Pagina 6 van 7

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 09 jul 2018, 09:47
door Stroompje
Henry, FreddyH,

Ik neem bij deze berekening aan dat de meting van het gebruikte vermogen in/door het elektronische systeem van Stromer voldoende accuraat is.
Ik ben echter minder zeker van de nauwkeurigheid van de meting van de restcapaciteit van de accu, immers, volgens mij gebeurt die door de klemspanning van de accu te meten (zoveel mogelijk denk ik onbelast). Die curve, capaciteit versus klemspanning is vrij vlak, ofwel een 10% daling van 50 naar 40 bijvoorbeeld geeft maar een kleine daling van de accu spanning. Je kunt je dus afvragen hoe nauwkeurig de meting die we op de OMNI zien is, en of de ijkcurve die Stromer erin heeft gestopt wel voldoende generiek bruikbaar is van accu tot accu.
Maar als je aanneemt dat de nauwkeurigheid voldoende is (zeg de gemeten % restcapaciteit klopt op enkele procenten) dan is de berekening des te nauwkeuriger als je dit over een langere periode zou meten: elke keer het verbruikte vermogen en de gebruikte % accu capaciteit, dit gedurende enkele 100-den km's optellen en dat zou je dan een redelijk antwoord moeten geven.
Daartoe was de meting na de rit van 105 km gisteren bedoeld.
Ik heb ook de separate ritten genoteerd.

1ste rit: verbruikt vermogen 590 Watt volgens de app, verbruikte accu capaciteit 84% volgens de OMNI. Zou betekenen: maximaal accu vermogen 702 Wattuur.
2de rit: verbruikt vermogen 370 Watt volgens de app, verbruikte accu capaciteit 54% volgens de OMNI. Zou betekenen maximaal accu vermogen: 685 Wattuur
Verrassend dichtbij elkaar denk ik.
Dit is denk ik wat je bedoelde Henry toch?
Wel ik ga dit wat langer bijhouden, ook voor de fiets van mijn vrouw.
Maar het lijkt me dat de accu inmiddels zo'n 125 Wattuur vermogen kwijt is, 15%. Dit na 3 jaar (ik heb een 4 jaar oude fiets, maar na een jaar een nieuwe accu gekregen omdat de eerste accu toen nog maar 50% vermogen had). Aantal laadcycli ca. 250 schat ik. (6000 km).

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 09 jul 2018, 10:33
door Henry
Dat is precies wat ik bedoel en daarom denk ik dat mijn eerdere opmerking over de zelf geleverde (spier)energie niet van toepassing is. :ay

Ik denk inderdaad dat Stromer de waarden op de manier berekent zoals je beschrijft. Je zou de restcapaciteit eigenlijk "in rust" moeten meten, de spanning heeft immers tijd nodig om zich te stabiliseren. Dus zou je een paar minuten moeten wachten om vervolgens de restcapaciteit af te lezen.

De levensduur van de accu wordt volgens mij bepaald door het aantal volledige laadcycli en minder door het aantal dagen dat die accu bij je in bezit is (mits er verstandig met de accu is omgegaan). Ik heb wel eens gelezen dat een batterij maximaal 1000 laadcycli mee gaat. Ik weet niet of dat nog steeds het geval is en of je sowieso iets aan dat getal van 1000 oplaadcycli hebt...

Wel valt het me op dat sommige van mijn oplaadbare Li-ion batterijen van mijn flitser (van mijn camera) er plotseling mee ophielden en met geen mogelijkheid meer tot leven waren te wekken, terwijl ze de de max. laadcycli (van 500 beloofde laadcycli) nog lang niet hadden bereikt. Ter info: ik heb speciaal voor de batterijen van mijn flitser een uitgebreide oplader gekocht met verschillende functies. Dit plotseling overlijden van indivuduele batterijen overkomt je uiteraard ook in jouw 814 Wh accu. Dit gedrag van de individuele batterij heeft volgens mij grote invloed op de capaciteit van je accu, maar dat even terzijde.

Je schreef eerder dat je al zo'n 200 volledige laadcycli op had zitten. Je voorzichtige conclusie is nu dat je al zo'n 125 Wh aan capaciteit verloren hebt, wat overeenkomt met zo'n 15%.

Inmiddels fiets ik al zo'n 10 jaar elektrisch en mijn ervaring is dat ik na 4 jaar en zo'n 500 volledige laadcycli verder (een schatting, want ik laad na elk fietstochtje altijd volledig op, ook als de accu gedeeltelijk leeg is), ik zo'n 40% van de capaciteit (schatting op basis van de afstand die ik nog op vol vermogen kon rijden) kwijt was. In mijn geval betekende dit dat ik mijn woon-werk retourtje vervolgens niet altijd meer kon fietsen zonder bij te laden (bij zwaardere omstandigheden heb je immers meer accu-energie nodig). Ik heb dit dus al 2x mogen meemaken (ik schafte dan liever een nieuwe accu aan in plaats van een oplader om op het werk op te laden).

Jouw ervaring komt dus aardig overeen met mijn ervaring.

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 09 jul 2018, 15:43
door Stroompje
Henri,

Inderdaad vergelijkbare ervaringen en conclusies.
En inderdaad, de eigen inspanning heeft op deze berekening geen invloed, immers wat je meet is de afname van de batterij capaciteit, hoe dan ook ontstaan, en de door de Stromer elektronica gemeten afgegeven hoeveelheid Watt (uitgezonderd natuurlijk de langzame afname terwijl de fiets stilstaat, kortom wel kort na elkaar meten, en inderdaad als de accu weer een beetje tot rust is gekomen). Die 2 grootheden delen geeft je een maat voor de maximale accu capaciteit.

In het algemeen aangaande levensduur van een accu of accu cel of flitser batterij.
De chemie, gekoppeld aan de beweging van de ionen en elektronen in het elektrolyt en door een membraan, en die zijn niet compleet reversibel. Daarom zal bij elke laadactie, waar je dus de chemie “omkeert” t.ov. gebruik een klein beetje onomkeerbare verandering plaatsvinden aan de elektrodes.
Die 1000 cycli is een min of meer ervaringsfeit, voor de gemiddelde accu, gemiddeld gebruikt.
Maar er zijn zeker omstandigheden te noemen die nadelig zijn voor je accu: bijna of helemaal leeg langere tijd bewaren. Volledig geladen langere tijd bewaren, en lagere temperaturen gedurende langere tijd, bijvoorbeeld.
Naast dit langzamere verouderen is er ook het risico op defect raken. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door een lek in een membraan in de accu/batterij. Dan is het gebeurd. Dat zal gedurende de levensduur van onze Stromer accu zeker ook met een aantal cellen gebeuren, wat dan feitelijk betekent dat de spanning na volledig laden niet meer 48 Volt hoeft te zijn (afhankelijk of welke cellen defect raken).
Hoe Stromer dat verwerkt in de meting van de accucapaciteit is me een raadsel.
Met mijn flitser batterijen heb ik de ervaring dat zo’n 5 tot 10% elk jaar defect raakt, eigenlijk is dat voor de flitser de dominate “failure mode”, niet de langzame degradatie. Maar voor hoger vermogen toepassingen als een Stromer ligt dat anders, misschien wel volledig omgekeerd.

Wij gebruiken onze fietsen voor met name toeren en vakantie. De actieradius is dan een minder groot probleem, overschakelen naar een lagere ondersteuning is een beproefd recept, en de tijd om dan er langer over te doen hebben we meestal wel.
Maar toch, als de accu richting 60% gaat zullen we toch andere accu’s of andere fietsen gaan overwegen.
Zo te zien ben ik daar na 500 of zo laadcycli, dus nog even te gaan, gelukkig.

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 10 jul 2018, 09:42
door FreddyH
Offtopic, maar het gaat nog wel over batterijen :D
Stroompje schreef: 09 jul 2018, 15:43 Met mijn flitser batterijen heb ik de ervaring dat zo’n 5 tot 10% elk jaar defect raakt, eigenlijk is dat voor de flitser de dominate “failure mode”, niet de langzame degradatie. Maar voor hoger vermogen toepassingen als een Stromer ligt dat anders, misschien wel volledig omgekeerd.
Die ervaring had ik ook, tot ik Eneloop (https://www.nkon.nl/waarom-eneloop-powerex) batterijen ging gebruiken. Daarmee heb ik nooit meer kapotte batterijen gehad, nog veel belangrijker: de batterijen blijven erg vergelijkbaar in capaciteit en de batterijen herstellen veel sneller na een flits.

Wat getallen: mijn laatste 'gewone' oplaadbare AA batterijen waren 2700 mAh. Na een jaar had ik in dat setje van 4 in mijn flitser 1 batterij die nog rond de 2600 mAh capaciteit had, 2 zaten rond 2400 mAh en 1 zat net onder de 2000 mAh. Effectief had ik dus net iets minder dan 2000 mAh (serie schakeling).
Nu heb ik 4 Eneloop batterijen van 2400 mAh, die heb ik al 7 jaar of zo en zitten nu alle 4 nog tussen de 2300 en 2350 mAh, wat ze in het begin ook hadden.

Het sneller herstellen na een flits: als ze vol zitten scheelt het niet zoveel met een gewone batterij, maar zeker als de batterijen half leeg zijn scheelt het weer opladen van mijn flitser seconden!

Anders uitgelegd: als ik met mijn vorige batterijen een bruidsreportage ging doen had ik typisch 2 of 3 setjes batterijen bij me. Nu gewoon dat ene setje, ik laad ze de avond ervoor op en that's it.

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 11 jul 2018, 19:53
door Stroompje
FreddyH,

Ik heb ook de Eneloop.
Toch heb ik op de ca. 30 batterijen al 2 die niet meer te laden waren (over een periode van 3 jaar). Weinig maar niet nul.

Weten we eigenlijk of de Eneloop technologie ook in de Stromer batterij wordt gebruikt/kan worden gebruikt?

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 11 jul 2018, 20:11
door Henry
Ik heb nog alleen maar Eneloop. Dit jaar heb ik al weer een drietal dode exemplaren moeten weggooien en het jaar is nog maar voor de helft “op”.

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 11 jul 2018, 21:14
door FreddyH
Stroompje schreef: 11 jul 2018, 19:53 Weten we eigenlijk of de Eneloop technologie ook in de Stromer batterij wordt gebruikt/kan worden gebruikt?
Nee, in de fietsbatterijen zitten Lithium-Ion batterijen, ik gok bij Stromer van dit soort jongens/meisjes:
https://www.nkon.nl/rechargeable/18650- ... i-ion.html
(3,7V cellen dus, maar wellicht een ander merk en verder wat andere specs)

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 11 jul 2018, 21:18
door FreddyH
Stroompje schreef: 11 jul 2018, 19:53 Ik heb ook de Eneloop.
Toch heb ik op de ca. 30 batterijen al 2 die niet meer te laden waren (over een periode van 3 jaar). Weinig maar niet nul.
Henry schreef: 11 jul 2018, 20:11 Ik heb nog alleen maar Eneloop. Dit jaar heb ik al weer een drietal dode exemplaren moeten weggooien en het jaar is nog maar voor de helft “op”.
Letten jullie er wel op dat deze batterijen, in tegenstelling tot Lithium-Ion liefst wel helemaal leeg getrokken wordt voordat ze opgeladen worden? Ik heb ze in de jaren dat ik professioneel fotografeerde behoorlijk intensief gebruikt, de afgelopen jaren niet meer zo heel veel. Maar ik heb ze altijd in de (uitgebreid instelbare) oplader eerst helemaal leeg laten trekken voordat ik ze oplaad. Leegtrekken deed ik meestal met 100 mA of 200 mA en laden met 300 mA. Na ± 7 jaar zijn mijn batterijen nog 100% fit.

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 11 jul 2018, 22:51
door Stroompje
Eerlijk is eerlijk, ik doe dat niet. Elke paar maanden laad ik de batterijen die niet gebruikt zijn weer helemaal op. De gebruikte idem, direct na gebruik.
Op dit moment gebruik ik ze veel minder. De meeste apparaten hebben nu immers een eigen accu, LiMH vaak.

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 11 jul 2018, 23:51
door Henry
Ik trek ze met mijn uitgebreide oplader ook niet eerst helemaal leeg, maar laad de lege batterijen gewoon op.
Het eerst helemaal leegtrekken en dan weer volledig opladen kost best wel veel extra tijd. Misschien moet ik dat dan toch maar gaan doen. Mogelijk komt het daardoor dat ze bij mij eerder stuk gaan. Dank voor de tip! :ay