Testrit op de ST1 X 2018

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Prijzen van de 2018 modellen:

ST1 X: 5190
ST2: 6650
ST2 S: 9190
ST5: 9490

Over de positie van de ST2 2018 maak ik mij niet heel veel zorgen, want ook die is t.o.v. de 2017 versie verbeterd en hij zit in prijs en kwaliteit lekker comfortabel tussen de ST1 X en de twee topmodellen in.

Voor wat betreft de ST2 S ben ik het met je eens. Deze zit in prijs dermate kort op de ST5, dat de enige reden om voor een ST2 S te kiezen een voorkeur voor 26" wielen kan zijn, en het feit dat de ST2 S zich al bewezen heeft als een Stromer waar de kinderziektes uit zijn. Dat moeten we bij de ST5 nog even afwachten. (Maarja, iedereen weet ook nog wel dat de prijs van de ST2 S tijdens de Winteractie heel hard door Stromer onderuit getrapt is. Iedereen die al een ST2 S wilde, heeft toen toegeslagen en de rest zal denken: die ST2 S is mij nu te duur.)

Ik denk ook dat de ST2 S er in het volgende seizoen niet meer bij zal zitten. En de ST2 krijgt vast ook wel een keer een welverdiende opvolger. (Ben totaal vergeten om te proberen hierover iets los te krijgen bij de dealer in Groningen, maar ach: het is toch alweer bijna tijd voor Eurobike :) )
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Wanneer je de ST2s wegdenkt, is er wel nog een behoorlijk 'gat' tussen de ST2 en de ST5.
Ik kan me vergissen , maar ik zie niet in waarom de ST2 einde dit jaar zou verdwijnen, die is nu net flink vernieuwd. Aangezien de ST5 dezelfde batterij gebruikt, denk ik ook niet dat er nu volgend jaar een Stromer gaat verschijnen met een compleet nieuwe accu. Dan hadden ze die eer wel voor de ST5 gehouden denk ik.
Ik kan me wel voorstellen dat ze een aangepast frame voorstellen met bvb geïntegreerde vering voor en achteraan.
Maar dat zal de toekomst uitwijzen, denk ik dan :-)
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22959
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het prijsverschil tussen de ST2 S en de ST5 is maar 300 euro (dat is niks op 10k), dus dat gat tussen de ST2 de twee topmodellen is er nu ook al. Een fully staat op de to-do lijst van Stromer en daar kijk ik heel erg naar uit. Maar ik denk dat er eerst een ST3 aan komt, en dan gaan de ST2 en de ST2 S eruit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Freelinck
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2017, 20:49
Locatie: Provincie Antwerpen, België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 35000

Stromeur schreef: 14 apr 2018, 19:55 Het is mij lang onduidelijk geweest of de ST1 X in 2018 een nieuwe motor heeft gekregen of niet. Die onduidelijkheid werd vergroot door Stromer zelf, want Stromer is in plaats van het continu vermogen ineens het piek-vermogen gaan opgeven in de specs. (Persoonlijk vind ik dit een enorm zwaktebod, want stunten met piekvermogens is iets dat typisch bij budget-e-bikes hoort, om iets dat niet zoveel voorstelt toch nog wat te laten lijken; het past niet bij een high end merk zoals Stromer.) Maar: volgens de Groningse dealer heeft de ST1 X wel degelijk een nieuwe (of dus vernieuwde?) motor gekregen, en dat is inderdaad ook te voelen in het rijgedrag.
Hier op het forum wordt er steeds beweerd dat de ST1 X qua fietsbereik, wegens de motor die iets minder kracht gaf, de beste deal was.

Gaat dit nu nog steeds op met de nieuwe / vernieuwde motor? Of gaat het rijbereik nu ook naar beneden?
ST1 uit 2012 met 522wH batterij - Cane Creek Thudbuster · Body Float - Schwalbe Marathon GT 365 - ST2 handvaten - 24 km (enkel) woon-werk-verkeer
Freelinck
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2017, 20:49
Locatie: Provincie Antwerpen, België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 35000

Stromeur schreef: 15 apr 2018, 00:17 Prijzen van de 2018 modellen:

ST1 X: 5190
ST2: 6650
ST2 S: 9190
ST5: 9490
Is er al meer geweten over de vervanger van de "gewone ST1"? Het nieuwe instapmodel zeg maar... (of moet dat in een ander topic komen?)
ST1 uit 2012 met 522wH batterij - Cane Creek Thudbuster · Body Float - Schwalbe Marathon GT 365 - ST2 handvaten - 24 km (enkel) woon-werk-verkeer
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Freelinck schreef: 15 apr 2018, 10:32
Stromeur schreef: 14 apr 2018, 19:55 Het is mij lang onduidelijk geweest of de ST1 X in 2018 een nieuwe motor heeft gekregen of niet. Die onduidelijkheid werd vergroot door Stromer zelf, want Stromer is in plaats van het continu vermogen ineens het piek-vermogen gaan opgeven in de specs. (Persoonlijk vind ik dit een enorm zwaktebod, want stunten met piekvermogens is iets dat typisch bij budget-e-bikes hoort, om iets dat niet zoveel voorstelt toch nog wat te laten lijken; het past niet bij een high end merk zoals Stromer.) Maar: volgens de Groningse dealer heeft de ST1 X wel degelijk een nieuwe (of dus vernieuwde?) motor gekregen, en dat is inderdaad ook te voelen in het rijgedrag.
Hier op het forum wordt er steeds beweerd dat de ST1 X qua fietsbereik, wegens de motor die iets minder kracht gaf, de beste deal was.

Gaat dit nu nog steeds op met de nieuwe / vernieuwde motor? Of gaat het rijbereik nu ook naar beneden?
Volgens mij is er geen verschil in autonomie tussen beide modellen, wanneer je een vergelijkbare ondersteuning gebruikt. Standje 3 bij de ST2 is krachtiger dan standje 3 bij de ST1X, maar niets belet je de ondersteuning van een ST2 wat te verminderen (zodat die overeenkomt met een ST1X) via een aangepaste standje 2. Dan ga je even snel rijden en dezelfde autonomie hebben.
Dat gaat niet op voor de ST5, want die heeft grotere wielen, en dat gaat altijd wat autonomie kosten.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Freelinck schreef: 15 apr 2018, 10:34
Stromeur schreef: 15 apr 2018, 00:17 Prijzen van de 2018 modellen:

ST1 X: 5190
ST2: 6650
ST2 S: 9190
ST5: 9490
Is er al meer geweten over de vervanger van de "gewone ST1"? Het nieuwe instapmodel zeg maar... (of moet dat in een ander topic komen?)
Ik denk dat Stromer de ST1X als instapmodel ziet vandaag in Europa.
Volgens mij wordt de ST1 ook in 2018 nog in de Verenigde Staten verkocht. Het zou goed kunnen dat de ST1 aanpassen aan de nieuwe typegoedkeuring in Europa te duur was en Stromer beslist heeft om de fiets daarom niet meer in Europa te verkopen. Ofwel omdat er een nieuwe goedkope fiets staat aan te komen, ofwel omdat de markt voor die fiets te klein is.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Freelinck
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2017, 20:49
Locatie: Provincie Antwerpen, België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 35000

Tomasj schreef: 15 apr 2018, 10:52
Freelinck schreef: 15 apr 2018, 10:32
Stromeur schreef: 14 apr 2018, 19:55 Het is mij lang onduidelijk geweest of de ST1 X in 2018 een nieuwe motor heeft gekregen of niet. Die onduidelijkheid werd vergroot door Stromer zelf, want Stromer is in plaats van het continu vermogen ineens het piek-vermogen gaan opgeven in de specs. (Persoonlijk vind ik dit een enorm zwaktebod, want stunten met piekvermogens is iets dat typisch bij budget-e-bikes hoort, om iets dat niet zoveel voorstelt toch nog wat te laten lijken; het past niet bij een high end merk zoals Stromer.) Maar: volgens de Groningse dealer heeft de ST1 X wel degelijk een nieuwe (of dus vernieuwde?) motor gekregen, en dat is inderdaad ook te voelen in het rijgedrag.
Hier op het forum wordt er steeds beweerd dat de ST1 X qua fietsbereik, wegens de motor die iets minder kracht gaf, de beste deal was.

Gaat dit nu nog steeds op met de nieuwe / vernieuwde motor? Of gaat het rijbereik nu ook naar beneden?
Volgens mij is er geen verschil in autonomie tussen beide modellen, wanneer je een vergelijkbare ondersteuning gebruikt. Standje 3 bij de ST2 is krachtiger dan standje 3 bij de ST1X, maar niets belet je de ondersteuning van een ST2 wat te verminderen (zodat die overeenkomt met een ST1X) via een aangepaste standje 2. Dan ga je even snel rijden en dezelfde autonomie hebben.
Dat gaat niet op voor de ST5, want die heeft grotere wielen, en dat gaat altijd wat autonomie kosten.
En wat als je de ST1 X van 2017 met de ST1 X van 2018 vergelijkt? Is die van de 2018 krachtiger maar toch even "zuinig" dan die van het 2017 model?
ST1 uit 2012 met 522wH batterij - Cane Creek Thudbuster · Body Float - Schwalbe Marathon GT 365 - ST2 handvaten - 24 km (enkel) woon-werk-verkeer
Freelinck
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 sep 2017, 20:49
Locatie: Provincie Antwerpen, België
Merk SP: Stromer
Km-stand: 35000

Tomasj schreef: 15 apr 2018, 10:59 Ofwel omdat er een nieuwe goedkope fiets staat aan te komen, ofwel omdat de markt voor die fiets te klein is.
Volgens mij is de markt zeker niet te klein in dit segment. Maar de concurrentie is inderdaad wel sterker opgekomen de laatste tijd (zoals jij helemaal weet na het testrijden met de Klever). Als de ST1 X tegenwoordig het basismodel is voor Stomer, zie ik toch nog ruimte voor Stromer aan de "onderkant van hun gamma" voor de mensen die momenteel in alle tevredenheid nog met een ST1 rijden en voor wie het niet meer (maar ook niet minder) moet zijn.
ST1 uit 2012 met 522wH batterij - Cane Creek Thudbuster · Body Float - Schwalbe Marathon GT 365 - ST2 handvaten - 24 km (enkel) woon-werk-verkeer
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Freelinck schreef: 15 apr 2018, 11:43 En wat als je de ST1 X van 2017 met de ST1 X van 2018 vergelijkt? Is die van de 2018 krachtiger maar toch even "zuinig" dan die van het 2017 model?
Meer vermogen gebruiken is minder ver rijden. Een krachtigere ondersteuning gaat je dus minder ver brengen. Maar wanneer je een krachtigere fiets hebt, blijft het jouw keuze om die extra 'zing' te gebruiken of niet.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie