Ketting komt van het voorblad

Plaats reactie
Charly
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2017, 10:50

Misschien kan iemand me helpen? Ik heb nu 5000 km op mijn ST1X staan en heb sinds een aantal weken een probleem met mijn ketting. Deze komt met regelmaat los van het voorblad wanneer ik op een oneffenheid rijd.

De fietsmaker heeft vorige week de ketting en cassette vervangen, maar ik kamp nog altijd met hetzelfde probleem. De laatste 200 km is mijn ketting er al twee maal afgesprongen.

Enig idee hoe ik dit kan verhelpen?
Mountainmac
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 129
Lid geworden op: 18 mar 2018, 10:49

Ik zou de derailleur verdenken, deze houdt de ketting op spanning. Is het de SLX met clutch?

Dit mechanisme moet iig regelmatig gesmeerd. Je kunt wat druk geven op de onderzijde van de derailleur (t.h.v. het onderste wieltje) door deze richting het voortandblad te duwen en weer los te laten. Loopt dit soepel en veert e.e.a. netjes weer terug?
St2s, Kinekt, Quadlock, Continental City Plus contact, Spurcycle, R8000 11-28, SQlab inner bar-ends.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik dacht inderdaad ook als eerste aan de clutch, aangezien het de ketting en het voorblad eigenlijk niet meer kunnen zijn, want die zijn net vervangen. (Al zou een niet lekker gangbaar schakeltje van de ketting ook de boosdoener kunnen zijn.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Charly
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2017, 10:50

Danke voor de reacties. Ik zal dit weekend mijn derailleur eens goed kuisen en insmeren. Ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Als er een clutch opzit kan je die idd eens proberen in te schakelen, dit geeft je ketting meer voorspanning
Charly
Runner-up
Runner-up
Berichten: 12
Lid geworden op: 28 aug 2017, 10:50

Ik heb na jullie raad mijn derailleur gekuisd en ingesmeerd. Sindsdien heb ik +- 1000 km gereden en mijn ketting is er niet meer afgesprongen. Probleem opgelost. :cool2: :cool2:
Plaats reactie