Kwaliteit ST1X

Het beste van twee werelden: een cross-over tussen de ST1 en de ST2.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 833
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)

Re: Kwaliteit ST1X

Bericht door Zebbernaut » 15 aug 2018, 02:18

Je moet wat "geluk" hebben met de Stromer, bij mij was dat potje nu net op toen ik de mijne kocht :bj . Ik denk dat de kwaliteit wel over heel de lijn hetzelfde zal zijn en doordat het een technologisch beladen fiets is kan er al eens sneller iets mis gaan.

PIPOOO
Pro
Pro
Berichten: 39
Lid geworden op: 14 dec 2017, 08:36

Re: Kwaliteit ST1X

Bericht door PIPOOO » 15 aug 2018, 08:17

Alleen het onderste balhoofdlager. Binnen 8 mnd onder garantie. Voor de rest prima fiets.

Grt. Bert.

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1984
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Kwaliteit ST1X

Bericht door FreddyH » 16 aug 2018, 08:18

Zebbernaut schreef:
15 aug 2018, 02:18
Je moet wat "geluk" hebben met de Stromer
Dat lijkt helaas de huidige status te zijn ja... Gelukkig voor Stromer hebben andere fabrikanten vergelijkbare problemen, dus komen ze er nog mee weg...
Zebbernaut schreef:
15 aug 2018, 02:18
doordat het een technologisch beladen fiets is kan er al eens sneller iets mis gaan.
Nu moet je ook weer niet gaan overdrijven, een smartphone is vele malen meer complex! Het is gewoon een fiets. Dan heeft het nog een motor met bijbehorende controller en accu (heel weinig spannend, zie bijvoorbeeld hoe weinig storingsgevoelig gewone e-bikes zijn) en in geval van Stromer zit er dan nog een Omni module met display in. Die verschillende componenten kletsen met elkaar via een CAN bus (= poep simpel)...
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Tony Mb
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 892
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Re: Kwaliteit ST1X

Bericht door Tony Mb » 17 aug 2018, 18:00

FreddyH schreef:
16 aug 2018, 08:18
Nu moet je ook weer niet gaan overdrijven, een smartphone is vele malen meer complex! Het is gewoon een fiets. Dan heeft het nog een motor met bijbehorende controller en accu (heel weinig spannend, zie bijvoorbeeld hoe weinig storingsgevoelig gewone e-bikes zijn) en in geval van Stromer zit er dan nog een Omni module met display in. Die verschillende componenten kletsen met elkaar via een CAN bus (= poep simpel)...
Als het allemaal zo simpel is waarom steken er dan hier een daar grote en kleine problemen de kop op, en blijkbaar niet alleen met Stromers.

Het is een Speed Pedelec (blijf het een achterlijke benaming vinden) en geen smartphone dat is totaal iets anders.
Het is ook geen auto of een broodrooster of een scheerapparaat, of een TV, een scooter het is zelfs geen fiets...
Het is een Speedpedelec met zijn specifieke eigenschappen en gebreken.
Als de fabrikanten leren uit hun fouten en gebreken gaat het alleen maar leuker worden.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 10000Km... and counting

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1984
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Kwaliteit ST1X

Bericht door FreddyH » 17 aug 2018, 19:42

Tony Mb schreef:
17 aug 2018, 18:00
Als het allemaal zo simpel is waarom steken er dan hier een daar grote en kleine problemen de kop op, en blijkbaar niet alleen met Stromers.

Het is een Speed Pedelec (blijf het een achterlijke benaming vinden) en geen smartphone dat is totaal iets anders.
Het is ook geen auto of een broodrooster of een scheerapparaat, of een TV, een scooter het is zelfs geen fiets...
Het is een Speedpedelec met zijn specifieke eigenschappen en gebreken.
Als de fabrikanten leren uit hun fouten en gebreken gaat het alleen maar leuker worden.
Omdat de meeste fabrikanten echte fietsenmakers zijn en te weinig van electronica en software lijken te begrijpen. Het is echt geen complex product, dat fabrikanten het niet voor elkaar krijgen om het correct werkend te krijgen zegt iets over het niveau waarop ze werken.

Een moderne auto bevat 40-100 kleine processortjes (eigenlijk microcontrollers) die allemaal via de CAN bus met elkaar communiceren. Dit is al flink complexer dan wat in onze fietsen zit. Maar nogmaals: een smartphone is nog veel complexer.
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Tony Mb
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 892
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Re: Kwaliteit ST1X

Bericht door Tony Mb » 17 aug 2018, 23:38

En waar zitten de bewegende delen in een smartphone, de mechanische belasting en de vochtgevoeligheid.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 10000Km... and counting

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 7381
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Kwaliteit ST1X

Bericht door Stromeur » 18 aug 2018, 00:08

In een "vochtsensor" die Apple helpt om onder alle garantieclaims uit te komen :bj
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1984
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Kwaliteit ST1X

Bericht door FreddyH » 18 aug 2018, 08:52

Tony Mb schreef:
17 aug 2018, 23:38
En waar zitten de bewegende delen in een smartphone, de mechanische belasting en de vochtgevoeligheid.
Oh ja, want in die bewegende delen van de fiets zit de echte complexiteit :ck:
De trapas in jouw fiets is gewoon een trapas, de derailleur is gewoon een derailleur. Daar is heel weinig spannends aan. Het enige wat bij een SP mechanisch anders is dan bij een gewone fiets of e-bike is inderdaad een hogere mechanische belasting. Maar is dat nou heel complex? Zeker gezien een kilogram extra materiaal niet zo heel relevant is?

Mechanische belasting is bij een smartphone zeker een issue, het ontwerp wordt zo smal mogelijk gemaakt maar moet daarbij toch nog zo stijf mogelijk zijn. Om 2 redenen: voor het premium gevoel en om te voorkomen dat het scherm meteen breekt als je de telefoon buigt. Al eens over nagedacht hoeveel kracht er op je telefoon komt als die in een strakkere broekzak zit en je gaat zitten? Daarnaast zijn er merken die er wel over nadenken dat het scherm liefst niet meteen moet breken als de telefoon een keer valt. Maar ook dat zijn relatief simpele berekeningen, hier zit niet de echte complexiteit van een smartphone.

Vochtgevoeligheid: de moeilijkheid hier is vergelijkbaar als die van jouw fiets. Waterdicht maken van een telefoon is wat lastiger omdat je geen ruimte hebt, maar bij de meeste modellen minder kritisch omdat je die typisch niet aan de combinatie van harde regen en wind blootstelt. Overigens zijn er behoorlijk wat moderne telefoons die aan IP67 voldoen... Dus stofdicht en gaat niet stuk als hij maximaal 30 minuten in 1m diep water ligt. Waterbestendig maken van een fiets is vrij triviaal. Dat het Stromer en sommige andere fabrikanten niet goed lukt zegt iets over hoeveel aandacht ze daaraan besteed hebben of hoe slecht ze de ideeën in de praktijk getest hebben. Een fiets hoeft trouwens helemaal niet aan IP67 te voldoen, hoewel het voor sommige componenten als display/OMNI en lampen wel prettig is (Supernova M99 Pro voldoet aan IP67). Bij de controller is dit ook helemaal niet spannend. Je moet alleen zorgen dat je na het waterdicht maken nog wel warmte kunt afvoeren, die wordt namelijk nogal royaal gegenereerd.

Dan het electronische stuk: in een smartphone zitten meer sensoren dan in jouw fiets, die zitten in een pakketje van enkele kubieke centimeters verpakt. Daarin zit onder andere een nogal kleine beeldsensor waar we toch fatsoenlijke foto's mee kunnen maken, idem voor de lens die eraan zit. Heb je al eens een foto gemaakt met een telefoon van 10-15 jaar geleden en de kwaliteit vergeleken? Daarin zit enorm veel vooruitgang en dat zijn zeker geen triviale zaken.
Maar waar het echt spannend wordt: alles wat in jouw telefoon zit moet een minimum aan energie verbruiken. Bij jouw fiets maakt het precies niks uit of een controller 0,00001 of 0,00003 A stroom trekt, naast die motor die in piek 15-20 A trekt is dat gewoon niet relevant. Bij een telefoon is dat wel relevant: we verwachten in piek een reactiesnelheid die vergelijkbaar is met een computer van 5 jaar geleden maar daarnaast dat hij het lang op een kleine batterij volhoudt (klein want anders te zwaar en anders past het niet in het kleine pakketje).
Al die electronica zit op heel erg weinig ruimte bij elkaar, moet tegen enorme schommelingen in temperatuur kunnen en daar zitten dan ook nog een paar antenne's bij die flink zenden en ontvangen. Dit mag helemaal geen storingen opleveren, ondanks dat het super dicht bij elkaar zit. Ja dit is een kwestie van afschermen, maar elke kubieke mm in zo'n klein apparaat is duur!

Dan de software: in een moderne smartphone zitten een dikke 10 miljoen regels code. Dit is echt een hele andere orde van complexiteit dan wat in een fiets zit, daarin zitten wellicht enkele duizenden regels code. Ik vermoed dat in jullie OMNI een klein operating system draait (zou ik waarschijnlijk wel doen), maar dat zijn meestal relatief kleine besturingssystemen. Het enige wat de OMNI moet doen is een scherm aansturen en uitlezen (touch), via BT, 3G en CAN communiceren, instellingen opslaan en dat soort dingen.

Als je de OMNI van een Stromer wegdenkt is het technisch niet heel veel meer dan een gewone e-bike. Een electromotor wordt niet moeilijker als die meer vermogen moet leveren (de spoelen krijgen meer wikkelingen en wellicht dikkere draden) en een accu wordt ook niet moeilijker als die groter wordt (de BMS is hetzelfde, is gewoon een kwestie van meer cellen parallel zetten). Mechanisch zitten er wat extra uitdagingen aan maar verder zou dat niet heel spannend moeten zijn.
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Stromerfred
Pro
Pro
Berichten: 64
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem

Re: Kwaliteit ST1X

Bericht door Stromerfred » 18 aug 2018, 11:55

Het is wel grappig. Hoorde van een vriend dat Tesla vergelijkbare problemen heeft. Elektronica gaat vaak defect. Je hoort daar weinigen over omdat (net als bij Stromer) service uitstekend is...
Stromer ST1x oranje 2017, verende voorvork, bodyfloat, spurcycle, blinkers
Stromer ST2 zwart 2018, verende voorvork en bodyfloat

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1640
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Re: Kwaliteit ST1X

Bericht door Tomasj » 18 aug 2018, 12:24

Wat zou een smartphone ingewikkelder zijn dan een auto. In een moderne wagen die wat fatsoenlijk uitgerust is, zitten ook heel wat lijntjes code en processoren
Wat het waterdicht maken van een speedbike een beetje bemoeilijkt is dat je de batterij er ook (frequent) wilt uithalen, maar ik ben het eens dat bij veel van deze fietsen er onvoldoende is over nagedacht tijdens het ontwerp. En een Stromer is duidelijk minder ingewikkeld dan een smartphone op electronisch vlak, daarover zijn we het eens.
'Guust' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 52 km enkel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast