Trapsensor ST1X

Het beste van twee werelden: een cross-over tussen de ST1 en de ST2.
kelleke22
Pro
Pro
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Trapsensor ST1X

Bericht door kelleke22 » 19 jun 2018, 15:41

Hallo Forum leden,

Ik heb een vraagje over de trap sensor.
Ik heb nu een ST1X en heb het gevoel dat ik in max sensor gevoeligheid toch best moet druk zetten op de pedalen om de motor ondersteuning erbij te houden. Bij een lichter verzet slaat de motor best snel af.

Nu vroeg ik mij af of it aan de sensor kan liggen en wat voor serie nummer jullie hebben en hiervan last hebben?
Ik heb al regelmatig alles gekalibreerd enz zoals ik op het forum las.

Hebben jullie ook deze erop zitten?

"https://preview.ibb.co/gReNkJ/sensor.jpg"

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 6948
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Trapsensor ST1X

Bericht door Stromeur » 21 jun 2018, 19:24

"Best druk" moeten zetten is erg relatief. Ik denk ook niet dat het nu meteen zin heeft om iedereen zijn trapsensor te gaan laten bekijken.

Als ik jou was zou ik om te beginnen eens aan je dealer vragen om de sensorwaarden in het servicemenu uit te lezen, en vragen of je even mag rijden op een andere ST1 X zodat je kunt vergelijken.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

kelleke22
Pro
Pro
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Re: Trapsensor ST1X

Bericht door kelleke22 » 21 jun 2018, 20:42

Ja indd goed plan! Ga ik binnekort is even doen.

Vroeg me gewoon af wat iedereen zijn ervaring is met druk op pedalen.
Volgens mij heeft namelijk niemand zijn gevoeligheid op 0 tm 50 staan....

Het bereik van gevoeligheid vind ik best slapjes.
Hiermee bedoel ik dat 1 tm 70% je druk op de pedalen zo iets moet zijn als fietsen op een normale fiets. Pas vanaf 70% heb je het idee dat de motor het meeste gaat doen.

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 6948
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Trapsensor ST1X

Bericht door Stromeur » 21 jun 2018, 20:52

Klopt, maar dat is juist zo fijn aan dat je die instellingen kunt tweaken: er zijn mensen die graag trainen op de Stromer en die zetten de gevoeligheid wel rustig op 20%. Bij mij staat ie op 70%, zodat de Stromer nog wel "natuurlijk" aanvoelt. Wil je een raket, dan zet je de sensor lekker op 100.

Bijkomend voordeel is dat je je actieradius flink kunt vergroten met een lagere sensorgevoeligheid.

Maar hoe dan ook: als jouw trapsensor niet in orde is dan zal de dealer in het servicemenu verkeerde waarden uitlezen.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

kelleke22
Pro
Pro
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Re: Trapsensor ST1X

Bericht door kelleke22 » 17 jul 2018, 12:12

Nu al aardig wat keren naar mijn werk op de stromer geweest en moet zeggen dat ik de ondersteuning wel erg vaak moet "kalibreren".....
Elke keer als ik moet stoppen (zonder druk op trappers) dan moet ik veel meer druk op pedalen zetten om een ondersteuning te krijgen (ala standje 2 gevoel)
Na kaliberen gaat hij weer als een speer! (stand 3)

Meer mensen hier last van?

Stromerfred
Pro
Pro
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem

Re: Trapsensor ST1X

Bericht door Stromerfred » 17 jul 2018, 13:18

Volgens mij probleem wat wel vaker voorkomt (zelf ook gehad). Eindeloos gecalibreerd, harde reset vanuit service menu, nieuwe firmware. Sensorwaarden waren altijd goed. Uiteindelijk nieuwe sensor geplaatst en hij fietst weer als een zonnetje :D
Stromer ST1x oranje 2017, verende voorvork, bodyfloat, spurcycle, blinkers
Stromer ST2 zwart 2018, verende voorvork en bodyfloat

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis

Gebruikersavatar
Pieter
Expert
Expert
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 mei 2017, 11:20
Locatie: Mierlo

Re: Trapsensor ST1X

Bericht door Pieter » 17 jul 2018, 13:29

Goed te weten. Ik heb er ook last van. Mijn problemen begonnen na vervanging van de omni module (beschadigd door vandalisme). De laatste firmware in combinatie met de nieuwe omni maakten dat ik minimaal 2 x per dag moet calibreren.

kelleke22
Pro
Pro
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Re: Trapsensor ST1X

Bericht door kelleke22 » 18 jul 2018, 13:38

Ik heb Stromer gisteren een email gestuurd met ervaringen en hun gaven indd aan dat waarschijnlijk de torgue sensor vervangen moet worden.

kelleke22
Pro
Pro
Berichten: 80
Lid geworden op: 17 jun 2018, 11:02

Re: Trapsensor ST1X

Bericht door kelleke22 » 27 jul 2018, 11:20

Nou vandaag wordt hij opgehaald...
Heb een hele beschrijving erbij gedaan met foto`s wat er mis mee is en hoe ik het ervaar dus ben benieuwd hoe dit wordt opgepakt door fietsenwinkel.nl.....

Gisteren eindeloos moeten caliberen en heel vaak deed hij het zelfs daarna helemaal niet.
Het verschil is enorm kwa kracht zetten op de pendalen. Ga je 35km en zie je de gehele ondersteuning balk niet eens uit slaan als je doortrapt.... Misschien de warmte waar hij niet tegen kan? :?:

Kan iemand mij trouwens vertellen hoe deze sensor werkt?
Kijkt hij naar de rek in de ketting? Hoe weet dat ding hoeveel kracht je gebruikt?

Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Berichten: 370
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Trapsensor ST1X

Bericht door Lamkram » 27 jul 2018, 16:17

Gevonden op het www. Ik weet niet of dit exact zo geldt voor de Stromer maar heb wel zo’n vermoeden.

Er zijn drie manieren om de trapkracht te meten:

Hall-sensor
Trap/speed sensor
Torsiesensor.

De TMM sensor bevat een magneet. Bij vervorming zal de magneet t.o.v. de Hall-sensor bewegen.
Deze vervorming wordt gemeten en doorgegeven aan de controller.

Enkele eigenschappen van een TMM sensor zijn:

De Hall-sensor zal tijdens het vervormen een spanning afgeven. De spanning is afhankelijk van de uitgeoefende kracht.
De controller weet bij welke kracht er een bepaalde elektrische spanning hoort.
Doordat het vlak waarin de sensor werkt vrij klein is (werkgebied), moet de sensor goed ingesteld worden.
De TMM sensor is zeer gevoelig en moet dan ook geregeld gekalibreerd worden.
Ontregeling kan gemakkelijk optreden door bijvoorbeeld metaalmoeheid van zowel frame als sensor.
Ook het rijgedrag kan van invloed zijn.


Groet Mark
ST1X, 814 Wh, Charcoal, 20'', Redshift ShockStop, BF, Magicshine MJ-900 (1200Lm), Spurcycle (black), 25Km enkele reis. In de zomer CCPC en in de winter CTCW-II, Regio Almere-Amsterdam-Almere :d3:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast