Advies voor starters

Krachtstroom
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2018, 14:28

Beste fietsgenoten.
Komende week haal ik mijn nieuwe stromer op. St1x 1000wh 2017. Een nieuw avontuur. Ik hoop hem veelvuldig te gebruiken voor mn ritjes naar het werk, 36 km enkele reis.
In het verleden heb ik veel mtb gereden, maar das al weer lang geleden:) in de fase met jonge kinderen de fiets minder gebruikt en hardloopschoenen gekocht. Mijn knieeen protesteren echter te veel... nu dus mn oude fietshobby weer oppakken op een nieuwe manier. Twee keer een proefritje gemaakt en dat was fantastisch!
Als je een gouden tip hebt, rondom kleding, accesoires, onderhoud, rijgedrag...hoor ik het graag. Leuk om de Stomer komende tijd goed te leren kennen!
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Een bekende afkorting bij een vraag over apparatuur is “RTFM”, maar dit gaat voor een forum niet op. Er is immers geen Manual.
Het antwoord op je vraag is dan ook: lees de diverse topics door. Met de zoek-functie kun je gericht zoeken.
Er is hier al een heleboel (ik durf te stellen: bijna alles) besproken, gekauwd en herkauwd.
Mocht je iets niet kunnen vinden, dan kun je gerust een topic openen voor een specifiek onderwerp.
Witte ST3 van maart 2019
Krachtstroom
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 23 jun 2018, 14:28

Ah! Tnx! Ik zie nu pas de zoekfunctie! Dat helpt wel om je weg te vinden...
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

En bedenk vooral ook wat je zelf wil:
- gewone kleding of fietskleding (en omkleden op je werk)
- gewone pedalen of klikpedalen
- wat voor tas, al dan niet waterdicht om je spullen mee te nemen
- ...
En ga op die thema's eens gericht zoeken :ay

Je hebt in elk geval een heerlijke afstand om dagelijks te rijden! Veel plezier daarmee!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Sven

Ik ben nu net 2 weken stromer-rijder maar kan niet veel beginnerstips bedenken behalve wat ik zelf uit het forum gefilterd had:

Je wordt nergens als brommer herkend, iedereen denkt dat je een fietser bent, schatten je snelheid verkeerd in.

Rijd daarom super defensief.
Ik heb nog geen echte noodstop hoeven maken maar dacht een keer dat het nodig was.
Achterwiel blokkerde meteen, de remmen zijn echt heel goed ;)

En daarmee wil ik dus zeggen, als je op een "rommelig gebied" (in mijn geval scootertjes controle, joehoe) afrijd, op tijd de snelheid er uit.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sven schreef: 24 jun 2018, 07:41 Ik heb nog geen echte noodstop hoeven maken maar dacht een keer dat het nodig was.
Achterwiel blokkerde meteen, de remmen zijn echt heel goed ;)
Verplaats tijdens het remmen je gewicht zoveel mogelijk naar achteren (rechterop gaan zitten helpt al veel), dan heb je daar veel meer grip.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Sven

Uhmn, nOg rechterop dan had ik helemaal niet meer kunnen remmen...
Maar kont naar achter, dat had misschien nog wel gekund.

In die zin was dit een goede testkees, gewoon maar een beetje hard in de rem knijpen doetutem niet.
Zorg dat je weet hoe je hard moet remmen en zorg daarna dat het niet nodig is...

Wat dat betreft was mijn vrachttrike (flevobike)toch wat prettiger, die remde ik gewoon op zijn voorwiel.
Alleen werkte dat alleen bij droog weer, ik heb het ook een keer gedaan toen het glad was, toen lag in een oogwenk de voortrein op straat.

Maar ja, ik zat nog wel lekker recht op. Die veiligheid mis je met een tweewieler ;)
Teddytejero
Pro
Pro
Berichten: 76
Lid geworden op: 23 okt 2017, 12:52

Véél schakelen = goed tegen slijtage.
Bij stilstand geen druk op trappers.
Bochten ...altijd remmen. Één keer verkeerd inschatten en dan is er niks meer aan te doen
》》 Veel NM die dan verkeerde kant op gaan.
Schoonmaken ? Lees forum !!!!
Geen MTB ervaring of minder goeie reflexen .... nek artrose ... geen 360° visie koop dan een 25 km/h
Stay safe !
ST1 - suntour vork - 522 wh 12 K km
ST1-X 20" met 812 model 2017 wh orange
ST1-X 17" comfort model 2018 met 812 wh orange (partner) 11 K km einde lease
ST3 LE (verkocht)
ST2 LE
ST1 - 812 wh - 2021 (lease partner)
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Mijn advies: opbouwen. Eerst eens een paar keren rond de kerk, bochten testen, remmen testen, en niet direct aan volle snelheid de baan op. Kwestie van wat vertrouwd te worden met de snelheid en de acceleratie. Die wordt in het begin wel eens onderschat.
Voor kledij en accessoires verwijs ik naar de betreffende discussies elders in het forum. Een goeie bel en een extra koplamp is voor model 2017 wel aan te raden.
Scheldelaan-Stromer
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Eens enkele keren een noodrem uitproberen. Dan besef e wat je remafstand is. Indien je geen actieve fietser was voorheen: besef dat rijden aan 45 km/h geen sinecure is
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie