Onderhoud ST1X

Het beste van twee werelden: een cross-over tussen de ST1 en de ST2.
marcvanhoof
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 feb 2018, 00:34

Onderhoud ST1X

Bericht door marcvanhoof » 25 mei 2018, 15:47

In vergelijkingen tussen Stromers en andere SP's (vooral de riem-SP's) wordt telkens verwezen naar het gigantische voordeel van en onderhoudsloze riem tegenover de ketting/derailleur.
Vraag ik me dan af... hoeveel onderhoud doen jullie zo al aan jullie Stromer? Hoeveel tijd per week besteden jullie hier aan?

Of bedoelen ze dan dat een ketting sneller moet vervangen worden dan een riem?
Witte 22” ST1X/2017/Bodyfloat/Redshift Shockstop

Oregon
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Berichten: 164
Lid geworden op: 07 okt 2017, 22:56
Locatie: Belsele

Re: Onderhoud ST1X

Bericht door Oregon » 25 mei 2018, 16:47

Ik fiets al 5 jaar met riem en Rohloff(geen SP) en de eerste keer is de riem(door weer en wind) vervangen op 41.000km. Dit op mijn vraag want de dealer vond de riem nog niet echt versleten. De achterwielkransjes zijn nog nooit vervangen en de voorste ook niet. Ik ben toen wel gestopt met bij te houden hoeveel kilometers ik met riem en achternaaf doe.
Ik heb nog nooit 41.000 km met een ketting gereden, cassette en voorbladen. Ik sta bekend als iemand die zijn fietsen heel goed onderhoud.
Maar ik heb geen ervaring hoe een riem het doet op een SP.
Stromer ST2 LTD 'Silver Bullet-2x30km woon-werk

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 6622
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Onderhoud ST1X

Bericht door Stromeur » 25 mei 2018, 20:41

marcvanhoof schreef:
25 mei 2018, 15:47
Vraag ik me dan af... hoeveel onderhoud doen jullie zo al aan jullie Stromer? Hoeveel tijd per week besteden jullie hier aan?

Of bedoelen ze dan dat een ketting sneller moet vervangen worden dan een riem?
Een ketting moet regelmatig worden schoongemaakt, ontvet en opnieuw worden gesmeerd om soepele werking te garanderen en slijtage tegen te gaan. Hoe vaak je dit precies moet doen hangt sterk af van de omstandigheden waaronder je fietst (weer, stof, zand etc.) en het aantal kilometers dat je maakt. Ik pleeg dat onderhoud aan de ketting gemiddeld zo elke 500km, tenzij ik een vreselijk modderbad heb gehad, dan doe ik het direct na de tocht.

Dat hele ritueel van reinigen en opnieuw invetten hoeft niet bij een riem. Bovendien hebben riem-aangedreven fietsen nooit een derailleur. De versnellingen zitten in de naaf of trapas. Dus ook het poetsen van de cassette, wat best een vervelend klusje kan zijn omdat het vuil overal tussen gaat zitten en lekker aan het vet blijft kleven, komt te vervallen. (Een riem zal ook niet gaan roesten bijvoorbeeld.)

Een riem zal ook op de speed pedelec naar verhouding veel langer meegaan dan een traditionele fietsketting. Stromer adviseert de ketting elke 1500km te vervangen. Maar als je de ketting goed onderhoudt, kan-ie wel echt veeeeeeeel langer mee. Vuil en uitdroging slopen je ketting waar je bij staat, dus als je niet elke twee a drieduizend km je ketting wil vervangen, dan moet je hem gewoon goed onderhouden.

Verder zullen de meeste mensen nog de nodige tijd besteden aan het schoonmaken van de hele fiets.

Ik combineer het altijd, dus als ik de ketting doe, pak ik ook meteen de hele Stromer mee. Veelal dus elke 500km, maar het zijn ook weleens 750km als het mooi weer is geweest. Kettingonderhoud en reinigen complete Stromer is voor mij een uurtje of anderhalf werk. Dan doe ik het op mijn gemak.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
Eric1971
Veteraan
Veteraan
Berichten: 376
Lid geworden op: 30 mar 2018, 03:24
Locatie: Herveld

Re: Onderhoud ST1X

Bericht door Eric1971 » 25 mei 2018, 20:54

Ben zuinig op alles wat ik heb dus ook op me Stromer. Dus mocht die vies zijn van regen modder stof ed... dan is het tijd om m te wassen te poetsen te laten glimmen. Dit probeer ik toch wel om de 2 weken te doen. Sowieso elke week ff weer wat wax op de ketting. Bij het poetsen wassen maak ik ook de cassette en ketting schoon....

Goed voor de fiets maar ook voor me ego.... wie wil er nou niet op een glimmende Stromer vertoeven :cool2:
ST1X mica Orange 2018 20” sport / bodyfloat / ergohandvaten/ 2x Oliebback Classic / Ultegra 10sp 11/28
woon-werk 25km enkel :d3:

gert
Pro
Pro
Berichten: 31
Lid geworden op: 10 jan 2018, 11:26

Re: Onderhoud ST1X

Bericht door gert » 12 jun 2018, 11:46

Ik poets de ketting toch wel 2 tot 4 keer per week en bij slecht weer regen meteen na de rit.
Ik gebruik als smeermiddel squirt lube dat vindt ik perfect omdat en niet zoveel vuil aan blijft plakken.

Het onderhoud is ook heel persoonlijk vind ik, de een vind het niks dat poetsen de ander wel, maar volgens de dealer van het smeermiddel geeft hij aan dat je minimaal elke 250 km de ketting opnieuw moet smeren en reinigen..

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Berichten: 6622
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Harlingen

Re: Onderhoud ST1X

Bericht door Stromeur » 12 jun 2018, 21:13

Klopt hoor, zeker na regen kun je de ketting het beste direct de nodige TLC geven.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1524
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Onderhoud ST1X

Bericht door FreddyH » 12 jun 2018, 23:46

marcvanhoof schreef:
25 mei 2018, 15:47
In vergelijkingen tussen Stromers en andere SP's (vooral de riem-SP's) wordt telkens verwezen naar het gigantische voordeel van en onderhoudsloze riem tegenover de ketting/derailleur.
In deze discussie moet je ook de plaatsing van de motor meenemen.
Bij veel van die discussies gaat het vergelijk tussen een Bosch systeem mét riem en een Bosch systeem met ketting. Hierbij heb je een gigantisch verschil in onderhoud omdat de ketting en tandwielen naast jouw kracht ook die van de motor te verwerken krijgt.

Een SP met achterwiel motor is daarin veel gunstiger...
Concreet moet je kiezen tussen weinig onderhoud (Bosch met riem) of een fijne SP met fatsoenlijke motor :bj

Maar mijn ideaal is een leuke achterwiel motor, Pinion versnellingsbak in de trapas, riem en grote accu (dik 1kWh).Die lijken er echter nog steeds niet te zijn...
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

buco
Expert
Expert
Berichten: 167
Lid geworden op: 12 jan 2018, 19:44

Re: Onderhoud ST1X

Bericht door buco » 13 jun 2018, 10:35

FreddyH schreef:
12 jun 2018, 23:46
Maar mijn ideaal is een leuke achterwiel motor, Pinion versnellingsbak in de trapas, riem en grote accu (dik 1kWh).Die lijken er echter nog steeds niet te zijn...
Idd, als je op een Stromer de ketting zou kunnen elimineren :ay

Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Berichten: 1524
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Contacteer:

Re: Onderhoud ST1X

Bericht door FreddyH » 13 jun 2018, 14:15

Zou voor mij niet eens een Stromer hoeven zijn. De eerste fabrikant die het volgende feestje voor een nette prijs samenbrengt:
- frame groot genoeg zodat ik er met mijn lengte goed op zit
- fijne achterwielmotor, zoals de GoSwiss achterwielmotor maar liever nog een 48V (of hoger voltage) systeem
- accu minimaal 1kWh, liefst groter
- bouwlamp (Supernova M99 pro)
- goede remmen
dan ben ik duidelijk verkocht :bp:
Bulls Green Mover E45 (GoSwiss, 1260 Wh accu) sinds 10-2014
Extra's: Back-Roller Classic - Smarthalo - NCX-SP12 - Spurcycle - Marathon GT365 - "Bouwlamp"

Blue
Runner-up
Runner-up
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23

Re: Onderhoud ST1X

Bericht door Blue » 25 sep 2018, 22:42

FreddyH schreef:
13 jun 2018, 14:15
Zou voor mij niet eens een Stromer hoeven zijn. De eerste fabrikant die het volgende feestje voor een nette prijs samenbrengt:
- frame groot genoeg zodat ik er met mijn lengte goed op zit
- fijne achterwielmotor, zoals de GoSwiss achterwielmotor maar liever nog een 48V (of hoger voltage) systeem
- accu minimaal 1kWh, liefst groter
- bouwlamp (Supernova M99 pro)
- goede remmen
dan ben ik duidelijk verkocht :bp:
Kettler Velossi E45? (Bijna toch)
:)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten