Accu en actieradius

Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Kornelito schreef: 02 jul 2018, 19:00
J3R schreef: 02 jul 2018, 17:42 Vandaag heen en terug woon-werk, stevige wind op stand 3 en terug de laatste 10km op stand 2 (RID), slechts 51 km en 1% over... (983Wh); nu rij ik wel een route met aardig wat stoplichten en kruisingen.
Trapsensor op ca. 70%, begreep dat de motor-tuning alleen invloed heeft op stand 2.
Maar dit was dus met je ES en niet met een ST1-X? Verwarrend, want dit is hier het ST1-X subforum. Ik vermoed dat de ES ietsje dorstiger omgaat met de batterij.
AH right, gaat om een ST2; het subforum (ST1X) over het hoofd gezien.....
Wind was stevig, rond windkracht 5 maar dat was alleen retour, met nog 60% accu resterend.
Een bereik van 51 km is wel weinig; denk ook dat de vele stoplichten en kruisingen de accu nogal belasten. Van de winter een 2e lader is wel handig.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

J3R schreef: 02 jul 2018, 20:12 AH right, gaat om een ST2; het subforum (ST1X) over het hoofd gezien.....
Wind was stevig, rond windkracht 5 maar dat was alleen retour, met nog 60% accu resterend.
Een bereik van 51 km is wel weinig; denk ook dat de vele stoplichten en kruisingen de accu nogal belasten. Van de winter een 2e lader is wel handig.
Ik heb mijn vorige accu (735Wh) een keertje in 30 km helemaal leeg gereden met windkracht 5 vol tegen in open terrein. Op de terugweg (zelfde afstand, nu wind vol mee) zat ik constant tegen de begrenzer aan op 47,7 km/h en heb ik amper 25-30% van mijn accu gebruikt...

Maar gezien de ST2 minder dorstig is dan mijn fiets en jij de helft van de rit windkracht ±5 tegen had zou ik verwachten dat je alsnog 60km ver zou moeten komen... Ik zou toch eens vragen of je eens een andere accu kunt lenen om te vergelijken.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mijn ervaring met windkracht 5 vol op kop in open terrein is dat het gruwelijk hard gaat met de accu. Ik wist de eerste keer ook niet wat ik zag. En dan rijd ik nog een route waarop ik lekker kan doorblazen (welgeteld één stoplicht op 30km) en ik ben een kleintje dus ik vang minder wind dan de gemiddelde mannelijke Stromeraar. Als je dan ook nog veel moet stoppen en weer optrekken, dan kan ik me er toch wel wat bij voorstellen hoor dat accu snel leeg loopt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Klopt, als het de hele rit windkracht tegen is. Maar als ik het goed begrijp is dat hier niet het geval...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Harold schreef: 02 jul 2018, 19:41 Goedenavond,

Ik sta op het punt een st2 s aan te schaffen en vraag me nu af of ik dit eigenlijk wel moet doen....
Het is de bedoeling iedere dag 43 km te gaan fietsen enkele reis, maar verbaas me over het verschil in werkelijke actieradius zoals ik lees op dit forum en de afstanden waar stromer mee adverteerd!
Kan ik dan in stand 3 met de zwaarste accu wel deze afstand afleggen in volledig onbeschut gebied in Noord Holland?
Ja het moet zeker lukken, helemaal met de grootste accu. Ik rijd de St2, 36 km Noord Hollandse polder en ik rijd tegenwoordig liever in stand 2. Heb soms wel 40-50% over. Masr hoeveel ik ook over heb, ik laad altijd op mijn werk weer op. Alleen, zoals Sylvia ook schrijft, het kan erg verkeren bij harde wind en zeker als je hem pal tegen hebt. Vandaag waaide het hard en op de terugweg had ik maar 12% over. In de winter zou ik dat niet redden ware het niet dat er dan altijd nog stand 1 is, dan ga je nog steeds wel rond de 30 a 32 km per uur hoor (vandaag wind in de rug heenweg 46-48 km per uur, terugweg wind pal tegen nog steeds rond de 43 km per uur en dat bij stand 2!). Maar als je de grootste accu hebt-die ik niet heb-814- dan ga je het echt heus redden.
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Harold
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 jun 2018, 20:18

Hartstikke bedankt voor de uitgebreide uitleg!
Heb net met een vriend gesproken die er ook een heeft en ook hij was zeer positief over de actieradius.... zeker met de grootste accu, dus ik ben gerust gesteld!

Nogmaals dank,

Harold
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Ik had bij de rit terug (27 Km) nog zo'n 56% van de 983Wh. Windkracht 5 pal tegen en heul veul stoppen/wegrijden door stoplichten en vervelende onbewaakte kruisingen waar geen voorrang geldt... + nog wat aardige stijgingen.
Dus daarom na zo'n 15/20 km naar stand 2 RID modus geschakeld, om niet helemaal zonder te komen en het met 1% accu gehaald :mrgreen:
Ieder geval blijkt wind tegen i.c.m. veel stoppen/wegrijden/stijgend terrein, de accu aardig te belasten en haal dan zonder te laden de 2x 27 Km niet in stand 3...
Ieder geval goed om te weten en met die omstandigheden op tijd terugschakelen naar stand 2.
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Stroompje
Expert
Expert
Berichten: 194
Lid geworden op: 22 apr 2018, 08:53
Locatie: Twente

Stromeur schreef: 02 jul 2018, 22:11 Mijn ervaring met windkracht 5 vol op kop in open terrein is dat het gruwelijk hard gaat met de accu. Ik wist de eerste keer ook niet wat ik zag. En dan rijd ik nog een route waarop ik lekker kan doorblazen (welgeteld één stoplicht op 30km) en ik ben een kleintje dus ik vang minder wind dan de gemiddelde mannelijke Stromeraar. Als je dan ook nog veel moet stoppen en weer optrekken, dan kan ik me er toch wel wat bij voorstellen hoor dat accu snel leeg loopt.
Als je naar de actieradius van de fiets onder verschillende omstandigheden kijkt is het goed je te realiseren dat de windweerstand ongeveer met de derde macht van de snelheid (t.o.v stilstaande lucht) toeneemt. Daar komt dan de rolweerstand nog bij, maar voor de berekening heb ik die even weggelaten.

Dus . . . .

Als je 36 km/uur fietst (10 m/s) en je hebt windstil weer dan heb je als het ware een windsterkte van 36km/uur tegen. Dit is windkracht 5 ofwel 10 m/s. Fiets je echter in windkracht 5 tegenwind weer 36 km/uur, dan voelt het alsof je een tegenwind hebt van 20m/s. Ofwel de weerstand is 2*3= 8 maal zo groot.
Deels zul je dit zelf moeten opbrengen, deels zal de motor/accu deze kracht moeten leveren.
Daarom vliegt de batterij leeg met windkracht 5 tegen, theoretisch maximaal zelfs 8 keer zo snel.

Precies andersom werkt het als je windkracht 5 mee hebt. De netto windsnelheid op fiets en lichaam is dus 0, en je accu wordt netjes ontzien. Dat zijn de momenten dat je in ondersteuning stand 2 makkelijk 45 rijdt en de accu dan tot wel 100 km kan meegaan.

Daarom is het dus enorm belangrijk om rijomstandigheden en bijvoorbeeld zithouding en postuur van de bestuurder mee te nemen in schattingen van de actieradius.
Als mijn vrouw en ik dezelfde route rijden is haar verbruik steevast een procent of 5 lager. Dat is direct te correleren aan het verschil in gewicht en postuur.

Als je twijfel hebt of je een bepaalde traject (dat op de rand van de gespecificeerde actieradius zit) wel of niet kunt halen is een testrit het enige veilige antwoord.
2 Stromer ST2s sinds september 2018; Bodyfloat, Spurcycle, Shockstop, Rokform, Winglights, Rizoma spiegel
Sven

Qua luchtweerstand is dat volgens mij een kwadraat, geen derde macht.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sven schreef: 03 jul 2018, 21:50 Qua luchtweerstand is dat volgens mij een kwadraat, geen derde macht.
Volgens mij ook. En de accu gaat ook niet theoretisch 8x eerder leeg omdat dat suggereert dat je met wind neutraal weer naar 1/8 van je max vermogen gebruikt. Als dat zo was dan kan je met een Bosch middenmotor ding ook gemakkelijk 45km/h :geek:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie