Advies voor starters

puurstromer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2018, 10:19

Mijn advies na mijn eerste 500km op een ST1X:

- belangrijkste les: ALTIJD terugschakelen als je vertraagt. De eerste dag heb ik dit niet gedaan en mijn rechterknie doet er nog zeer van. Vanuit stilstand vertrekken met 30kg fiets doet pijn aan de knie als je versnelling te hoog staat
- rustig optrekken, niet willen wegschieten als een raket. Ik zorg ervoor dat er weinig druk op de ketting zit als ik schakel. Scheelt heel wat qua slijtage.
- afremmen bij elke situatie met beperkte zichtbaarheid (kruispunt, bocht)
- oogcontact zoeken met autoverkeer en steeds vriendelijk handje omhoog als ze stoppen / je voorlaten.
- praatje doen met andere Stromers !

klinkt saai, maar o zo waar. Veel dingen zeiden de anderen ook al, Dus dan hebben zij meer dan gelijk.

Veel plezier met de fiets !
ST1X 2018 met fietsbel van 4 euro , bodyfloat en shockstop. WW 34km enkel
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

puurstromer schreef: 26 sep 2018, 19:32 - praatje doen met andere Stromers !
Ik zou zeggen: praatje doen met andere SP rijders. Anders praat ik ook niet meer met jullie ;p
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
puurstromer
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 10 sep 2018, 10:19

FreddyH schreef: 26 sep 2018, 19:42
puurstromer schreef: 26 sep 2018, 19:32 - praatje doen met andere Stromers !
Ik zou zeggen: praatje doen met andere SP rijders. Anders praat ik ook niet meer met jullie ;p
OK Freddy, doen we !
ST1X 2018 met fietsbel van 4 euro , bodyfloat en shockstop. WW 34km enkel
jick
Pro
Pro
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2018, 16:08
Locatie: Kapelle (met een K), Zeeland

Nog een advies: check of je de standaard banden (Big Bens) voldoende vertrouwt om veilig te kunnen fietsen. Ik vond ze te veel glijden in bochtenwerk, dus heb ze vervangen voor continentals. Op het forum is hier veel info over te vinden.
ST1X 2018 ><>
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

jick schreef: 27 sep 2018, 10:20 Nog een advies: check of je de standaard banden (Big Bens) voldoende vertrouwt om veilig te kunnen fietsen. Ik vond ze te veel glijden in bochtenwerk, dus heb ze vervangen voor continentals. Op het forum is hier veel info over te vinden.
Dat is een specifiek advies voor bepaalde modellen. Ik zou zeggen: controleer of je de banden fijn vindt. En probeer het zo te regelen dat je onder verschillende omstandigheden kunt testrijden. Komende maanden zijn ideaal als testperiode: regelmatig harde wind, regen, kou, ... Dat is niet alleen fijn voor de banden, ook om te testen hoe ver je nu echt komt met de fiets.

Het is namelijk leuk om te weten dat je bij 20 graden en bijna geen wind nog 50% accu capaciteit overhebt als je op je werk aankomt, maar als ik heel eerlijk ben heb je daar precies niks aan. Wat gebeurt er als je met een paar graden Celsius, windkracht 5 tegen en stromende regen op je werk aankomt? Hoeveel capaciteit heb je dan nog over?
Als je daar dan nog marge hebt (10-15% voor als het echt koud is en ±15% capaciteitsverlies na 3 jaar) dan zit je helemaal goed: dan kun je onder alle omstandigheden op je werk aankomen.
Als je die marge niet meer hebt dan moet je rekening gaan houden met: minder ondersteuning bij extreem weer of een extra accu.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
jick
Pro
Pro
Berichten: 67
Lid geworden op: 06 sep 2018, 16:08
Locatie: Kapelle (met een K), Zeeland

Eens Freddy, goede aanvullingen. Ik noemde de big bens omdat in de startpost een ST1X werd genoemd. Deze banden vond ik persoonlijk zelf niet fijn. Maar dit is inderdaad persoons- en modelafhankelijk.
ST1X 2018 ><>
Klaas
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 75
Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
Locatie: Flevoland
Merk SP: Stomer St3 Pinion LE

De eerste paar keer op hoge snelheid weten wat de staat van het wegdek is.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Eens enkele keren een noodstop uitvoeren, dan krijg je een beter inzicht in je échte remafstand.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie