Kwaliteit ST1X
- Zebbernaut
- Veteraan
- Berichten: 770
- Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
- Locatie: Mechelen (België)
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 20000
Je moet wat "geluk" hebben met de Stromer, bij mij was dat potje nu net op toen ik de mijne kocht . Ik denk dat de kwaliteit wel over heel de lijn hetzelfde zal zijn en doordat het een technologisch beladen fiets is kan er al eens sneller iets mis gaan.
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Dat lijkt helaas de huidige status te zijn ja... Gelukkig voor Stromer hebben andere fabrikanten vergelijkbare problemen, dus komen ze er nog mee weg...
Nu moet je ook weer niet gaan overdrijven, een smartphone is vele malen meer complex! Het is gewoon een fiets. Dan heeft het nog een motor met bijbehorende controller en accu (heel weinig spannend, zie bijvoorbeeld hoe weinig storingsgevoelig gewone e-bikes zijn) en in geval van Stromer zit er dan nog een Omni module met display in. Die verschillende componenten kletsen met elkaar via een CAN bus (= poep simpel)...Zebbernaut schreef: ↑15 aug 2018, 02:18doordat het een technologisch beladen fiets is kan er al eens sneller iets mis gaan.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Als het allemaal zo simpel is waarom steken er dan hier een daar grote en kleine problemen de kop op, en blijkbaar niet alleen met Stromers.FreddyH schreef: ↑16 aug 2018, 08:18 Nu moet je ook weer niet gaan overdrijven, een smartphone is vele malen meer complex! Het is gewoon een fiets. Dan heeft het nog een motor met bijbehorende controller en accu (heel weinig spannend, zie bijvoorbeeld hoe weinig storingsgevoelig gewone e-bikes zijn) en in geval van Stromer zit er dan nog een Omni module met display in. Die verschillende componenten kletsen met elkaar via een CAN bus (= poep simpel)...
Het is een Speed Pedelec (blijf het een achterlijke benaming vinden) en geen smartphone dat is totaal iets anders.
Het is ook geen auto of een broodrooster of een scheerapparaat, of een TV, een scooter het is zelfs geen fiets...
Het is een Speedpedelec met zijn specifieke eigenschappen en gebreken.
Als de fabrikanten leren uit hun fouten en gebreken gaat het alleen maar leuker worden.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Omdat de meeste fabrikanten echte fietsenmakers zijn en te weinig van electronica en software lijken te begrijpen. Het is echt geen complex product, dat fabrikanten het niet voor elkaar krijgen om het correct werkend te krijgen zegt iets over het niveau waarop ze werken.Tony Mb schreef: ↑17 aug 2018, 18:00 Als het allemaal zo simpel is waarom steken er dan hier een daar grote en kleine problemen de kop op, en blijkbaar niet alleen met Stromers.
Het is een Speed Pedelec (blijf het een achterlijke benaming vinden) en geen smartphone dat is totaal iets anders.
Het is ook geen auto of een broodrooster of een scheerapparaat, of een TV, een scooter het is zelfs geen fiets...
Het is een Speedpedelec met zijn specifieke eigenschappen en gebreken.
Als de fabrikanten leren uit hun fouten en gebreken gaat het alleen maar leuker worden.
Een moderne auto bevat 40-100 kleine processortjes (eigenlijk microcontrollers) die allemaal via de CAN bus met elkaar communiceren. Dit is al flink complexer dan wat in onze fietsen zit. Maar nogmaals: een smartphone is nog veel complexer.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
In een "vochtsensor" die Apple helpt om onder alle garantieclaims uit te komen
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Oh ja, want in die bewegende delen van de fiets zit de echte complexiteit
De trapas in jouw fiets is gewoon een trapas, de derailleur is gewoon een derailleur. Daar is heel weinig spannends aan. Het enige wat bij een SP mechanisch anders is dan bij een gewone fiets of e-bike is inderdaad een hogere mechanische belasting. Maar is dat nou heel complex? Zeker gezien een kilogram extra materiaal niet zo heel relevant is?
Mechanische belasting is bij een smartphone zeker een issue, het ontwerp wordt zo smal mogelijk gemaakt maar moet daarbij toch nog zo stijf mogelijk zijn. Om 2 redenen: voor het premium gevoel en om te voorkomen dat het scherm meteen breekt als je de telefoon buigt. Al eens over nagedacht hoeveel kracht er op je telefoon komt als die in een strakkere broekzak zit en je gaat zitten? Daarnaast zijn er merken die er wel over nadenken dat het scherm liefst niet meteen moet breken als de telefoon een keer valt. Maar ook dat zijn relatief simpele berekeningen, hier zit niet de echte complexiteit van een smartphone.
Vochtgevoeligheid: de moeilijkheid hier is vergelijkbaar als die van jouw fiets. Waterdicht maken van een telefoon is wat lastiger omdat je geen ruimte hebt, maar bij de meeste modellen minder kritisch omdat je die typisch niet aan de combinatie van harde regen en wind blootstelt. Overigens zijn er behoorlijk wat moderne telefoons die aan IP67 voldoen... Dus stofdicht en gaat niet stuk als hij maximaal 30 minuten in 1m diep water ligt. Waterbestendig maken van een fiets is vrij triviaal. Dat het Stromer en sommige andere fabrikanten niet goed lukt zegt iets over hoeveel aandacht ze daaraan besteed hebben of hoe slecht ze de ideeën in de praktijk getest hebben. Een fiets hoeft trouwens helemaal niet aan IP67 te voldoen, hoewel het voor sommige componenten als display/OMNI en lampen wel prettig is (Supernova M99 Pro voldoet aan IP67). Bij de controller is dit ook helemaal niet spannend. Je moet alleen zorgen dat je na het waterdicht maken nog wel warmte kunt afvoeren, die wordt namelijk nogal royaal gegenereerd.
Dan het electronische stuk: in een smartphone zitten meer sensoren dan in jouw fiets, die zitten in een pakketje van enkele kubieke centimeters verpakt. Daarin zit onder andere een nogal kleine beeldsensor waar we toch fatsoenlijke foto's mee kunnen maken, idem voor de lens die eraan zit. Heb je al eens een foto gemaakt met een telefoon van 10-15 jaar geleden en de kwaliteit vergeleken? Daarin zit enorm veel vooruitgang en dat zijn zeker geen triviale zaken.
Maar waar het echt spannend wordt: alles wat in jouw telefoon zit moet een minimum aan energie verbruiken. Bij jouw fiets maakt het precies niks uit of een controller 0,00001 of 0,00003 A stroom trekt, naast die motor die in piek 15-20 A trekt is dat gewoon niet relevant. Bij een telefoon is dat wel relevant: we verwachten in piek een reactiesnelheid die vergelijkbaar is met een computer van 5 jaar geleden maar daarnaast dat hij het lang op een kleine batterij volhoudt (klein want anders te zwaar en anders past het niet in het kleine pakketje).
Al die electronica zit op heel erg weinig ruimte bij elkaar, moet tegen enorme schommelingen in temperatuur kunnen en daar zitten dan ook nog een paar antenne's bij die flink zenden en ontvangen. Dit mag helemaal geen storingen opleveren, ondanks dat het super dicht bij elkaar zit. Ja dit is een kwestie van afschermen, maar elke kubieke mm in zo'n klein apparaat is duur!
Dan de software: in een moderne smartphone zitten een dikke 10 miljoen regels code. Dit is echt een hele andere orde van complexiteit dan wat in een fiets zit, daarin zitten wellicht enkele duizenden regels code. Ik vermoed dat in jullie OMNI een klein operating system draait (zou ik waarschijnlijk wel doen), maar dat zijn meestal relatief kleine besturingssystemen. Het enige wat de OMNI moet doen is een scherm aansturen en uitlezen (touch), via BT, 3G en CAN communiceren, instellingen opslaan en dat soort dingen.
Als je de OMNI van een Stromer wegdenkt is het technisch niet heel veel meer dan een gewone e-bike. Een electromotor wordt niet moeilijker als die meer vermogen moet leveren (de spoelen krijgen meer wikkelingen en wellicht dikkere draden) en een accu wordt ook niet moeilijker als die groter wordt (de BMS is hetzelfde, is gewoon een kwestie van meer cellen parallel zetten). Mechanisch zitten er wat extra uitdagingen aan maar verder zou dat niet heel spannend moeten zijn.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1783
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Het is wel grappig. Hoorde van een vriend dat Tesla vergelijkbare problemen heeft. Elektronica gaat vaak defect. Je hoort daar weinigen over omdat (net als bij Stromer) service uitstekend is...
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Wat zou een smartphone ingewikkelder zijn dan een auto. In een moderne wagen die wat fatsoenlijk uitgerust is, zitten ook heel wat lijntjes code en processoren
Wat het waterdicht maken van een speedbike een beetje bemoeilijkt is dat je de batterij er ook (frequent) wilt uithalen, maar ik ben het eens dat bij veel van deze fietsen er onvoldoende is over nagedacht tijdens het ontwerp. En een Stromer is duidelijk minder ingewikkeld dan een smartphone op electronisch vlak, daarover zijn we het eens.
Wat het waterdicht maken van een speedbike een beetje bemoeilijkt is dat je de batterij er ook (frequent) wilt uithalen, maar ik ben het eens dat bij veel van deze fietsen er onvoldoende is over nagedacht tijdens het ontwerp. En een Stromer is duidelijk minder ingewikkeld dan een smartphone op electronisch vlak, daarover zijn we het eens.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)