Minder ondersteuning, oplossingen?

tim
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 11:52

Ik heb een 350km in totaal gereden de afgelopen weken dus weet al hoe mn fiets rijdt.

Maar gisteren begon hij opeens zomaar tegen te pruttelen: terwijl ik in standje 2 tussen de 35-38 kon rijden, ging hij nu met dezelfde spierkracht onder de 30... Zelfs met meewind. In stand 3 kan je wel nog het maximum halen, maar de motor stopt heel snel met ondersteunen van als je niet meer duwt op de trappers (halve seconde) en je wordt precies achteruit getrokken dan.

Als je op een constante manier blijft duwen op de trappers riij je alsmaar langzamer. Enkel door goed door te duwen versnelt hij terug.

Ik heb dat al eens voorgehad en toen vlug de sensor gekalibreerd.

Dat heb ik ondertussen al 3x gedaan zonder goed resultaat.

Bij het kalibreren blijf je met je voeten van de trappers correct?

Zijn er nog ander dingen die ik kan doen of controleren?

De instellingen van de fiets staan allemaal op maximale performance, dus heel veel ondersteuning en weinig remmen.

Ik heb de afgelopen 100km wel op heel slechte wegen gereden, waardoor de fiets enorm rammelde 😁 en er kan misschien ook wel wat vuil tussen gekropen zijn.

Iemand tips die ik zelf kan uitvoeren?
Marco Verkerk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 312
Lid geworden op: 29 jul 2017, 21:25
Locatie: Arnhem
Merk SP: Stromer ST2

Hallo Tim,

Nee, als je de sensor kalibreert moet je juist niet je voeten op de trappers hebben. Het best is gewoon naast de fiets staan en dan kalibreren.

Ik denk dat het onderstaande oorzaak heeft
Jou sensor staat niet meer op de waarde 1,6, maar is verlopen ( heb ik ook 2 keren gehad)

Even naar jou fietsmaker en hij heeft het binnen 30 seconden hersteld.
Stromer ST2 sinds okt. 2016 :D, Arnhem <-> Eerbeek, 814Wh, Spurcycle, BodyFloat, Ultegra 11-28 and last but not least een BBB spatlap
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Volgens mij kalibreet Tim op de juiste manier, met de voeten van de trappers (af):
tim schreef: 09 apr 2018, 14:31 Bij het kalibreren blijf je met je voeten van de trappers correct?
tim schreef: 09 apr 2018, 14:31 Zijn er nog ander dingen die ik kan doen of controleren?
Heb je al in het servicemenu gekeken welke waarden de TMM sensor heeft en of de remsensoren correct werken?

Start je Stromer op.
Knijp de rechter remhendel in.
Druk, terwijl je de rechter remhendel ingeknepen houdt, op de OMNI display op MENU en houd deze ingedrukt.
Laat na enkele seconden de rechter remhendel los terwijl je de MENU knop ingedrukt houdt.
Na enkele seconden verschijnt vanzelf het Menu en hierna kun je je vinger op de OMNI dislay loslaten.
Scroll in het Menu een stukje naar beneden en klik op SERVICE. Nu zit je in het service menu.

Tik op SENSOR.
Welke waarden staan er bij de TMM sensor?
Reageren de remsensoren correct als je de remhendels inknijpt en los laat?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
tim
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 11:52

1.393 volt voltage
1.403 volt offset

21000a errors, heel veel, elke keer hij gebruikt werd

kan dat offset resetten kwaad?

moet je op de fiets zitten bij kalibreren?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mij lijken de TMM waardes wat aan de lage kant, maar of het binnen spec valt durf ik je niet te zeggen. (Maar gangbaar is rond de 1,6, staat de mijne ook op.)

Je hoeft niet op je Stromer te zitten om te kalibreren. Het is vooral van belang dat je geen druk op de pedalen zet, en ik denk dat het het beste is als je Stromer netjes recht staat, al doe ik dat zelf lang niet altijd, en het staat ook niet in de handleiding. (Maar misschien dat ze daarom wel in de handleiding zetten dat je op je Stromer moet zitten.) Ik denk sowieso niet dat dit jouw probleem veroorzaakt.

In het servicemenu van mijn ST1 X stond vroeger ook een hele reeks foutmeldingen, maar ik had verder totaal geen problemen. Pas als er een foutmelding in de display verscheen (dus niet in het servicemenu), dan merkte ik zelf ook dat er echt wat aan de hand was, zoals ondersteuning die gek ging doen. Ik denk wel dat Stromer iets met deze foutmeldingen kan, als ze dieper moeten foutzoeken.

Volgens mij kan de offset resetten geen kwaad, maar ik zou het hele verhaal, en dan met name de TMM waardes, aan je dealer voorleggen, want het gedrag dat je omschrijft over de ondersteuning is sowieso niet goed en vooralsnog kijk ik nu met een schuin oog naar de TMM sensor.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
tim
Pro
Pro
Berichten: 49
Lid geworden op: 29 dec 2017, 11:52

Alles nogmaals gereset en rijdt nu weer als voorheen! Nu duwt hij weer ipv te trekken 😜👌👍 Dankje

Ik ga het eens voorleggen aan de dealer.

Wat betekenen die voltages precies? Waar zit die TMM precies en wat doet die?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Mooizo!

De TMM sensor (trapsensor) zit gemonteerd aan je frame, op het punt waar de staande en liggende achtervork bij elkaar komen, aan de zijde van de ketting. Kort gezegd "voelt" de sensor hoeveel spanning er op de ketting staat (hoeveel kracht je op de pedalen zet) en aan de hand van de gemeten waarde wordt de mate van motor-ondersteuning bepaald.

Je kunt de sensor-gevoeligheid instellen. Zet je die voluit, dan vliegt je Stromer bij de minste druk op de pedalen uit de startblokken. Zet je hem lager, dan wordt dit gedrag ook minder. Met de sensor voluit vermindert je actieradius flink, en persoonlijk vind ik dat de Stromer dan weliswaar snel en reuze pittig, maar niet meer natuurlijk aanvoelt. De mijne staat op 70. Ik vermoed dat de meesten de sensor-gevoeligheid ergens tussen de 30 en 70 hebben staan.

Stromer TMM sensor.JPG
Stromer TMM sensor.JPG (152.17 KiB) 19716 keer bekeken

Leuk leesvoer:

http://idbike.com/sensors
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Opsfr
Rookie
Rookie
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 apr 2018, 22:55

Ik zou nog iets willen toevoegen aan het ervaren van minder ondersteuning. Ik heb mijn ST2 nu 2 jaar en heb meer dan 5000km op de teller staan. Nog steeds ondervind ik een duidelijk verminderde trapondersteuning na 1 bepaalde handeling. Het wachten aan een rood licht, terwijl ik op het zadel blijf zitten en de voet op de pedaal houd. Als ik dan vertrek krijg ik een duidelijk verminderde ondersteuning. Ellendig. Er is dan maar 1 oplossing: even stoppen, van het zadel, beide voeten op de grond en opnieuw vertrekken. Probleem opgelost. Dus nu stap ik altijd van het zadel, beide voeten van de trappers. Nooit geen probleem meer. Vergeet ik het, opnieuw verlies van ondersteuning. Niks aan te doen.
Mijn vrouw heeft ook een ST2 en heeft dit probleem niet. Niemand weet hier raad mee.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb precies dit probleem ook gehad met mijn ST1 X, en ik was niet de enige. Het heeft te maken met de TMM sensor, die op de achtergrond - en zonder dat wij het door hebben - op bepaalde momenten automatisch kalibreert. Als dit gebeurt tijdens het fietsen gaat het prima, maar als dit gebeurt terwijl je stil staat met je voet op het pedaal gaat de ondersteuning problemen geven. Wanneer je gewoon doorfietst wordt de ondersteuning na enkele minuten weer opgepakt.

Stromer heeft dit probleem erkend en opgelost met een firmware update in de loop van vorig jaar. Na die firmware update was het probleem bij mijn ST1 X, en bij alle andere Stromer waarvan ik weet dat het speelde, inderdaad verholpen.

Welke firmware heb jij op jouw ST2, en welke firmware heeft je vrouw op die van haar?
Heb je al geprobeerd of het kalibreren van de trapsensor het probleem bij jouw ST2 oplost?
Je geeft aan dat niemand hier raad mee weet. Wat zegt je Stromer dealer hierover?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Roos
Expert
Expert
Berichten: 173
Lid geworden op: 26 okt 2017, 22:21

Ik heb het probleem ook gehad, ook op mijn St2. Na een update was het verholpen. Nu had ik de lastste tijd het idee dat ik al lang geen update meer had gehad. Maar toevalligerwijs zette ik vorige week mijn Stromer niet op het digitale slot maar op uit. Toen ik hem daarna aan zette, volgde de update. En toevallig had ik het dasrna nog een keer: uit ipv op slot en daarna volge nog een update. Kan het zijn dat het hem daar in ligt? En dat jouw vrouw de stromer wel eens op uit zet en jij altijd op het digitale slot? Misschien maakt het uit. Ik hoop het voor je, succes!
ST2 rijder sinds juli 2016. Ik gebruik de Stromer vooral voor woon-werk verkeer.
Plaats reactie