St1X downsizen mogelijk?

Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Ik heb een stromer St1x en rijd er bij mooi weer 18km enkele reis mee...
Nu ga ik waarschijnlijk dichter bij huis werken. 4km 😎😎
Is het mogelijk om de fiets te downsizen om te zorgen dat die geen 40/45 meer loopt en dus ook geen helm meer op hoef?
Of moet ik toch de kentekenplaat demontabel maken, helmpje af en me gewoon inhouden...
Ik denk dat ik teveel afgeschreven heb om deze in te ruilen op een low speed...
Advies gevraagd dus zeg maar?!?!
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
gillflyer
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Als je er veel geld en tijd insteekt: ja waarschijnlijk wel. Anders zou ik hem verkopen en een 25 km/h fiets kopen.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ja, waarom zou je de ST1X niet kunnen ombouwen. De vraag is alleen of de kosten opwegen tegen het alternatief. Je ST1X verkopen, je verlies pakken en een 25 km/uur e-bike terugkopen. Eerlijk gezegd denk ik dat het alternatief goedkoper is.

Je ST1X heeft een type-keuring ondergaan en sindsdien gaat dit vervoermiddel als speed-pedelec door het leven. Een speed-pedelec heeft in de wet dezelfde status als een brommer/scooter.
Je zult dan ook je ST1X moeten verbouwen tot een e-bike. Dit leidt tot kosten. Volgens mij is de belangrijkste modificatie het veranderen van de motor in een max 250 Watt model. Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat de impact zal zijn op de overige techniek van die fiets (denk dan met name aan de controler die de motor moet aansturen en aan de software, want die moet de snelheid begrenzen op 25 km/uur).
Daarnaast zul je die e-bike (misschien wel) moeten laten keuren zodat deze voortaan als e-bike door het leven gaat en niet als speed-pedelec.
Ook zul je de eventuele garantie die nog op de ST1X zit verliezen, want ik kan me nauwelijks voorstellen dat Stromer bereid is om de garantie te continueren.

Uiteraard kun je besluiten om vrolijk zonder kentekenplaat en zonder helm rond te rijden op een ST1X, waarbij je jouw snelheid aanpast. Feitelijk kom je dan terecht binnen de kaders van dit topic.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Dank voor beide reacties...
Ik moet hier maar eens heel goed over nadenken.
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Of je koopt een simpele gewone fiets voor die 4km (is minder inspanning dan die 18km nu op je SP} en:
- je houdt de ST1x voor recreatieve ritten
- verkoopt de ST1x
-...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Verkopen kost me waarschijnlijk te veel geld...maar wellicht een leuke Cortina voor een paar honderd euro is waarsch wel de goeiste oplossing 🤪🤪
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
gillflyer
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 119
Lid geworden op: 25 jan 2018, 18:28
Locatie: Rtslr

Calimero schreef: 08 jun 2018, 07:11 Verkopen kost me waarschijnlijk te veel geld...maar wellicht een leuke Cortina voor een paar honderd euro is waarsch wel de goeiste oplossing 🤪🤪
Goh iets dat blijft stilstaan of niet gebruikt wordt kost je eigenlijk nóg meer geld, elke maand wordt hij een stukje minder waard. Ik vermoed dat je ST1X zich heeft bewezen in de tijd dat je er nog langere afstanden mee deed.

Als je hem nu verkoopt kan je met dat geld misschien een andere (nieuwe?) fiets kopen.
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Tja, je zou de ST1X natuurlijk gewoon kunnen aanhouden en er lekker op blijven rijden. De rit van 4 km zul je dan in een kleine 7 minuutjes afleggen. Dit is altijd nog beter dan een kwartiertje op een gewone fiets, waarbij je ook nog eens meer energie moet leveren.

Als je normaal fietst (max. 30 km/uur), dan zou je kunnen besluiten om de helm thuis te laten en het kentekenplaatje te verwijderen om minder op te vallen. De kans dat de politie jouw fiets herkent als een speed-pedelecer schat ik op nog geen 1%. Je kunt zelfs besluiten om de spiegel te verwijderen, want gewone fietsen hebben geen van allen een spiegel aan boord.

Doordat je de 4 km op een normaler tempo fietst, gaat je reistijd omhoog naar zo'n 9 minuten, maar zul je zeker niet moe en bezweet op je werk aankomen en om een tegenwindje hoef jij je niet druk te maken (je hebt immers altijd de wind in de rug). Je accu hoef je niet meer elke dag op te laden en de kans op een ongeluk (als je niet meer zo hard fietst) daalt naar waarden die overeenkomen met die van een gewone fiets (kans is dus erg klein).

Je zult nog veel minder opvallen met die (maximaal) 30 km/uur als je besluit om in wielrenkleding met wielrenhelm op naar je werk te gaan, waarbij je de fietsondersteuning niet op maximaal zet (het moet wel lijken alsof je zelf moeite doet om vooruit te komen). Door het omkleden verlies je wel in 1x de tijdwinst die je op dit traject boekt, maar van een wielrenner snapt bijna iedereen die hogere snelheid en van iemand in gewone kleren is die "link" er iets minder.

De vraag is alleen: kun jij jezelf beheersen? De ST1X kan immers met gemak een snelheid aan die hoger ligt dan die 30 km/uur.

Als ik in jouw situatie zou zijn, dan zou ik het wel weten. Ik zou gewoon lekker doorfietsen op de ST1X. Ik zou geen probleem hebben met de helmplicht. Er zijn genoeg landen waarbij een helmplicht ook voor de gewone fiets geldt. Misschien zou ik het kentekenplaatje er wel vanaf hebben gehaald en in een zadeltasje hebben meegenomen (sorry meneer de agent, hij is er net vanaf gevallen, vanavond zet ik hem er weer op), zodat je niet onmiddelijk herkent wordt als een speed-pedelecer op het gewone fietspad (ik ken de route niet die je moet afleggen, maar als je die voornamelijk via een fietspad loopt, en niet een gecombineerd fiets/bromfiets-pad, dan zou dat voor mij een optie zijn). En als de situatie een hogere snelheid toelaat (bijvoorbeeld omdat er in de verste verte niemand te bekennen is op het fietspad), ach.... een wielrenner trekt soms ook wel eens een sprintje.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

:D :ay
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
buco

Je hebt waarschijnlijk wel een goede reden om op te zien tegen een helm opzetten maar ik begrijp niet echt hoe een helm aan- en afzetten genoeg door kan wegen om een heel ombouw-avontuur te rechtvaardigen :shock: . Stel dat ik van 18km naar 4km zou gaan, zie ik niet meteen een probleem, Gewoon net hetzelfde als nu, helm op Stromer op en tegen 45km/h naar het werk. Life is easy, toch? :ay

Half serieus en een knipoog:
Trouwens, hoe ga je de Stromer daarna ooit nog kwijt raken op Marktplaats? Titel zoekertje (met de nodige zin voor overdrijving): ST1X Frankenstein Stromer, kenteken ontbreekt, 250W motor (factuur van alibaba.com) en gehackte firmware ? . Veel plezier met de verkoop en het "selecte" doelpubliek dat je gaat aantrekken ;)

Terug helemaal serieus:

Ik zou eerst en vooral afwachten wat die nieuwe baan zegt. Stel dat het toch tegen valt en je hebt je ST1x al omgebouwd/verkocht :bu: ? Maar toch, laten we er vanuit gaan dat de jobwissel goed verloopt. Ik zou bij je huidige ST1x blijven. Als je toch echt die helm af wil en bij Stromer wil blijven: http://www.bikelife.be/product/stromer-st1-25kmh/. En als je minder lui bent dan ik zou je zelfs voor een gewone niet elektrische tweedehandsfiets kunnen gaan :cool2:
Plaats reactie