Pagina 5 van 7

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 07 jul 2018, 17:37
door Stroompje
Ik heb het even nagezocht, en mijn hardnekkige herinnering aan lang geleden genoten fysica onderricht is onjuist. De luchtweerstand neemt inderdaad kwadratisch toe met de snelheid.
De rest van de berekening klopt grosso modo nog steeds. Windkracht 5 in de rug neutraliseert de weerstand van een fietser die 36 km/uur rijdt. Blijft alleen nog de rolweerstand en de weerstand van alle mechanica in de fiets over.
En het effect van windkracht 5 tegen is dus factoren en niet een paar procent.
Overigens, ik weet niet zo zeker FreddyH of je met een Bosch middenmotor bij windkracht 5 in de rug niet 45 km/h kunt rijden. Met zo’n wind mee kun je dat op een gestroomlijnde niet elektrische fiets wel halen, zelfs als je niet in de tour meedraait :D

Ik niet meer hoor, das war einmal.

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 07 jul 2018, 19:03
door FreddyH
Stroompje schreef: 07 jul 2018, 17:37 Overigens, ik weet niet zo zeker FreddyH of je met een Bosch middenmotor bij windkracht 5 in de rug niet 45 km/h kunt rijden. Met zo’n wind mee kun je dat op een gestroomlijnde niet elektrische fiets wel halen, zelfs als je niet in de tour meedraait :D
Vast en zeker :bn:
Dus?
FreddyH schreef: 03 jul 2018, 22:02 Volgens mij ook. En de accu gaat ook niet theoretisch 8x eerder leeg omdat dat suggereert dat je met wind neutraal weer naar 1/8 van je max vermogen gebruikt. Als dat zo was dan kan je met een Bosch middenmotor ding ook gemakkelijk 45km/h :geek:
Volgens mij zeg ik hier namelijk dat als jouw stelling waar zou zijn, dat je dan bij wind neutraal weer gemakkelijk 45 km/h zou moeten kunnen rijden met een Bosch middenmotor systeem. Wat je dan met windkracht 5 in de rug kunt halen lijkt me daarbij compleet irrelevant :ck:

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 07 jul 2018, 20:53
door Stroompje
FreddyH,

Nee dat is niet irrelevant. Als je bij windstil weer 36km/uur fietst heb je feitelijk een windkracht 5 tegen. Als je echter windkracht 5 in de rug hebt bij 36 km/uur heb je feitelijk vrijwel geen windweerstand, netto.
Als je dus windkracht 6 meehebt is zelfs met een Bosch middenmotor 45 km/uur te halen, tenzij de motor bij lagere snelheid begint te remmen, ik weet dat niet, ken die motor niet.
Maar als er windkracht nul staat heb je dus bij 45km/uur feitelijk windkracht 6 tegen, en dan haalt een Bosch middenmotor geen 45 km/uur. En een Stromer wel, maar niet vanzelfsprekend hoor.
Ik denk dat dat de spraakverwarring is?

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 08 jul 2018, 00:16
door FreddyH
Volgens mij zit de spraakverwarring in het woord windneutraal weer. Ik bedoel daarmee windstil. Jij bedoelt daarmee volgens mij dat de wind even snel gaat als de fietser. Voor beiden is wat te zeggen, dus laat ik het vanaf nu maar hebben over windstil weer.

Ik bedoelde dat als je met windkracht 5 tegen je accu 8x sneller leeg krijgt dat je dan met windstil weer logisch maar 1/8 van je max vermogen nodig hebt. 1/8 van het max vermogen van een Stromer (zeg even voor het gemak 1000W) is 125W. Dus dit zou suggereren dat je voor 45km/h bij windstil weer maar 125W nodig hebt.
Omdat een Bosch middenmotor 350W kan leveren, zou dit betekenen dat je met windstil weer met zo'n fiets dus gemakkelijk 45 zou moeten kunnen fietsen, hetgeen duidelijk niet het geval is.

Zo duidelijker?

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 08 jul 2018, 07:18
door Stroompje
We zijn het erover eens dat onder jouw definitie van windstil weer, een middenmotor geen 45km/uur kan halen, tenzij je wellicht Dumoulin heet.
Met windkracht 5 in de rug kan dat wel, dat is wat ik bedoelde.
Overigens, bij kwadratische afhankelijkheid van de windsnelheid is verdubbeling van de windsnelheid tegen “goed” voor 4 maal meer benodigd vermogen.
Dat betekent meestal echter niet voor de gewone gebruiker dat de accu ook 4 maal sneller leegloopt, want zowel de gereden snelheid meestal omlaag, en dan wordt die snelheid alleen gehaald als er meer vermogen door de fietser wordt geleverd. Dus de rijtijd neemt toe, de actieradius neemt af, maar niet kwadratisch.
De praktijk is dus nogal wat lastiger door te rekenen dan met de fysica sommetjes.

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 08 jul 2018, 09:16
door Tomasj
Alleen omdat Bosch op (echte) 42 km/h alle ondersteuning afbreekt, en al op 40 km/h start met te verminderen. 42 km/h kon ik met mijn fiets 20 km lang volhouden (400Wh batterij). Een vriend met dezelfde fiets heeft de software van de fiets gekraakt en haalde wel vlot de 45 km/h. en hij is echt geen Tom Dumoulin (wel een redelijke wielertoerist). Indien je een iets of wat Aerodynamische houding aanneemt op een racefiets, haal je met 500 Watt meer dan 45 km/h. En 150 Watt zelf trappen is echt geen Tom Dumoulin-achtige prestatie; indien je iets of wat getraind ben haal je makkelijk 250 Watt.

En wat ik hier lees van formules betreffende luchtweerstand, is wel grappig. De luchtweerstand neemt toe met de tweede macht, dus heb je bij verdubbeling van je snelheid 4 keer meer verbruik per tijdseenheid, maar je rijdt ook dubbel zo hard :D , dus die 8 x mee verbruik. Neen, wel twee keer meer verbruik (in werkelijkheid verbruik je iets meer want ook je rolweerstand neemt toe).
Tenzij jij gelooft dat Tom Dumoulin 1600 Watt kan produceren, maar dan zou hij de toer winnen met een uur voorsprong. Tomas De Gent geeft aan dat hij tijdens zijn winnende rit op de Mont Ventoux een vermogen van net geen 400 watt reed.

De basisformule voor luchtweerstand is =-0,5 pv²CA, waarbij p de luchtdensiteit is, v de luchtsnelheid, Cd je luchtweerstand en A het oppervlak

Ga uit voor een racefiets dat je met 200 Watt al 33-34 km/h rijdt, en met 400 Watt al boven de 40 km/h komt. .

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 08 jul 2018, 19:03
door Stroompje
Tomasj, ik denk dat dat een discussie is die ik niet kan voeren. Ik weet niets van de middenmotor, was alleen geïnteresseerd in de windweerstand en wat dit doet met je actieradius.

Overigens, gerelateerd aan het onderwerp van deze draad heb ik wel een waarneming en vraag.

Vandaag in 2 etappes 105 km gereden. ‘s Morgens wind schuin (gemiddeld 45 graden) tegen, windkracht zwak variabel, ik schat windkracht 3
Na 53 km nog 16% van de accu over (grotendeels gereden in stand 2). De accu weer geladen en een iets andere maar vrijwel even lange route retour: 52 km en nog 46% over, want de wind was wat sterker geworden en 45 graden van achter (weer gemiddeld over de route).
Toch een zeer groot verschil.
Dat betekent dat ik over 105 km (in stand 2) 84% + 54% gebruikt heb, ofwel 138% van een accu van norm capaciteit (zou de accu moeten hebben) 814 Watt.
In de Stromer app lees ik dat ik totaal over die 105 km zo’n 960 Watt heb gebruikt.
Kan ik dan de eenvoudige rekensom maken dat 138% overeenkomt met 960 Watt? Ofwel dat mijn accu nog een capaciteit heeft 695 Watt?

Dus is de capaciteit van mijn accu afgenomen van 814 Watt tot 695 Watt (na ruim 3 jaar, 200 laadcycli)?

Ben benieuwd naar jullie kijk op dit onderwerp.

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 08 jul 2018, 19:17
door Henry
De geleverde energie is afkomstig van zowel de accu als de eigen spierkracht. Je weet volgens mij alleen hoeveel energie de accu heeft geleverd. Als je zelf harder had getrapt, had je andere waarden gekregen.

Wil me zo’n test doen, dan kun je beter je fiets in stand 3 instellen, waarbij je vervolgens zelf nauwelijks energie toevoegt. Je zorgt er dus alleen voor dat je Stromer begrijpt dat ee gefietst moet worden.

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 08 jul 2018, 20:52
door FreddyH
Stroompje schreef: 08 jul 2018, 19:03 Kan ik dan de eenvoudige rekensom maken dat 138% overeenkomt met 960 Watt? Ofwel dat mijn accu nog een capaciteit heeft 695 Watt?
Die 695 Wh capaciteit in je accu zou bij benadering best wel eens kunnen kloppen, jouw accu is ondertussen 4 jaar oud, dus ±85% restcapaciteit is niet heel raar.

Re: Accu en actieradius

Geplaatst: 09 jul 2018, 08:09
door Henry
Dit soort vraagstukken intrigeren me, waardoor ik er onbewust nog over na blijf denken. Dat is de reden dat ik dus een aanvullende vraag voor je heb.

In je inleiding neem je de afgelegde afstand en de windrichting mee. In je berekening doe je daar vervolgens niks mee. Je neemt enkel het verbruikscijfer uit de Stromer App.
Stroompje schreef: 08 jul 2018, 19:03Vandaag in 2 etappes 105 km gereden. ‘s Morgens wind schuin (gemiddeld 45 graden) tegen, windkracht zwak variabel, ik schat windkracht 3
Na 53 km nog 16% van de accu over (grotendeels gereden in stand 2). De accu weer geladen en een iets andere maar vrijwel even lange route retour: 52 km en nog 46% over, want de wind was wat sterker geworden en 45 graden van achter (weer gemiddeld over de route).
Toch een zeer groot verschil.
Dat betekent dat ik over 105 km (in stand 2) 84% + 54% gebruikt heb, ofwel 138% van een accu van norm capaciteit (zou de accu moeten hebben) 814 Watt.
In de Stromer app lees ik dat ik totaal over die 105 km zo’n 960 Watt heb gebruikt.
Kan ik dan de eenvoudige rekensom maken dat 138% overeenkomt met 960 Watt? Ofwel dat mijn accu nog een capaciteit heeft 695 Watt?
Volgens jouw redenatie zou je dus ook per rit het verbruik (in Watt) kunnen uitlezen uit de Stromer App om vervolgens via dezelfde formule de capaciteit van de accu te berekenen. Als dit dezelfde cijfers oplevert, dan is de formule goed, zo niet dan is het toch wat complexer.