgesloten van garantie. Lagers staan in die lijst, en volgens mij is dat bij zo ongeveer alle fietsen zo.

https://www.stromerbike.com/nl_NL/legal/warranty.html

Balhhoofd-lagers die stuk gaan door een slecht afgesteld balhoofd, dat is natuurlijk een ander verhaal. Maar na de eerste 6 maanden verschuift de bewijslast voor het ontstaan van een defect van dealer naar klant, dus dan moet je hier eigenlijk binnen de eerste 6 maanden al werk van gemaakt hebben, anders wordt het lastig als je dealer niet coulant is.

Gelukkig is dit tientjeswerk. Met een dealer op afstand zou ik net als Draftsman gewoon een setje nieuwe lagers gekocht hebben en vriendelijk bedanken voor al dat gedoe. (Tenzij het het lager van je achterwiel betreft. Dan ben je echt heel erg aan de beurt, omdat die niet los te vervangen zouden te zijn, dus dan moet er een compleet nieuw wiel incl. motor komen.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

FreddyH schreef: 27 sep 2018, 12:52 Goede reden. Ik zou zeggen dat dat onder garantie valt. Zo snel horen lagers helemaal niet te slijten. Als daar voldoende vet in (blijft) zit(ten) dan moeten die gemakkelijk tientallen jaren meegaan.
Balhoofdlagers slaan vaak in omdat het zgn. relatief statische lagers zijn bij langere tijd verkeerde afstelling helemaal. Ik heb als freelance/inval mechanieker meegemaakt dat de balhoofdlagers van reserve fietsen die elke koers op het rek van de materiaalwagen meegesjouwd werden geputte lagercups kregen ik vet ze in met zeewaterbestendig vet, tegen de pekel. Een klein beetje roest in een statisch lager geeft al veel slijtage omdat roest veel harder is dan staal. Ook dure lagers kunnen kapot, zij gaan in het algemeen wel langer mee omdat de afdichtingen beter zijn en de lagers "liggen vol" dit betekend dat er zoveel mogelijk kogeltjes of naaldjes in geplaatst zijn. Als de kogels/naalden in een kooi zitten knip ik de kooi altijd weg en zet er meer kogels of naaldjes bij zodat het lager "voller" wordt waardoor de belasting over meer drukpuntjes verspreid wordt. Ik vraag mij overigens af waarom er Tange lagers gebruikt worden in zo'n dure fiets...........
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie