Bijgeluid in achterwiel na rit in regen

Plaats reactie
mhuibers
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 137
Lid geworden op: 28 aug 2017, 11:22
Locatie: Kesteren
Merk SP: Stromer ST1x
Km-stand: 14000

Woensdag heb ik met m'n ST1x 2017 een rit naar huis gemaakt in de regen. Niet zomaar een buitje maar tweemaal een ware hoosbui. Ik heb de fiets flink uitgedaagd en reed regelmatig door plassen water van soms 10 cm hoog. Thuisgekomen heb ik voor de zekerheid de accu eruit gehaald om de boel goed te laten opdrogen. De volgende dag hoorde ik tijdens het fietsen een bijgeluid in het achterwiel. Een soort tikkend/krakend geluid. Het kwam bij de as vandaan, bij elke rotatie van het wil kwam het geluid éénmaal voor. Regelmatig afgestapt om te kijken waar het vandaan kwam maar niets kunnen vinden. Tassen eraf gehaald, geen effect. Wanneer ik het achterwiel optilde en het wiel liet ronddraaien door de trapper een zet te geven was het geluid er niet. Dus alléén wanneer de as werd belast door het gewicht van mezelf. Het geluid was er ook wanneer ik stopte met trappen. Erg vreemd.

Gisteren heb ik thuisgewerkt. Aan het eind van de middag heb ik de fiets eens goed schoon gemaakt, vooral de ketting, derailleur en tandwielen met de producten van Muc-off. Hierna een proefrit gemaakt en wat schetst mijn verbazing: hierna was het bijgeluid weg! Ook vanmorgen tijdens de rit naar m'n werk geen bijgeluid meer gehoord.

Herkent iemand dit?

Stromerlijke groeten,

Mathijs Huibers
ST1x 2018 charcoal 983 Wh | Spurcycle | Quadlock | Ergon GP2 | Lupine Rotlicht en een verzameling van Zijp spullen
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Zandkorrels of andere ongerechtigheden die je nauwelijks ziet kunnen deze geluiden veroorzaken. Soms bij de remblojes (komt bij mij het meeste voor omdat daar de vrije ruimte erg klein is).
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

ik denk ook vooral omdat ik er niks van lees in je origineel bericht dat het de schijfrem gaat geweest zijn. Ook mijne heeft dit en enkel als ik zelf de as belast. Nu ja hij is binnen bij stromer dus ik hoop dat dit geluid weg is als ik hem terug krijg.
Plaats reactie