Tony Mb schreef: ↑17 aug 2018, 23:38
En waar zitten de bewegende delen in een smartphone, de mechanische belasting en de vochtgevoeligheid.
Oh ja, want in die bewegende delen van de fiets zit de echte complexiteit
De trapas in jouw fiets is gewoon een trapas, de derailleur is gewoon een derailleur. Daar is heel weinig spannends aan. Het enige wat bij een SP mechanisch anders is dan bij een gewone fiets of e-bike is inderdaad een hogere mechanische belasting. Maar is dat nou heel complex? Zeker gezien een kilogram extra materiaal niet zo heel relevant is?
Mechanische belasting is bij een smartphone zeker een issue, het ontwerp wordt zo smal mogelijk gemaakt maar moet daarbij toch nog zo stijf mogelijk zijn. Om 2 redenen: voor het premium gevoel en om te voorkomen dat het scherm meteen breekt als je de telefoon buigt. Al eens over nagedacht hoeveel kracht er op je telefoon komt als die in een strakkere broekzak zit en je gaat zitten? Daarnaast zijn er merken die er wel over nadenken dat het scherm liefst niet meteen moet breken als de telefoon een keer valt. Maar ook dat zijn relatief simpele berekeningen, hier zit niet de echte complexiteit van een smartphone.
Vochtgevoeligheid: de moeilijkheid hier is vergelijkbaar als die van jouw fiets. Waterdicht maken van een telefoon is wat lastiger omdat je geen ruimte hebt, maar bij de meeste modellen minder kritisch omdat je die typisch niet aan de combinatie van harde regen en wind blootstelt. Overigens zijn er behoorlijk wat moderne telefoons die aan IP67 voldoen... Dus stofdicht en gaat niet stuk als hij maximaal 30 minuten in 1m diep water ligt. Waterbestendig maken van een fiets is vrij triviaal. Dat het Stromer en sommige andere fabrikanten niet goed lukt zegt iets over hoeveel aandacht ze daaraan besteed hebben of hoe slecht ze de ideeën in de praktijk getest hebben. Een fiets hoeft trouwens helemaal niet aan IP67 te voldoen, hoewel het voor sommige componenten als display/OMNI en lampen wel prettig is (Supernova M99 Pro voldoet aan IP67). Bij de controller is dit ook helemaal niet spannend. Je moet alleen zorgen dat je na het waterdicht maken nog wel warmte kunt afvoeren, die wordt namelijk nogal royaal gegenereerd.
Dan het electronische stuk: in een smartphone zitten meer sensoren dan in jouw fiets, die zitten in een pakketje van enkele kubieke centimeters verpakt. Daarin zit onder andere een nogal kleine beeldsensor waar we toch fatsoenlijke foto's mee kunnen maken, idem voor de lens die eraan zit. Heb je al eens een foto gemaakt met een telefoon van 10-15 jaar geleden en de kwaliteit vergeleken? Daarin zit enorm veel vooruitgang en dat zijn zeker geen triviale zaken.
Maar waar het echt spannend wordt: alles wat in jouw telefoon zit moet een minimum aan energie verbruiken. Bij jouw fiets maakt het precies niks uit of een controller 0,00001 of 0,00003 A stroom trekt, naast die motor die in piek 15-20 A trekt is dat gewoon niet relevant. Bij een telefoon is dat wel relevant: we verwachten in piek een reactiesnelheid die vergelijkbaar is met een computer van 5 jaar geleden maar daarnaast dat hij het lang op een kleine batterij volhoudt (klein want anders te zwaar en anders past het niet in het kleine pakketje).
Al die electronica zit op heel erg weinig ruimte bij elkaar, moet tegen enorme schommelingen in temperatuur kunnen en daar zitten dan ook nog een paar antenne's bij die flink zenden en ontvangen. Dit mag helemaal geen storingen opleveren, ondanks dat het super dicht bij elkaar zit. Ja dit is een kwestie van afschermen, maar elke kubieke mm in zo'n klein apparaat is duur!
Dan de software: in een moderne smartphone zitten een dikke 10 miljoen regels code. Dit is echt een hele andere orde van complexiteit dan wat in een fiets zit, daarin zitten wellicht enkele duizenden regels code. Ik vermoed dat in jullie OMNI een klein operating system draait (zou ik waarschijnlijk wel doen), maar dat zijn meestal relatief kleine besturingssystemen. Het enige wat de OMNI moet doen is een scherm aansturen en uitlezen (touch), via BT, 3G en CAN communiceren, instellingen opslaan en dat soort dingen.
Als je de OMNI van een Stromer wegdenkt is het technisch niet heel veel meer dan een gewone e-bike. Een electromotor wordt niet moeilijker als die meer vermogen moet leveren (de spoelen krijgen meer wikkelingen en wellicht dikkere draden) en een accu wordt ook niet moeilijker als die groter wordt (de BMS is hetzelfde, is gewoon een kwestie van meer cellen parallel zetten). Mechanisch zitten er wat extra uitdagingen aan maar verder zou dat niet heel spannend moeten zijn.