Sluipverbruik

Plaats reactie
Joe
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2017, 08:33

Mijn recente ST1X heeft een sluipverbruik van ± 2% per dag. Is dit normaal?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je je Stromer niet gebruikt, zet je hem dan uit of laat je hem in de slaapstand gaan? In de slaapstand blijven de sensoren actief, ik kan me zo voorstellen dat dat ook iets verbruikt.

Stromer adviseert om, als je de bike niet gebruikt, eens in de 4-8 weken de accu te controleren en eventueel bij te laden, dus kennelijk houdt ook Stromer rekening met een bepaalde afname.

De temperatuur kan nu in de zomer nog niet de veroorzaker zijn.

Je zou je accu ook eens een tijdje uit je Stromer kunnen bewaren. Zo kun je bepalen of het de accu zelf is, of de Stromer die de afname veroorzaakt.

Dat alles gezegd hebbende: bij mijn ST1 X van maart 2017 heb ik nog nooit een afname gezien als ik deze een dag of wat niet gebruik. Ik laad hem na gebruik meteen weer op tot 100%, zet 'm uit en wanneer ik hem terug aanzet is de stand nog steeds 100%, ook als het dagen later is. Dus een beetje vreemd vind ik dit wel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik maak zelfs het omgekeerde mee. Kom ik na een kort ritje thuis met zeg 95% en de volgende dag staat de teller op 97%... :shock:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Doe mij jouw accu :shock:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
vincentbosse
Expert
Expert
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mei 2017, 09:25

Lomito schreef: 16 jul 2017, 01:17 Ik maak zelfs het omgekeerde mee. Kom ik na een kort ritje thuis met zeg 95% en de volgende dag staat de teller op 97%... :shock:
Idem hier. Soms ook ik hem eind vd middag weer uit het rek haal bij mijn werk. Soms 2-7% extra.
Stromer ST1X 984Wh | Shimano Ultegra CS-6800 11-28 Cassette | Brooks B17 | BodyFloat | Redshift Shockstop | Ortlieb back roller classic | Custom-made Spatlap | QuadLock iPhone | niet-auto inklapbare standaard -- Geen vaste rit momenteel.
Gebruikersavatar
Calimero
Expert
Expert
Berichten: 190
Lid geworden op: 24 mei 2017, 08:45

Klopt, denk ook maar aan elektronica (gopro, mobiele telefoon etc..). Als je m soms effe uitzet is de accu toch weer iets voller bij aanzetten. Kortom nooit meer opladen die accu's, maar gewoon effe paar keer uitzetten :ck: :ck:
Stromer St1x sport charcoal/983wh/22"/Body Float/Redshift Shockstop/11-28 ultegra/Quad lock/2x Ortlieb back roller high visibility/Continental Top Contact II/bbb spd combi pedalen bla bla bla... :cool2:
Joe
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jul 2017, 08:33

Stromeur schreef: 15 jul 2017, 14:46 Als je je Stromer niet gebruikt, zet je hem dan uit of laat je hem in de slaapstand gaan? In de slaapstand blijven de sensoren actief, ik kan me zo voorstellen dat dat ook iets verbruikt.

Stromer adviseert om, als je de bike niet gebruikt, eens in de 4-8 weken de accu te controleren en eventueel bij te laden, dus kennelijk houdt ook Stromer rekening met een bepaalde afname.

De temperatuur kan nu in de zomer nog niet de veroorzaker zijn.

Je zou je accu ook eens een tijdje uit je Stromer kunnen bewaren. Zo kun je bepalen of het de accu zelf is, of de Stromer die de afname veroorzaakt.

Dat alles gezegd hebbende: bij mijn ST1 X van maart 2017 heb ik nog nooit een afname gezien als ik deze een dag of wat niet gebruik. Ik laad hem na gebruik meteen weer op tot 100%, zet 'm uit en wanneer ik hem terug aanzet is de stand nog steeds 100%, ook als het dagen later is. Dus een beetje vreemd vind ik dit wel.
Zowel op stand "Off" als "Locked" is er een verlies van ongeveer 2% per dag. Vindt ik persoonlijk nogal veel. Stel: ik tank vandaag een auto vol (100 liter - hypothetisch), dan is er morgen slechts 98 liter meer in de tank. Met de batterij uit de fiets heb ik het nog niet getest. Zal ik een van de volgende dagen eens proberen.
Lomito

Calimero schreef: 16 jul 2017, 22:07 Klopt, denk ook maar aan elektronica (gopro, mobiele telefoon etc..). Als je m soms effe uitzet is de accu toch weer iets voller bij aanzetten. Kortom nooit meer opladen die accu's, maar gewoon effe paar keer uitzetten :ck: :ck:
Ik heb er werkelijk geen verstand van maar mijn verklaring zou het volgende zijn: de ontlading van de accu is niet gelijkmatig verdeeld over alle cellen en de capaciteit wordt gebaseerd op de cellen met de laagste spanning, na het uitschakelen herverdeelt de lading zich over de cellen en neemt de lading van de leegste cellen toe (en de volste cellen af) waardoor de weergegeven capaciteit enkele procenten stijgt. :geek:
Plaats reactie